• 0

Uitkoop uit VOF

Hallo,

Ik ben in 2005 gaan samenwerken met een vriendin, in 2007 werd het een VOF. In 2008 heeft een derde partner zich ingekocht, we zijn allen 1/3 eigenaar. Nu ben ik sinds september 2012 ziek, en ziet het er niet naar uit dat dit gaat veranderen. Sinds die tijd werk ik niet meer. Het gaat om een organisatieadvies buro met een voor Nederland uniek concept, we hebben veel geinvesteerd (in tijd en aandacht) in het ontwikkelen ervan, maar nu gaan de zaken goed en steeds beter.

Onze afspraken moeten aangepast gaan worden. De meest voor de hand liggende oplossing lijkt uitkoop. Mijn partners willen geen BV - waarin een klein deel aandelen evt makkelijk geregeld kan worden.

Bij het verkennen van uitkoop, lijkt vooral de goodwill bepaling erg ingewikkeld te gaan worden. Mijn partners hebben me al laten weten dat voor hen inkopen en uitkopen niet om hetzelfde principe gaat. Ook vinden ze dat, omdat ik niet heb kunnen meewerken en zij dus relatief meer hebben moeten werken om onze kosten te dekken, ik eigenlijk een deel van die kosten schuldig ben. Dit is uitgesloten in ons VOF contract, dus het zegt meer over de sfeer dan dat het een serieus argument is.

Ik zoek naar de logica die bij het bepalen van de goodwill in deze situatie gebruikt zou kunnen worden. Heeft iemand ideeen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Anbor,

Ik zou eerst eens beginnen met het in kaart brengen van de gewerkte uren per vennoot. Ik zou dit globaal doen, maar toch met voldoende diepgang om ongeveer gewerkte uren per jaar per maand in beeld te krijgen. Dit is een eerst inzicht om in beeld te krijgen, wie nu hoeveel energie in de Vof heeft gestoken. Afhankelijk van wat uit bovenstaande komt heb je inzichtelijk wat nu de bijdrage van eenieder is geweest.

Hierna volgen nog diverse vervolgstappen, maar het is eerst eens goed om in kaart te bregen wat eenieder nu heeft gedaan om het bedrijft te maken tot wat het nu is. Ik laat deze vervolgstappen nu bewust achterwege, want ik denk dat het goed is het bovenstaande eerst te doen en dan te laten erkennen wat een bijdrage is geweest van eenieder. Dit legt een basis voor vervolgstappen.

Succes ermee en beterschap gewenst,

Richard Overweg

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Richard, dank je wel.

Het overzicht van gewerkte uren (relatief ten opzichte van elkaar) hebben we. Onze 'salarissen' zijn daar ook steeds op gebaseerd geweest. (Blijft over de te verwachten discussie of mijn uren tegen het einde van mijn werkzame periode evenveel waard waren, maar dat is niet objectief te maken.) Een van mijn partners had de gewerkte uren ook al netjes op een rij gezet ter voorbereiding van ons laatste gesprek, dat over de verdeling van de pot van 2013 zou gaan. Dat gesprek hebben we even uitgesteld tot duidelijk is hoe we verder gaan.

Het is goed dat je dit zo duidelijk als eerste stap naar voren brengt. Ik heb steeds het gevoel dat er alleen aangegeven wordt hoe weinig ik gedaan heb. En ik heb een deel van de tijd minder kunnen doen dan de rest. Maar dat betekent niet dat ik niks gedaan heb.

Ik ben benieuwd naar de vervolgstappen die je ziet.

Hartelijke groet,

Link naar reactie
  • 0

Zou het niet een idee zijn om een nieuwe overeenkomst te maken waarbij jij bijvoorbeeld (nu roep ik maar wat) 10% van de winst krijgt vanaf nu, zonder dat je echt “werk verricht”?

Dan kan alles verder intact blijven en hoeven jullie niet rollebollend over straat over wie wat moet krijgen (klanten, naam etc) omdat de VOF ontbonden wordt.

Lijkt mij beter, als zij (je vennoten) de VOF willen continueren en jij jezelf niet meer werkzaamheden hierin ziet verrichten.

En je kan natuurlijk dan ook zoiets afspreken als dat jij ineens jouw (voorbeeld) 10% voor (voorbeeld) 5 jaar gebaseerd op (voorbeeld) de winst van het afgelopen jaar krijgt en dan ook ineens afstand neemt en alles overdraagt.

Stel dan dat de winst in (voorbeeld) 2013 euro 100.000 was. Dan zou je nu dus 50.000 krijgen voor de komende 5 jaren en verlaat je nu ‘het schip’.

Link naar reactie
  • 0

Peter,

We hebben geen intentie tot rollebollen over straat gelukkig. De enige reden om veranderingen aan te brengen is mijn gezondheid, we zouden alle drie willen dat het niet nodig was.

De opties die je noemt zijn bij mij ook langsgekomen in gedachten. Ik vind het lastig om er dan getallen aan te hangen. En het belangrijkste punt lijkt te zijn dat mijn partners eigenlijk niet zien dat er voor goodwill betaald zou moeten worden. Het kan onderhandelingstactiek zijn, maar ik zie het vooralsnog als werkelijk gevoel.

De VOF hoeft wat mij betreft niet ontbonden te worden (zal nog even checken hoe het formeel in zijn werk gaat, maar in principe continueren de beide andere vennoten de zaak). De naam, klanten en concepten, daar kan ik weinig mee als ik het werk niet uit kan oefenen. En ik heb al helemaal geen behoefte om een concurrerende zaak op te zetten.

Maar ik wil wel graag financieel ook erkend worden voor mijn aandeel in de ontwikkeling van wat er nu staat. En ik zoek naar de logische argumenten daarvoor. Want er staat een mooi gezond bedrijf, met sterke kansen voor de toekomst - zelfs in deze economische tijden. En daarvoor hebben we toch echt gezamenlijk de basis gelegd.

Ik heb geopperd om als uitstap/verrekenmoment onderling 1/1/13 te nemen, toen was ik net 3 maanden ziek. Dat lijkt makkelijker omdat een heel jaar lang ziek zijn dan niet 'verrekend' hoeft te worden (want hoe zet je daar een verrekening op?). Maar goed, het is nog erg zoeken.

Mochten jullie hier nog ideeën over hebben, dan hoor ik het graag.

Link naar reactie
  • 0

De VOF hoeft wat mij betreft niet ontbonden te worden (...)

Als jij eruit stapt, dan gebeurt dat vanzelf.

En dan moet er tussen jullie afgerekend worden.

Als jij vindt dat er ‘goodwill’ aanwezig is (waar jij een deel van wil hebben, in geld dan) en “zij” vinden van niet (zij willen geen geld geven dus, maar wel alle bezittingen overnemen en doorgaan), dan wordt het ook vanzelf ‘rollebollen’. Intentie of geen intentie: en conflict heb je dan sowieso.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar