• 0

Dreigend faillissement.

Goedendag allen.

 

Ik verkeer in moeilijke tijden en ben me aan het oriënteren wat te doen.

Ik zal mijn situatie proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen in het kort.

2006 dikke lening opgenomen met mijn vrouw en een zaak overgenomen.(die lening is afbetaald)

Cijfers vielen meteen slechter uit dan voorspeld dus weer gaan werken (vrouw runde de zaak)

2010 gescheiden en ik ben verder gegaan met de zaak.(eenmanszaak)

2014 rekeningen van de grootste leverancier zijn hoog opgelopen ook mede door zijn vertrouwen in de zaak.

Maar nu levert hij niet meer (of heel slecht) en moet ik dus ergens anders duurder in kopen en verdien er bijna niks meer aan.

Heb echt ontzettend hard geknokt maar zie niet echt meer een goede afloop in het ondernemen vanwege de crisis word de omzet steeds lager en loopt de schuld bij de leverancier(s) dus op.

Ben echt van alles en nog wat aan het proberen heb de huur al flink omlaag gekregen en op alle kosten bespaard waar mogelijk.

Op dit moment ben ik zelfs van mening dat ik een beter leven heb in een schuldsanerings traject dan zo verder te gaan want ik zie geen vooruitgang of verbetering alleen maar tegenvallende cijfers.

Zou het het graag anders zien maar ben bang "alles" te verliezen, gek genoeg kan ik me er ook al bijna bij neer leggen en denk dat ik er wel vrede mee kan hebben als het gaat gebeuren.

Ben echt een knokker van nature en weet dat er wel weer wat nieuws voor op mijn pad zal komen.

 

Ik las hier verhalen op het forum die mij heel bekend in de oren klonken en dacht laat ik mijn verhaal eens doen.

Nou word vervolgd zal ik dan maar zeggen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb een winkel met verf producten en aanverwante artikelen, in een redelijk klein dorp en er zit nog een winkel in het dorp met de zelfde producten en in naburige dorpen zitten ook nog meer winkels in de zelfde branche.

Die gene die in het zelfde dorp zit als mij zit in het zelfde schuitje en die gene is al bijna pensioen gerecht maar moet blijven draaien vanwege zijn situatie (leningen en dergelijke)

Dus het is wachten op wie eerst gaat letterlijk. :(

Link naar reactie
  • 0

Vervelend dat je in een situatie bent gekomen, waar je op het randje van de afgrond balanceert.

 

Zoals ik het tussen de regels door lees:

- Zit je in de verf handel met onvoldoende omloop snelheid en te kleine marges om je broek op te houden

- Heb je een relatief klein afzet gebied

- Moet je concurreren met andere kleine ondernemers en de grote jongens als Gamma, Praxis ed.

 

Sorry, maar ik zie ook geen handel in de verf. Toch maar een product dat ik als concument eens in de 3 - 10 jaar nodig hebt.. (En dan haal ik het bijna altijd bij de Praxis..)

 

Ik denk, wanneer je wilt knokken, je roer moet omgooien en iets anders moet gaan verhandelen. Wordt mij apart een dorspwinkel (mini supermarkt), in een dorp waar een supermarkt relatief verder weg is heb je echt een leuk groepje wat dankbaar gebruik van je winkel zal maken.

 

Enige uitdaging voor een omslag is financiele middelen aan te trekken, daar kunnen andere leden je beter bij helpen. Net als het terug dringen van je schulden.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een winkel met verf producten en aanverwante artikelen, in een redelijk klein dorp en er zit nog een winkel in het dorp met de zelfde producten en in naburige dorpen zitten ook nog meer winkels in de zelfde branche.

Die gene die in het zelfde dorp zit als mij zit in het zelfde schuitje en die gene is al bijna pensioen gerecht maar moet blijven draaien vanwege zijn situatie (leningen en dergelijke)

Dus het is wachten op wie eerst gaat letterlijk. :(

Is een fusie met de andere winkel in hetzelfde dorp een optie?

Ik kan me voorstellen dat je dan iets langere openingstijden kunt aanhouden (misschien zelfs wat avonden) als je met z'n 2-en bent. Je omzet hoef je dan ook niet te delen met de andere winkel. Je zou zelf misschien alweer (ernaast) een baan kunnen vinden.

 

Gedeelde smart is halve smart, maar het moet geen dubbele ellende worden.

 

Uiteraard heel veel succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Hier hebben we al over gesproken met elkaar maar dat gaat niet werken te veel belangen bij betrokken van beide kanten.

 

En een supermarkt......daar zijn er al 3 van hier in het dorp plus dan moet er geïnvesteerd worden en dat geld is er niet.

Het concept is goed alleen er word steeds minder gekocht of ze gebruiken verf van de action ofzo???

Link naar reactie
  • 0

En een supermarkt......daar zijn er al 3 van hier in het dorp [ .. ]

Het concept is goed alleen er word steeds minder gekocht of ze gebruiken verf van de action ofzo???

Als er al drie supers in je dorp zijn, is de slagingskans beperkt. Niet te min kun je altijd overwegen om het roer om te gooien door producten cq diensten te verkopen die nog niet in jouw regio worden aangeboden.

 

Om welke regio gaat het ongeveer? (Dit hoeft niet op het dorp precies te zijn, maar bv noord/oost/zuid/west van een bepaalde provincie?)

 

Wat maakt jouw concept in de verfhandel zo goed en uniek dat ik mijn verf bij jou moet halen, en niet bij de Praxis of Gamma (daar zul je de meeste last van hebben). Wat doe je zoal aan promotie van je winkel? Komen mensen wel in je winkel en kopen ze niks? Is het niks om ook schilderdiensten aan te bieden in samenwerking met andere ZZP'ers? Kun je misschien gereedschappen verhuren?

 

Hoe totaler het plaatje is, hoe beter we je kunnen helpen. Nu is het maar gissen op basis van een eigen aanname (en voor je beeldvorming, ik woon in een dorp waar alleen een tuincentrum, café en een fietsenhandel zit; als ik etenswaar wil kopen moet ik 15 minuten verderop zijn)

 

Hoe groot is je betalingsachterstand cq schulden?

Link naar reactie
  • 0

Het een soort van discount winkel dus merk verf voor een discount prijs (scheelt 40% op advies verkoopprijs)

Ik zit in het oosten van het land.

Eerder reed ik rond en promote zo mijn winkel/producten, maar sinds de scheiding is hier geen tijd voor ook aangezien ik mijn zoon opvoed van 8.

En in de plaatselijke krant adverteer ik ook niet meer (kosten plaatje)

 

Link naar reactie
  • 0

Beste K nokkert,

 

Je komt of bent in een negatieve spiraal. Je verliest daardoor zicht op mogelijkheden om eruit te komen. De branche waar jij inzit is sinds eind 2008 enorm teruggelopen. Toch worden de vooruitzichten op de woningmarkt beter en indirect daardoor ook op het doehetzelfen. Ik adviseer je om hulp in te schakelen. Faillissement is een allerlaatste stap en op zichzelfstaand absoluut geen oplossing. Misschien kan een BBZ soelaas bieden.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie hier heb je helemaal gelijk aan.

Dat traject ben ik al in geweest en kan ik dus geen aanspraak meer op maken.

En het negatieve spiraal verhaal klopt ook wel op het laatst weet ik gewoon niet meer wat wijsheid is.

Tot zover heb ik het nog gered en hoop op verbetering.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Dat traject ben ik al in geweest en kan ik dus geen aanspraak meer op maken.

 

 

Een bbz aanvraag kan je nogmaals indienen hoor. Als er maar veranderde omstandigheden zijn. Een nieuw plan of toekomstivisie kan al genoeg zijn.

 

 

Wellicht een aanvulling op het inkomen om een periode te overbruggen waarin je je ''nieuwe'' richting opzet.

 

Succes!

 

Danny

Link naar reactie
  • 1

Beste K Nokkert,

 

Ik heb geen inzicht in alle details, maar op het eerste gezicht lijkt mij dit weer een typisch geval van veel te lang doorgaan.

Uiteraard is het van de grootste leverancier niet correct geweest om maar te blijven leveren en de winkel het volste vertrouwen te geven als de cijfers van 2010 al slechter waren. Maar het blijft te allen tijde de beslissing van de ondernemer zelf. Je was niet verplicht om de schulden zo hoog op te laten lopen.

Trekken aan een dood paard heeft geen zin, zei mijn opa altijd.

Nu ziet het er naar uit dat je ook geen enkele ruimte meer hebt om andere initiatieven op te starten.

 

Heb je een webshop? Zo niet, zie je mogelijkheden om dat op te starten. Zorg dan wel voor een goede uitstraling.

 

Heeft de concurrent in het dorp een identieke winkel? Dezelfde producten en merken? zo niet, dan zou je wellicht de winkel onderscheidend in de markt kunnen zitten. Je biedt iets wat de ander niet heeft. Zou ook service en klantvriendelijkheid kunnen zijn.

Heeft de winkel van de concurrent dezelfde uitstraling als jouw winkel? Ondanks dat het een discount winkel is kan je het wel een luxere uitstraling geven. Je hebt verf voldoende op voorraad, lijkt me. Als je de winkel een frisse, moderne uitstraling geeft kan dit ook verschil uitmaken.

 

Reclame hoeft niet veel te kosten. Met name de Lokale Suffertjes zijn altijd te porren voor artikelen. Free advertisement. Stuur ze b.v. iedere maand een nieuwsitem over verf- en kleurentrends en verftips voor in en om het huis. Maak een actie met stoepkrijt of vingerverf voor de kinderen of een kleurwedstrijd. Ik verzin maar wat. Als je maar met de winkel in het blaadje komt en erover gesproken wordt.

 

Ondanks alle ellende naar je klanten optimisme blijven uitstralen. Ik heb veel middenstanders gezien die totaal uitgeblust en dus met een onvriendelijk gezicht achter de balie stonden. Dit heeft effect op je klanten. Die komen dan liever niet meer.

 

Je vertelt dat je voor de scheiding rond reed om de winkel te promoten. Hoe deed je dat precies? Zou een vriend of familielid dit voor je kunnen doen?

Vraag ook aan vrienden en familieleden om met je mee te denken, hoe je de winkel anders zou kunnen presenteren, producten anders zou kunnen aanbieden, e.d. Zij kunnen waarschijnlijk met een frissere blik er naar kijken. En ze kunnen misschien beter je winkel beoordelen als consument. Bij jou kan, door alle ellende en zorgen, een soort bedrijfsblindheid optreden. Iets waar je overigens niets aan kan doen. Dat sluipt erin.

 

Er moet meer omzet komen om de schuld af te kunnen bouwen.

 

Ik hoop met name dat anderen (met name eenmanszaken) die in een vergelijkbare situatie dreigen te komen lering uit jouw situatie halen en in een zo vroeg mogelijk stadium aan de bel trekken. Als de waarde van de voorraad al lager is dan de openstaande schulden moet je al achter je oren gaan krabben, en kritisch gaan kijken wat er veranderd kan worden.

 

Ik wens je veel kracht en sterkte de komende periode.

 

Met vr. gr.

 

Ron

 

Link naar reactie
  • 0

Blijf het positief inzien hoe moeilijk het ook is.

 

Krijg je ook opdrachten van mensen om bij hen te komen schilderen? Anders, maak hier werk van!

Er valt genoeg geld te verdienen met het schilderen van huis en interieur.

 

Maak op gratis manieren reclame, bijvoorbeeld door een facebookpagina waar je acties kunt houden, stel bijvoorbeeld interieurpakketten samen met behang en alles erbij.

(wordt hier in de buurt gedaan en schijnt goed te lopen)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zo even een update over de gang van zaken, ik heb besloten ermee te stoppen.

De precieze datum weet ik nog niet, maar ik ga niet meer lang door.

Heb de winkel nu 8 jaar en veel mee gemaakt en veel te boven gekomen.

Maar zie in dat dit een verloren strijd is, en ik heb er ook vrede mee.

Persoonlijk vind ik dat ik echt alles geprobeerd heb om dit te vermeiden, maar soms is het beter om er een punt achter te zetten.

Ik zie het maar zo dat ik opnieuw begin vanaf 0.

Iedereen zit anders in elkaar en velen zullen er anders over denken over hoe en wat het best is.

Maar ik ben degene die mijn leven leeft en voel me er goed bij om te zeggen HET IS KLAAR.

Ik ga dan ook vol goede moed mijn pad verder, makkelijk zal het niet worden maar er zal zeker een bepaalde last van me afvallen als ik het definitief maak.

Mijn naasten weten er nu ook van en ik heb gelukkig fijne mensen die me steunen.

Voor een ieder die interesse had/heeft bedankt zover en ik zal nog eens berichten hoe het afloopt.

Groeten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Zo even een update over de gang van zaken, ik heb besloten ermee te stoppen.

 

Hey, moedig besluit. Het is erg naar dat het zo gelopen is, ik hoop, ga er van uit, dat je de energie hebt om er weer goed bovenop te komen. En ik hoop ook dat je op enig moment, of dat nu morgen is of over vele jaren, toch weer in de huid van het ondernemerschap kruipt. Je hebt veel geleerd, je hebt ervaring opgedaan, dat kunnen we in ondernemersland gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Donderdag heb ik een gesprek met mijn leverancier daar zal ik mijn mening geven en daar gaan dan knopen doorgehakt worden.

Mocht het zo zijn dan volgt er een traject waar ik bepaalde stappen moet gaan nemen.

Wat die stappen precies zijn is nog onzeker, mocht het faillissement worden dan volgen de gesprekken bij de gemeente als eerste.

Klinkt misschien beetje vaag maar de leverancier heeft waarschijnlijk een heel andere kijk op de zaken en heel misschien zijn er nog andere wegen te bewandelen, voor mezelf ben ik er wel uit maar wil het netjes afhandelen, hij schiet er ook flink bij in als het op de fles gaat vandaar.

Link naar reactie
  • 1

mocht het faillissement worden dan volgen de gesprekken bij de gemeente als eerste.

 

 

Laat een faillissement aub geen optie zijn. Er zit een enorm verschil tussen stoppen en richting een WSNP dan een faillissement. Ondanks je hier op het forum topics zal vinden waar dit advies gegeven wordt, laat dat niet gebeuren! Ik lees hier vaak genoeg reacties van ondernemers die failliet zijn en verbaasd zijn dat de schulden niet weg zijn opheffen van het faillissement bij gebrek aan baten.

 

Kijk ook naar een bbz uitkering voor beëindigende zelfstandigen. Deze uitkering is bedoeld ter ondersteuning, een maandelijks inkomen, om je de tijd te geven je onderneming goed te beëindigen. Meer info daarover hier.

 

Meer over de WSNP kan je hier lezen.

 

 

Klinkt misschien beetje vaag maar de leverancier heeft waarschijnlijk een heel andere kijk op de zaken en heel misschien zijn er nog andere wegen te bewandelen,

 

Respect dat je denk aan anderen. Maar je zal helaas echt je eigen plan moeten trekken. Je niet laten beïnvloeden door keuzes die beter uitpakken voor een leverancier terwijl jij je niet aan de regels houdt.

 

 

Vragen? Stel ze!

 

Danny

 

Link naar reactie
  • 0

In mijn geval is de wsnp waarschijnlijk de beste optie.

Om daar voor in aanmerking te komen zal het bedrijf toch echt failliet verklaard moeten worden bij de rechtbank.

Om vervolgens daar binnen 2 weken aanspraak op wsnp te maken.

Tenminste dat heb ik uitgeplozen mocht het anders zijn dan hoor ik het graag voor ik dat in werking zet ga ik ook wel naar een advocaat.

Link naar reactie
  • 4

 

Om daar voor in aanmerking te komen zal het bedrijf toch echt failliet verklaard moeten worden bij de rechtbank.

Om vervolgens daar binnen 2 weken aanspraak op wsnp te maken.

Tenminste dat heb ik uitgeplozen mocht het anders zijn dan hoor ik het graag voor ik dat in werking zet ga ik ook wel naar een advocaat.

 

Nee!!!!

 

Ga niet lopen aankloten aub, ga op tijd met de gemeente in gesprek. De weg die je nu schetst is niet juist. Als je eerst failliet wordt verklaard ben je al te laat, dan ga je het traject in van een faillissement.

 

Je kan stoppen met je bedrijf, alles afronden en je dan melden bij de gemeente. Zij zullen dan een minnelijk traject opstarten en eventueel een wettelijk traject, de WSNP.

 

Maar aub, zoals ik hierboven beschrijf, ga niet zelf aan de gang. De consequenties kunnen zijn dat je de aankomende jaren, vele jaren, nog achter de feiten aanloopt..

 

Bel me desnoods op,pm me, uiteraard gewoon als HL service. Ik wijs je de juiste richting op.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

In mijn geval is de wsnp waarschijnlijk de beste optie.

Om daar voor in aanmerking te komen zal het bedrijf toch echt failliet verklaard moeten worden bij de rechtbank.

Om vervolgens daar binnen 2 weken aanspraak op wsnp te maken.

Als het faillissement uitgesproken is, ben je te laat. Alleen in heel bijzondere situaties is omzetting van faillissement naar WSNP een optie.

Luister svp naar Danny.

Link naar reactie
  • 0

Donderdag heb ik zoals genoemd een gesprek met de grootste leverancier, verder heb ik wat verder geïnformeerd en ben tot de conclusie gekomen dat ik contact ga opnemen met het roz daar heb ik al verschillende hulplijnen (leningen) lopen en dat lijkt me de beste weg om via hun te kijken wat de verdere weg word.

Ik weet echt niet meer wat de beste weg is faillissement wsnp of iets anders maar denk dat het roz voor mij de juiste weg is.

Het word in ieder geval een bewogen weekje maar dat ben ik gewend.

En ben ook bijzonder rustig eronder ik heb me erbij neergelegd hoe het ook verloopt het is goed zo.

Iedereen bedankt voor de reacties ik heb er wat mee kunnen doen als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.

Bedankt zover!!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.