• 0

saldo fiscale winstberekening sluit niet aan met saldo winst en verliesrekening

hallo,

ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar ik kom er niet uit. Ik krijg de melding dat saldo fiscale winstberekening niet aansluit bij saldo van winst en verliesrekening. Het lijkt bij mij veroorzaakt te worden door het saldo ondernemingsvermogen begin boekjaar. Dit is overgenomen uit de vorige aangifte en toen berekend o.m. met correctie prive onttrekkingen en prive stortingen. Dit saldo was hoger dan het saldo op mijn rekeningnummer.

Op de fiscale balans van dit jaar neem ik bij liquide middelen de werkelijke eindstand op en dit is basis voor mijn eigen vermogen. Hoe corrigeer ik dit verschil? lijkt alleen te lukken als ik meer prive onttrekking opvoer, deze kan ik niet onderbouwen en lijkt me niet juist....alvast hartelijk dank voor een reactie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dan had het eindvermogen (2012?) van de vorige keer (is nu beginvermogen) ook onderbouwd moeten worden met prive onttrekkingen en winst en het begin vermogen toen ::).

 

Wat als saldo op de bank staat is o.a. wel in evenwicht met het vermogen maar het vermogen ontstaat doordat bijvoorbeeld de toename van het saldo komt door omzet en daardoor de winst verhoogt.

Ook kan het saldo simpel veranderen door prive stortingen op de bank. Dan is dus ook het vermogen daarmee in evenwicht maar afkomstig van de prive storting.

 

Dus het vermogen gelijk maken aan een banksaldo is dus niet aan de orde.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe hou je nu je boekhouding bij? Zoals Brood aangeeft, het eigen vermogen is niet per se hetzelfde als liquide middelen. Veel programma's hebben overzichten met een balans/resultatenrekening en bij de foutmeldingen die daar opduiken zou je kunnen beginnen met zoeken.

 

MIsschien mosterd na de maaltijd maar wellicht kan een boekhoudprogramma je tijd besparen in het huidig en komende jaren. Door je facturen en bankoverschriften consequen in te boeken en te koppelen kun je bijvoorbeeld heel snel zien of er betalingen of facturen ongeboekt zijn gebleven.

Ficsus.nl - Online boekhouden makkelijk én leuk! Vanaf 8,75 per maand.
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties. Ik gebruik nu geen boekhoudprogramma, omdat de administratie redelijk overzichtelijk leek. Alhoewel ik nu toch wel met een verschil zit. De (hogere) winst uit mijn v&w rekening is m.i. In dit geval de juiste.

Ik blijf in de aangifte echter een foutmelding houden omdat ik een verschil heb met het (lagere) saldo van de fiscale winstberekening. Praktisch dus nu de vraag hoe ik dit kan oplossen en mijn aangifte de deur uit kan doen.

Link naar reactie
  • 0

Je geeft aan dat je winst juist is, hoe weet je dat? Als daar wel de fout zit kun je eindeloos blijven zoeken op andere plekken.

 

Als je er niet uitkomt kun je altijd nog een boekhouder vragen om je boekhouding na te kijken. Of je begint weer vooraan en controleert elke boeking.

 

 

Bedankt voor de reacties, maar toch nog een vraag. In de aangifte was het fiscaal ondernemingsvermogen begin boekjaar al ingevuld. Het bedrag kwam overeen met mijn fiscale winst van vorig jaar.

Maar... Is fiscaal ondernemingsvermogen begin boekjaar niet het eigen vermogen einde boekjaar? Als dit zo is, ben ik er nl uit. Omdat het bedrag vooringevuld was heb ik er niet naar gekeken.

Heel graag jullie reactie, dan ben ik hopelijk op tijd (heb al wel uitstel gevraagd, maar wikkel het graag zsm af!

Bedankt maar weer?

Link naar reactie
  • 0

Maar... Is fiscaal ondernemingsvermogen begin boekjaar niet het eigen vermogen einde boekjaar?

Klopt. Het kan alleen ook gelijk zijn aan de fiscale winst wanneer het begin eigen vermogen + prive stortingen -prive opname toen exact 0 was. Of al deze 3 waren 0.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt! Dit betekent dat ik eruit ben, het saldo van privestortingen en privé onttrekkingen is nl precies het verschil. Wel raar dat fiscus dan vooraf de winst invult en niet het eigen vermogen. Ik pas het aan. Nogmaals hartelijk dank voor het meedenken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.