• 0

hobby of bedrijf [track en trace gestolen goederen]

Het verschil tussen een hobby project en een bedrijf wordt snel duidelijk als je iets in elkaar flanst en dan denkt "he, daar kan ik een product van maken". Maar dat is wel ff wat anders.

 

Mijn motor was gestolen, verzekerd, dus nu een andere gelijkwaardige. Ik woon in Amsterdam Nieuw West, dus ik denk "dat gaat me niet nog 's gebeuren". Hij is gestolen terwijl ik tien etages hoger lekker lag te slapen, of misschien was ik wel aan het werk of een boek aan het lezen. Dus met een oude Android telefoon maak ik een sensor, een app die beweging detecteert en mij dan onmiddellijk een SMS stuurt. Ook worden de GPS coordinaten vanaf dat moment naar een server gestuurd, en met een tweede app kan ik dan precies zien waar de motor is. In een dag twee apps en een server geprogrammeerd, en dan twee dagen testen en tweaken, en dan werkt het. Nog even de "uitvindersdoos" erbij om een voeding te maken voor de usb van de telefoon op de accu van de motor.

 

En dan is er het moment dat je denkt "hmm. daar is zeker een markt voor". Maar dan moet ik een goede identificatie maken, dat mensen niet elkaars data kunnen opsturen of uitvragen, er moeten wat settings komen voor het telefoonnummer (nu hard ingeprogrammeerd), en andere settings, wil je wel of niet gps data en zo, wat meer beveiliging, en voor je het weet heb je een project van een paar maanden gecreeerd om een commercieel product te maken. En dan heb je nog niks verkocht. Eigenlijk wil je dan ook een kit bijleveren voor de voeding, en wellicht de oude telefoon, en een deal maken met een telecom provider voor sim cards, en ....

 

Ik hou het gewoon bij een hobbyproject voor het beveiligen van alleen mijn eigen motor :-)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ken het gevoel. Heb je een idee dat helemaal klopt. En dan ga je nadenken over de toekomstige gebruikers. Wat die allemaal stuk geen maken, voor lastige vragen gaan stellen, nog meer gaan eisen, enzovoort. Gebruikers, je kunt ze er gewoon niet bij hebben ;D

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik ken het gevoel. Heb je een idee dat helemaal klopt. En dan ga je nadenken over de toekomstige gebruikers. Wat die allemaal stuk geen maken, voor lastige vragen gaan stellen, nog meer gaan eisen, enzovoort. Gebruikers, je kunt ze er gewoon niet bij hebben ;D

 

Helemaal waar. Maar het is meer dan dat. De kwaliteit van je product moet voor een commercieel product zoveel hoger zijn dan wat je zelf in elkaar flanst, dat is een heel ander verhaal.

 

Het is wel heel leuk om wat draadjes aan elkaar te solderen en een auto-sigarrette-usboplader om te bouwen en zo. Maak ik het commercieel dan moet ik nadenken "wat als de zekering niet klopt en door mijn apparaatje brandt een motor uit?"

 

 

Link naar reactie
  • 0

De essentie van mijn ding is de bewegingssensor die een sms'je triggert zodat ik snel mijn hockeystick kan pakken en naar beneden kan rennen. Motordieven zijn iha doortrapt genoeg dat ze snel een check doen op tracking apparatuur. Ze beginnen je knipperlicht kort te sluiten, dan stoten ze de motor aan, het alarm laat de lichtjes knipperen en dan knapt de zekering.

 

Ik heb een schijfremslot dat gaat piepen, dan gaan ze daarmee aan de slag, en kan mijn telefoon rustig een sms'je sturen :-)

Daarna vinden ze de telefoon en trappen die stuk, maar dan sta ik er al met mijn hockeystick.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom geen goed slot en blijven verzekeren?

Ik weet nog van mijn zoon. Die gebruikte een handig en klein wielslot. Was niet zomaar te verwijderen. Zelfs door slijpen niet. Dit verlaagde dacht ik ook de verzekeringspremie, maar weet niet zeker.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ken wel iets wat er op lijkt, een bicycle alarm. Dit is dus een ding en dat maak je vast om een stang en zodra er beweging is gaat dat ding een herrie maken. Jammer is dat je deze moet ontgrendelen. Dus als je nou iets maakt dat je met je telefoon via Bluetooth uit zou kunnen zetten lijkt me dat best vet! NFC chip, mobiel er langs en je motor is weer beveiligt/onbeveiligt.

Mijn webshop met Xiaomi producten!

Link naar reactie
  • 0

Ik kan je de volgende boeken aanbevelen:

 

Lean Startup

Startup Playbook

 

Dat een idee nauwelijks 10% van de effort is, zal je vroeg of laat achter gaan komen.

Je product zal zichzelf min of meer moeten verkopen en een pijn weg moeten nemen bij een consument.

Zonder daarbij een hele lijst met features op te stellen.

Want al die extra's zal de consument niet gaan overtuigen is mijn mening.

De basis (gestolen goederen tracken) is de pijn die je wegneemt, en dat moet solide werken.

Waarin verschilt jou idee met die van bestaande oplossingen?

 

Fake it: Ga vandaag eens koud uitbellen en het product verkopen. Of maak een website waarop je het aantal clicks op een KOOP button registreerd.

 

Verkoopt het niet? Dan is er iets mis met het product en/of ga je na een duur prototype vastlopen op het niet kunnen verkopen van je product.

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Zoals voorgaande schrijver(s) al gemeld hebben, bestaan er al goede tracking systemen. Deze zijn al geruime tijd op de markt en worden in grote getalen ingebouwd (vooral in het hogere segment).

 

De eerste vraag die je voor jezelf zult moeten beantwoorden is: Waarin is mijn systeem uniek en beter dan de bestaande systemen? Bedenk, dat de hardware alleen in de markt niet te verkopen is. Er zal ook de nodige software aan te pas komen, waarmee je het voertuig kunt lokaliseren (eventueel met een alarm systeem bij onbevoegd bewegen)

 

Ik wens je veel suc7

Hans Bertram

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.