• 0

Aangifte IB + prive storting/onttrekking

Goedemorgen,

 

Ik ben bezig met de aangifte IB en loop tegen een paar zaken aan. Allereerst mbt aankopen die prive zijn gedaan voor zakelijk gebruik. Voor het gemak gebruik ik even afgeronde fictieve bedragen:

 

1. Voor mijn zakelijke rekening heb ik geen creditcard, maar heb deze echter wel nodig voor een abonnement (software) twv van € 20,- wat ik iedere maand betaal via mijn prive creditcard.

 

2. Ik heb apparatuur gekocht twv € 2000,-

 

Hoe laat ik deze terugkomen op de aangifte IB? Ik kan me voorstellen dat het bedrag van € 2000 valt onder "privestortingen"? Zo ja, hoe zit het met de afschrijvingen hierover (20% over 5 jaar)? Haal ik deze er eerst af .. of? Verhoogd dit bedrag bovendien het ondernemingsvermogen onder "overzicht passiva"?

 

En hoe zit het met de maandelijkse € 20,-? Het lijkt mij dat dit "gewoon kosten zijn" en geen privestorting?

 

De BTW over het bovengenoemde heb ik verrekend op de aangiftes omzet belasting; moet er met deze bedragen nog wat gebeuren?

 

-------

 

Verder heb ik nog een vraag over priveonttrekkingen waar ik geen duidelijk antwoord op heb kunnen vinden. Bij het kopje "Box 1: winst uit onderneming" kan ik priveontrekkingen aanvinken, mijn vraag is:

 

1. Is dit het bedrag wat ik gedurende het jaar naar mezelf heb uitgekeerd als zijnde "loon"? Dus van zakelijke rekening naar prive rekening?

 

-------

 

Verder heb ik nog een vraag mbt de KOR en de aangifte omzetbelasting:

 

Ik schets voor het gemak weer even een situatie met afgeronde fictieve bedragen: in kwartaal 1 moest ik € 100,- betalen, in kwartaal 2 kreeg ik € 100 terug, in kwartaal 3 kreeg ik €100,- terug en in kwartaal 4 moest ik € 600,- betalen. Omdat het totaal van te betalen btw onder de € 1.883,- komt las ik dat ik over het jaar geen btw hoef te betalen en dat dit op de laatste aangifte omzetbelasting van het jaar rechtgetrokken kon worden, ik heb het bedrag van € 600,- dan ook opgegeven onder "5d. Vermindering volgens de kleineondernemersregeling".

 

1. Klopt het dat dit bedrag op de winst- en verliesrekening terugkomt onder "opbrengsten > overige opbrengsten"? Hoe zit het met de te betalen € 100 en de 2 maal teruggekregen € 100?

 

-------

 

Als laatste heb ik nog een vraag mbt het aanvragen van uitstel van de aangifte IB (mocht ik er toch niet uitkomen): als ik vandaag de belastingtelefoon bel en uitstel aanvraag, krijg ik dan gelijk te horen of ik daadwerkelijk uitstel heb? Want op de site staat dat er binnen 10 werkdagen schriftelijk antwoord is .. maarja over 10 dagen moet de aangfite IB ingediend zijn en als ik dat dus niet heb gedaan kan ik een boete krijgen! Vandaar de vraag!

 

-------

 

Voordat iemand zegt: "pak de telefoon op en bel een specialist" .. ga ik zeker doen voor het komende jaar aangezien de aangifte inmiddels m'n petje te boven gaat (in tegenstelling tot de voorgaande jaren toen het nog te doen was).

 

 

Ik hoop dat het verhaal nog een beetje duidelijk is en bedank een ieder alvast voor de moeite! :)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen,

 

Ik ben bezig met de aangifte IB en loop tegen een paar zaken aan. Allereerst mbt aankopen die prive zijn gedaan voor zakelijk gebruik. Voor het gemak gebruik ik even afgeronde fictieve bedragen:

 

1. Voor mijn zakelijke rekening heb ik geen creditcard, maar heb deze echter wel nodig voor een abonnement (software) twv van € 20,- wat ik iedere maand betaal via mijn prive creditcard.

 

2. Ik heb apparatuur gekocht twv € 2000,-

 

Hoe laat ik deze terugkomen op de aangifte IB? Ik kan me voorstellen dat het bedrag van € 2000 valt onder "privestortingen"? Zo ja, hoe zit het met de afschrijvingen hierover (20% over 5 jaar)? Haal ik deze er eerst af .. of? Verhoogd dit bedrag bovendien het ondernemingsvermogen onder "overzicht passiva"?

 

En hoe zit het met de maandelijkse € 20,-? Het lijkt mij dat dit "gewoon kosten zijn" en geen privestorting?

 

De BTW over het bovengenoemde heb ik verrekend op de aangiftes omzet belasting; moet er met deze bedragen nog wat gebeuren?

 

Zakelijke kosten die je met je privegeld hebt betaald boek je inderdaad als kosten en de betaling als prive storting. De apparatuur van 2000 euro is een investering, die komt dus terug op je balans. Uitgaande van een afschrijvingstermijn van 5 jaar schrijf je in 2013 af vanaf het moment van aankoop. Houd wel rekening met een eventuele restwaarde. Mogelijk kun je willekeurig afschrijven als je starter bent en het bedrijfsmiddelen betreft.

 

Verder heb ik nog een vraag over priveonttrekkingen waar ik geen duidelijk antwoord op heb kunnen vinden. Bij het kopje "Box 1: winst uit onderneming" kan ik priveontrekkingen aanvinken, mijn vraag is:

 

1. Is dit het bedrag wat ik gedurende het jaar naar mezelf heb uitgekeerd als zijnde "loon"? Dus van zakelijke rekening naar prive rekening?

 

Prive opnamen zijn inderdaad de bedragen die je naar jezelf hebt overgeboekt voor prive uitgaven.

 

Verder heb ik nog een vraag mbt de KOR en de aangifte omzetbelasting:

 

Ik schets voor het gemak weer even een situatie met afgeronde fictieve bedragen: in kwartaal 1 moest ik € 100,- betalen, in kwartaal 2 kreeg ik € 100 terug, in kwartaal 3 kreeg ik €100,- terug en in kwartaal 4 moest ik € 600,- betalen. Omdat het totaal van te betalen btw onder de € 1.883,- komt las ik dat ik over het jaar geen btw hoef te betalen en dat dit op de laatste aangifte omzetbelasting van het jaar rechtgetrokken kon worden, ik heb het bedrag van € 600,- dan ook opgegeven onder "5d. Vermindering volgens de kleineondernemersregeling".

 

1. Klopt het dat dit bedrag op de winst- en verliesrekening terugkomt onder "opbrengsten > overige opbrengsten"? Hoe zit het met de te betalen € 100 en de 2 maal teruggekregen € 100?

 

De KOR pas je toe door de af te dragen BTW te verminderen met de betaalde BTW (voorbelasting). Als je 700 euro zou moeten afdragen en 200 euro terugkreeg is de vermindering op grond van de KOR dus 500 euro. Dit bedrag komt inderdaad terug bij overige opbrengsten.

 

Als laatste heb ik nog een vraag mbt het aanvragen van uitstel van de aangifte IB (mocht ik er toch niet uitkomen): als ik vandaag de belastingtelefoon bel en uitstel aanvraag, krijg ik dan gelijk te horen of ik daadwerkelijk uitstel heb? Want op de site staat dat er binnen 10 werkdagen schriftelijk antwoord is .. maarja over 10 dagen moet de aangfite IB ingediend zijn en als ik dat dus niet heb gedaan kan ik een boete krijgen! Vandaar de vraag!

 

Voordat iemand zegt: "pak de telefoon op en bel een specialist" .. ga ik zeker doen voor het komende jaar aangezien de aangifte inmiddels m'n petje te boven gaat (in tegenstelling tot de voorgaande jaren toen het nog te doen was).

 

Volgens mij kun je gewoon uitstel aanvragen via de (algemene) website als je een digid hebt. Je hebt dan meteen de bevestiging digitaal.

 

Succes!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Als op 1 april een bedrijfslening is ontvangen ter waarde van €1.000 gestort op de zakelijke rekening, dient dit bedrag dan op de inkomsten ingeboekt te worden als Kruispost of als privéstorting?

Als het om een bedrijfslening gaat, dan lijkt me dat geen privéstorting. Een kruispost lijkt me ook niet goed, omdat je die gebruikt bij het boeken van geld tussen zakelijke rekeningen. Ook daar is geen sprake van.

 

Volgens mij moet je een lening gewoon als lening inboeken. Een lening is overigens geen opbrengst, dus die zie je niet bij de verlies- en winst terug (maar alleen op de balans). De rente over de lening is uiteraard wel een kostenpost.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

ja dat zeg je verkeerd. Het ontvangen van de lening is geen opbrengst.. dus de aflossingen zijn geen kosten.

 

Een lening wordt gebruikt ter financiering van activa of ter dekking van kosten. OP activa wordt jaarlijks al afgeschreven, dus de aflossing ook als kosten boeken zou dubbel op zijn.

 

Een lening "parkeer" je op de balans als schuld (passiva zijde) de aflossingen breng je in mindering op die schuld.

en wat je koopt van die lening dat komt uiteindelijk in de kosten terecht (direct of middels jaarlijkse afschrijving)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie, ik heb veel van geleerd.-)))

 

De volgende vraag is!

 

In december 2015 zijn er producten gekocht twv € 1000,- en ingeboekt op het uitgavenblad om btw terug te vorderen in 2015, maar de facturen zijn in december 2015 nog niet betaald.Pas in januari 2016 zijn betaald.

 

1000 (Inclusief) - btw(173,55) = 826,45

 

In de handleiding van Easy Admin heb ik begrepen dat exclusief 826,45 als overlopende kosten moet worden ingevoerd onder categorie vooruitbetaalde kosten. Als ik dat op die manier verwerk dan komt op het eindbalans onder debiteuren een vordering van 826,45 Echter naar mijn mening moet bij ''overlopende kosten'' het bedrag worden ingevoerd op ''nog te ontvangen'' categorie, dan komt op het eindbalans bij crediteuren een schuld van 826,45. Mijn vraag is nu welke is de juiste wijze van invoeren?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Arshia,

 

Als die "producten" bestemd zijn om te verkopen:

• als ze in 2015 zijn verkocht, boeken op Inkopen

• anders boeken op Voorraad

Soms wordt gedurende het jaar één van deze rekeningen gebruikt en aan het eind van het jaar de voorraad bepaald en geboekt. Soms wordt de voorraad bij elke inkoop en verkoop bijgewerkt.

 

Als die "producten" bestemd zijn voor eigen gebruik (bijvoorbeeld reclamefolders):

• boeken op een kostenrekening (bijvoorbeeld Reclamekosten)

 

Dit alles voor € 826,45.

 


De schuld aan de leverancier komt voor het bedrag inclusief BTW op de rekening Crediteuren.

Als deze schuld op 31-12-2015 nog niet was betaald, staat deze ook op de balans van 31-12-2015.

Dit is dus een bedrag van € 1.000.

 


Bij Vooruitbetaalde kosten ontvang je een factuur die betrekking heeft op een volgend jaar.

Bijvoorbeeld: je ontvangt in 2015 een factuur van een abonnement over het jaar 2016.

 

Bij Nog te ontvangen facturen weet je dat er nog een factuur komt voor dit jaar, maar die ontvang je pas het volgende jaar. Bijvoorbeeld: je ontvangt in 2016 een factuur van de bankkosten over het 4e kwartaal van 2015.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Lex bedankt voor jou antwoord, maar nu hoe moet ik 1000 euro openstaande schuld aan leveranciers te verwerken op mijn uitgaven blad 2015???

 

Want die producten heb ik in 2015 gekocht en vervolgens verkocht maar die facturen heb ik in 2015 niet kunnen betalen en pas in 2016 betaald.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die € 1.000 is een schuld aan je leverancier (crediteur).

 

Ik weet niet of je een boekhoudprogramma gebruikt (en welk), maar doorgaans boek je:

 

Inkopen € 826,45 (debet)

Te vorderen BTW € 173,55 (debet)

Crediteuren € 1.000,00 (credit)

 

Als jij die € 1.000 op 31-12-2015 nog niet had betaald, staat die automatisch als schuld op de balans.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Rex,

 

Ik gebruik Easyadim (Excel boekhoud program),

 

Als ik in 2015 1000 -173,55= 825,45 doe, schrijf ik dan 825,55 van me winst in 2015 die een fictief betaling is!, in 2016 ga ik die betalen en weer in me uitgaven 2016 inboeken, kan toch niet zelfde bedrag twee keer van winst wordt afgeschreven?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Lex!-:)

 

Dat is een vreemd boekhoud software, zelfs als je nog niet betaald hebt, op Uitgaven blad staat op niet betaald maar komt wel in min bij je winst! dus om dat te corrigeren denk ik, dat ik -1000 euro bij mijn uitgaven moet toevoegen!

 

Als de kosten/inkopen betrekking hebben op 2015 dan is het terecht dat ze van de winst afgetrokken worden in 2015. Het is bij de w&v niet van belang wanneer iets betaald is. Geen gekke correctie boekingen gaan maken dus!

Link naar reactie
  • 0

Wellicht door dan pas de betalingsdatum in te vullen? (in het blad van 2015, niet van 2016!)

 

Volgens hun website:

Ondanks dat u slechts éénmalig betaalt bieden wij wel goede doorlopende service en persoonlijke ondersteuning. Indien u uw vraag aan ons per email stelt garanderen wij altijd binnen 1 werkdag een passend antwoord te kunnen geven.
Daar krijg je vast een specifieker antwoord.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.