• 0

Gemaakte kosten niet in overzicht aangifte?

Aangezien de belastingtelefoon door een wachttijd van meer dan een uur in combinatie met het tijdstip niet meer bereikbaar is, stel ik de vraag maar even hier ;).

 

Zojuist voor mijn eenmanszaak de aangifte inkomstenbelasting ingevuld. Een simpele aangifte. In 2013 gestart, in 2013 nog geen inkomsten gegenereerd maar wel kosten gemaakt. De kosten zijn opgegeven bij het onderdeel 'winst-en-verliesrekening' > 'overige bedrijfskosten'.

 

Na alles ingevuld te hebben, zie ik deze kosten niet terug in het overzicht. Bij 'Saldo fiscalewinstberekening' staat geen getal. Ik neem ten minste aan dat verlies hier terecht zou moeten komen als een negatief getal. Dit is m.i. van belang in verband met verlies verrekenen over het komende jaar (ik kan niet terugwentelen).

 

Is mijn vraag helder?

 

Oplossing?

Wellicht heeft dit te maken met het feit dat de kosten nog zijn betaald vanaf de privérekening. Bij de passiva en activa (waar ik de banktegoeden en eigen vermogen van de zakelijke rekening heb ingevuld) zijn er geen mutaties. Er is ook een privéstorting ingevuld.

 

Dit los ik dan op door te doen alsof die mutaties er wel waren. Zodoende kom ik wel precies tot het bedrag dat ik aan kosten heb gemaakt. De vraag is alleen of het zo hoort/mag/kan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

In dit verband moet ik nog een extra vraag stellen, namelijk over het eigen vermogen.

 

Als definitie voor eigen vermogen geeft het belastingprogramma aan:

-'Het eigen vermogen dat u hebt geïnvesteerd in uw onderneming specificeert u bij 'Ondernemingsvermogen' in het scherm 'Overzicht passiva'.'

 

Het eigen vermogen is m.i. het eigen geld dat je hebt ingebracht om de onderneming te financieren. Welnu dat is over het jaar 2013 een X bedrag. Vervolgens zijn de liquide middelen (banktegoed) geslonken vanwege gemaakte kosten. Met andere woorden, de liquide middelen zijn lager dan het eigen vermogen. Dit levert echter een disbalans op met als gevolg de melding van het programma dat de balans niet klopt.

 

En dat snap ik niet. Want die balans wordt toch sluitend gemaakt doordat dit wordt gezien als verlies? Een verliespost? En die post komt precies overeen met de kosten die ik heb opgevoerd in de winst-en-verlies rekening.

 

Zou ik het eigen vermogen laten slinken (door de gemaakte kosten), dan staat er dat ik in 2013 minder heb ingebracht dan daadwerkelijk het geval is.

 

Kan iemand zijn licht hier over laten schijnen?

Link naar reactie
  • 0

Ik zie helaas iets te veel vraagtekens om je post als 'helder' te kunnen kwalificeren. En je geeft geen getallen, dat maakt het lastig om iets zinnigs te zeggen. Toch maar een poging.

 

Bij 'Saldo fiscalewinstberekening' staat geen getal.

De fiscale winstberekening wordt in het aangifteprogramma berekend met de zogenaamde vermogensvergelijking:

 

fiscale winst = eindvermogen minus beginvermogen plus privé opnamen minus privé stortingen

 

Als je de balans nog niet, of niet goed hebt ingevuld, gaat het hier de spreekwoordelijke mist in.

 

 

liquide middelen zijn lager dan het eigen vermogen.

De liquide middelen hebben geen enkele relatie met het eigen vermogen. OK, dat is wat kort door de bocht. Maar toch.

Liquide middelen zijn een bezit van je onderneming. In totaal heeft je onderneming op 31 december een aantal bezittingen, met een waarde van 120. De onderneming heeft wellicht ook schulden. Het eigen vermogen is het verschil tussen de bezittingen en de schulden. Als de schulden 30 waren, is het Eigen vermogen dus 90.

 

Het eigen vermogen voldoet met een welhaast wiskundige schoonheid aan de volgende formule:

 

Eindvermogen = beginvermogen plus resultaat (winst of verlies) minus privé opnamen plus privé stortingen.

(Yep, zelfde vergelijking, maar anders opgeschreven)

 

 

Een balans wordt niet 'sluitend gemaakt', een balans is in evenwicht. Als de balans in je aangifte niet in evenwicht is, zit er een fout in de ingevoerde gegevens.

 

Ik hoop dat je hier mee verder komt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Mag ik u danken voor uw reactie op dit late uur. :)

 

Ja ik heb wat aan je reactie. Als ik 't goed lees moet ik namelijk concluderen dat:

 

-Het opgeven van kosten blijkbaar slechts een verantwoordingsfunctie heeft en niet door het programma meegerekend wordt in de totalen. De kosten die gemaakt zijn, komen als het goed is terug bij het invullen van de passiva en activa gegevens. En op die wijze komt het dan terug in de totalen (overzicht aan het eind).

 

-Verder is je formule voor het eigen vermogen niet alleen schoon, maar ook verhelderend. In tegenstelling tot de definitie die de toelichting in het programma zelf eraan geeft, dat mij deed denken dat ik hier het totaal in dat jaar aan eigen geld geïnvesteerde bedrag moest invullen, is het eigen vermogen iets dat zelf berekend moet worden aan de hand van de door jou verstrekte formule.

 

Daarmee kan ik voort!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.