• 0

Eenmanszaak is geen bron voor IB?

Ik heb een vraagje over de aangifte inkomstenbelasting. Misschien dat iemand die kan beantwoorden, want bij de Belastingtelefoon kom je geen steek verder.

 

Wij hebben een eenmanszaak, al diverse jaren, en de laatste paar jaar is het resultaat een fiscaal verlies. Vorig jaar hebben we controle gehad van de Belastingdienst, en is afgesproken dat vanaf 2013 totdat er weer winst wordt gemaakt voor wat betreft de eenmanszaak dit geen bron meer is voor de aangifte inkomstenbelasting.

 

Hoe moeten we zoiets op het aangiftebiljet vermelden?

Want we hebben toch een aangifte voor ondernemers, en ik kan me niet voorstellen dat je niets moet invullen, maar het toch op zijn minst moet aangeven dat er geen bron is....

 

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou gewoon even een briefje sturen naar de inspecteur die je gesproken hebt of wellicht kan je hem gewoon bellen. Staat er geen nummer op het rapport van het boekenonderzoek, dan kan je met hem/haar overleggen hoe hij/zij het hebben wil.

 

Je kan via de belastingtelefoon tot september uitstel krijgen voor het doen van de aangifte IB 2013.

 

Groet,

Richard Overweg

Leeg

Link naar reactie
  • 0

We hebben helaas geen uitstel dit keer omdat we een vorige keer wegens omstandigheden te laat waren met het doen van aangifte. Maar ik zal eens kijken of ik het boekenonderzoek snel kan vinden voor een telefoonnnummer van de inspecteur.

 

Als er nog andere tips zijn, welkom.

Link naar reactie
  • 0

Belastingdienst gebeld, inspecteur niet aanwezig....

Vaag antwoord bij uitleggen dat ze het wel vreemd vonden dat we dan toch een uitnodiging hebben ontvangen voor ondernemersaangifte, want volgens de betreffende dame zouden we dan een particuliere aangifte moeten krijgen.

 

Maar wat we nu moeten aangeven kon zij ook niet vertellen.

 

Probeert u maar allemaal nullen in te voeren, en een toelichting te geven met verwijzing naar het boekenonderzoek.

 

Dus tja, met de Belastingdienst schiet je ook niet veel op.

Ik vestig dus mijn hoop nog maar even op iemand hier die wat duidelijkheid kan geven.

Link naar reactie
  • 0

Dus er is afgesproken dat de eenmanszaak geen bron van inkomsten is voor de inkomstenbelasting. De vraag is waarom je nog steeds doorgaat met de eenmanszaak. Als je jaar na jaar verlies draait moet er geld bjj en dat is niet leuk - je wordt geen ondernemer om er geen geld mee te verdienen.

Nu kan het zijn dat jij verwacht dat het gaat kenteren, dat je wel geld gaat verdienen. Mocht dat het geval zijn, dan is het niet redelijk on het verlies in deze jaren niet mee te nemen. Immers, als er wel zwarte cijfers gedraaid worden dan zegt de fiscus ook niet dat dat geen bron van inkomsten is. En dan kun je het verlies van deze jaren, dat essentieel was. Oor de nog te maken zwarte cijfers, niet verrekenen met die winst.

 

Als de eenmanszaak een verdelde hobby is dan zou ik hier ook in meegegaan zijn. Als je gewoon een verliesdraaiende onderneming met perspectief hebt zou ik gewoon aangifte iB voor ondernemers indienen en zien hoe de fiscus hierop reageert. Zij hebben inmers zelf jou uitgenodigd tot het doen van de ondernemersaangifte.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.