• 0

Verdiensten uit overige werkzaamheden

Hallo iedereen

 

Wie kan er helpen met deze ib vraag.

 

In 2013 heb ik naast mijn pensioen en AOW inkomsten gehad uit de pgb van iemand, alfa hulp en wat geld dat ik krijg van een vereniging waar ik eens per week informatie deel over het maken van kunst.

Dit moet ik invullen bij overige inkomsten.

 

Heb ik niet te maken met BTW?

 

Een collega van mij heeft ook te maken met alfa hulp en pgb.

Haar is ook niks bekend of ze te maken heeft met btw.

 

Wie weet dit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Fijn, generieke vragen ;) Geef me een dag en ik ga helemaal los. Ik heb helaas geen dag.

 

De btw is een fantastische belasting, die haar eigen regels kent, onder andere omtrent de vraag "wanneer val je er onder?" Je valt er onder als je volgens de btw-regels 'ondernemer' bent. Dat zijn andere criteria dan waarmee het ondernemerschap voor de inkomstenbelasting bepaald wordt.

 

Voor de btw ben je ondernemer als regelmatig diensten tegen een vergoeding verleent in het economisch verkeer. (ik snoei even wat weg uit de definitie).

 

Als ik je post goed lees, heb je één afnemer voor je pgb-activiteiten, en één afnemer voor je kunst-activiteiten. Je kunt je afvragen of je dan actief bent "in het economisch verkeer".

 

Maar laten we eens aannemen dat dit voldoende is om je voor de btw als ondernemer te kwalificeren.

VOor je diensten die uit een pgb betaald worden zou zomaar een btw-vrijstelling kunnen bestaan, maar daar weet ik het fijne niet van, hopelijk vult iemand mij hier aan.

 

Het delen van kennis over het maken van kunst lijkt mij nou typisch een activiteit die met 21% belast zou zijn ALS ze door een btw-ondernemer uitgevoerd werd.

 

Afhankelijk van hoeveel btw je moet afdragen, zou je ook nog onder de kleine ondernemersregeling (KOR) kunnen vallen, een regeling die er voor zorgt dat mensen die niet veel (minder dan 1883 per jaar) btw hoeven af te dragen, (een deel van) die btw mogen houden.

 

Kortom: de btw is een mooi grijs gebied en op je vraag kan ik geen ja of nee zeggen. Stuur een brief aan je inspecteur leg je situatie voor. Dan krijg je een briefje terug met een reactie en weet je waar je aan toe bent.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Inkomsten uit PGB vallen onder de regeling dienstverlening aan huis en vul je gewoon bij overige inkomsten in. Eventueel gemaakte kosten kan je hierop in mindering brengen.

 

Met btw heb je niets van doen of je moet het als bedrijfsactiviteiten doen waar ik niet van uitga als ik jouw andere berichten lees die voornamelijk over webshops gaan.

 

Hou er wel rekening mee dat je over de inkomsten uit overige werkzaamheden ook inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet moet betalen. 5,65% :-\

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.