• 0

Factuur met een aanbetaling

Beste forumleden,

Vorige week heb ik een grote opdracht uitgevoerd met een factuurbedrag van 60.000 euro.

De klant heeft de voorlopige factuur 50% aanbetaald (30.000 euro)

De opdracht is afgerond waarbij het definitieve factuurbedrag op +/-68.000 euro uitkomt.

Hoe moet ik hiermee omgaan? Ik heb nog nooit een factuur vooraf gedeeltelijk betaald gekregen, en het uiteindelijke bedrag is veranderd. Moet ik een creditfactuur versturen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Als je 60.000 al gefactureerd hebt en dat moet 68.000 worden, dan moet je (uiteraard!) nog een factuur voor 8.000 maken.

En je moet natuurlijk er voor zorgen (bijvoorbeeld via een aanmaning, of nog beter: een telefoontje/persoonlijk gesprek) dat de 2e helft van je oorspronkelijke factuur ook betaald wordt.

Link naar reactie
  • 0

Beste Hunter,

Wat van belang is dat je facturen en creditfacturen optellen tot de 68K die je graag wilt factureren. Daarbij kun je het zo complex maken als je zelf wilt.

Een manier om dit te doen is met een creditfactuur, maar dit maakt het misschien omslachtiger dan nodig.

Je kunt een tweede factuur uitsturen met waarin je je meerwerk ( de extra 8K) factureert.

Voor de eerste factuur kun je een reminder sturen waarin je het openstaande bedrag van je eerste factuur vermeldt.

Ik hoop hiermee je vraag beantwoord te hebben.

Groet,

Eduard

Ontvang via FinanceWise 4 offertes van boekhouders en accountants die bij jou passen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Hunter,

Wat van belang is dat je facturen en creditfacturen optellen tot de 68K die je graag wilt factureren. Daarbij kun je het zo complex maken als je zelf wilt.

Een manier om dit te doen is met een creditfactuur, maar dit maakt het misschien omslachtiger dan nodig.

Je kunt een tweede factuur uitsturen met waarin je je meerwerk ( de extra 8K) factureert.

Voor de eerste factuur kun je een reminder sturen waarin je het openstaande bedrag van je eerste factuur vermeldt.

Ik hoop hiermee je vraag beantwoord te hebben.

Groet,

Eduard

Misschien dan niet meteen een reminder (ik weet niet wat er afgesproken is maar ik lees nergens dat er een achterstand is, je kan toch onderaan de factuur toch schrijven "totaal openstaand 38.000"

Die factuur verstuur je dan met een begeleidend schrijven waarin jij je opdrachtgever bedankt en verwacht dat de totale openstaande som betaald gaat worden op/door de afgesproken manier?

Succes!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Die factuur verstuur je dan met een begeleidend schrijven waarin jij je opdrachtgever bedankt en verwacht dat de totale openstaande som betaald gaat worden op/door de afgesproken manier?

Inderdaad sympathiek!

Verlies niet uit het oog dat een beetje een opdrachtgever die een factuur voor 60.000 krijgt en (vooraf) ‘slechts’ 30.000 vooruitbetaalt, heel goed weet (althans normaal gesproken) dat hij nog eens 30.000 na oplevering moet betalen.

Dus gewoon in een (sympathieke) brief/mail/telefoontje/ontmoeting vertellen dat je “nu gereed bent” en een betaling van (inclusief de nieuwe factuur voor meerwerk of wat het nou ook mag wezen) 38.000 verwacht.

(Maak het niet te ingewikkeld. Laat gewoon blijken dat het af is en dat je geld verwacht.)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hoe moet ik hiermee omgaan?

In welk opzicht? Administratief? Je hebt een eerste deelbetaling geboekt, je boekt nu een tweede deelbetaling en je schrijft een nieuwe factuur voor het restantbedrag.

Of gaat het je om de vraag hoe je dit met je klant communiceert? Dat is afhankelijk van wat je afgesproken hebt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar