• 0

Auto in december gekocht, bijtelling alleen over december?

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Twee aanvullende vragen:

Is die auto op 17 december rijklaar afgeleverd? Zo niet, dan tel je pas vanaf de datum dat je de auto echt in gebruik neemt.

Heb je in die 14 dagen meer dan 500 kilometer prive gereden met die nieuwe auto?

Zo niet dan kan het lonend zijn om te kijken of je voor die 14 dagen een sluitende kilometerregistratie kunt opzetten waaruit blijkt dat je minder dan 500 kilometers prive hebt gereden. Dan hoef je niets bij te tellen voor de IB. (Voor de BTW tellen de woon-werk kilometers wel mee als prive kilometers)

Groet,

Alex

Link naar reactie
  • 0

De auto was 17 december rijklaar.

Ik was in de veronderstelling dat de 500km wordt omgerekend naar jaarverbruik? Aangezien we al 120km moesten rijden vanaf de dealer naar huis komen we daar overheen. Of kan je dat als zakelijke kilometers rekenen?

Ik had wel nog een vraag. Is de bijtelling een bedrag waarin je ook btw moet verrekenen of is dit btw vrij?

Link naar reactie
  • 0
Ik was in de veronderstelling dat de 500km wordt omgerekend naar jaarverbruik?

Dat klopt. (en Alex' opmerking daarover klopt dus niet). 14 / 365 x 500 = 19 vrije privé kilometers, daarboven "formeel" bijtelling

Aangezien we al 120km moesten rijden vanaf de dealer naar huis komen we daar overheen. Of kan je dat als zakelijke kilometers rekenen?

Ophalen van garage zijn zakelijke kilometers inderdaad.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Link naar reactie
  • 0

Dat is de catalogusprijs. Ik bedoel moet ik in de boekhouding ook btw verrekenen met het inboeken. Dus als de bijtelling €100 is, is dit dan €100 waarin btw zit of is dit een bedrag waar geen btw in zit en ook niet hoeft?

Bedankt voor alle antwoorden! Ik hoef dan over die twee weken geen bijtelling te betalen, want er is verder niet meer mee gereden in 2013.

Link naar reactie
  • 0

Als de bijtelling € 100 is, is dat de bijtelling voor de inkomstenbelasting.

Daarnaast krijg je wellicht te maken met een bijtelling voor de btw, en dát is een een heel ander verhaal. Bij nieuwe auto's (waar ik even van uitga) geldt dat je op basis van de werkelijke kosten en het werkeiljke privégebruik bepaalt wat de waarde is van het privé-gebruik (let op: woon-werk-kilometers zijn voor de btw privé) en over die waarde 21% btw afdraagt.

Als de kilometeradministratie hiervoor niet aanwezig is, draag je 2,7% van de catalogusprijs (incl btw en incl bpm) af. Maar dan wel tijdsevenredig, dus in dit geval 14/365 x 2,7% x cat.prijs.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar