• 0

verantwoordelijkheid voor oplossen kritieke problemen

Hallo,

 

ik heb een probleem met een leverancier van een website. De site is opgeleverd en draait nu een paar weken maar nu meer mensen zich aan hebben gemeld blijken er veel kritieke fouten/bugs in te zitten. Het gaat hier om kernzaken zoals betalingen of gebruikersgegevens.

 

De leverancier trekt nu zijn keutel in en verwijst naar zijn voorwaarden waarin hij zegt dat "Correcties na levering van de definitieve versie van het project niet kosteloos geschieden en op uurbasis in rekening gebracht worden.".

 

Los van het feit dat het stom is van mij om hier mee akkoord te gaan ben ik benieuwd of er niet sprake is van algemene afspraken of richtlijnen voor webontwikkelaars hierover. Kan me voorstellen dat meer mensen hier ervaring mee hebben. Is hierover regelgeving of een gedragscode bekend?

 

Daarnaast is in mijn ogen nog geen sprake van levering van de definitieve versie van het project maar daar zal hij het wel mee oneens zijn. Hartelijk dank voor jullie tips!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Wie heeft voorafgaand aan de oplevering de website getest?

Wie heeft toestemming gegeven de website live te zetten?

Wat was jouw reactie toen de ontwikkelaar aangaf de website op te leveren?

 

Je kunt er gerust vanuit gaan dat iedere ontwikkelaar fouten maakt en dat er dus kritieke fouten in een website kunnen zitten.

Het is gebruikelijk om een website te testen voordat je deze live zet en om niet met kritieke fouten live te gaan. Waar kom je er pas na een paar weken achter dat er kritieke fouten in de website zitten?

 

Als webontwikkelaar maak ik altijd duidelijk dat de klant hier een beslissende rol in heeft en zorg ik dat mijn klanten dit goed beseffen. Ik maak daarbij afspraken over het traject zowel voor - als na de oplevering. Met voorwaarden kan je je misschien wel indekken, maar ze zijn geen garantie tegen ontevredenheid na oplevering...

Link naar reactie
  • 1

Als er bugs in zitten dan moet jouw leverancier dit probleem gewoon oplossen ongeacht of je getekend hebt voor oplevering of niet.

Jouw leverancier dient gewoon een deugdelijk product op te leveren.

 

Het wordt een ander verhaal als je allerlei aanpassingen wil aan de site, bijvoorbeeld andere kleurtjes, een andere payment service provider ect etc. Dan is het logisch dat je na akkoord wel betaald voor aanpassingen.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie en je vragen, die zijn terecht. We hebben beide de site uitgebreid en ik heb ook akkoord gegeven op livegang, echter wel met de nadruk op het feiten dat er enkele gebruikersscenario's zijn die we niet hebben kunnen testen.

 

De laatste weken is er her en der zo'n klein dingetje geweest die er altijd in zit, daar hebben we beide echter niet moeilijk over gedaan omdat dat nou eenmaal altijd zo is zoals je zegt. Echter nu blijkt er een groter mankement te zijn wat in het testen voor livegang onmogelijk (door mij) geïndentificeerd kon worden en trekt hij zijn handen er van af. Voor de goede orde: ik heb hem voor lancering wel nadrukkelijk gevraagd of we de functionaliteiten die nu voor problemen zorgen voldoende hebben getest en daarop kwam een volmondig ja.

 

Waar ik benieuwd naar was: bestaat er een soort regelgeving of gedragscode omtrent nazorg, onderhoud of garantie bij technische ontwikkeltrajecten?

Link naar reactie
  • 0

Als er bugs in zitten dan moet jouw leverancier dit probleem gewoon oplossen ongeacht of je getekend hebt voor oplevering of niet.

Jouw leverancier dient gewoon een deugdelijk product op te leveren.

 

Het wordt een ander verhaal als je allerlei aanpassingen wil aan de site, bijvoorbeeld andere kleurtjes, een andere payment service provider ect etc. Dan is het logisch dat je na akkoord wel betaald voor aanpassingen.

 

Dat lijkt me ook maar leverancier heeft dus in zijn voorwaarden gezet dat alles na oplevering per uur afgerekend wordt. Over je tweede punt: dat is niet het geval, het gaat om het oplossen van problemen die zich voordoen in de afgesproken versie.

Link naar reactie
  • 0
Waar ik benieuwd naar was: bestaat er een soort regelgeving of gedragscode omtrent nazorg, onderhoud of garantie bij technische ontwikkeltrajecten?

Wanneer de leverancier levert aan consumenten geldt er uitgebreide bescherming. Bij levering aan bedrijven gaat het er voor zover ik weet vooral om hetgeen onderling is afgesproken en/of hetgeen in voorwaarden is vastgelegd.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Waar ik benieuwd naar was: bestaat er een soort regelgeving of gedragscode omtrent nazorg, onderhoud of garantie bij technische ontwikkeltrajecten?

Nee, die zijn er niet. Je houvast moet je daarom zoeken in de inhoud van de overeenkomst en eventueel van toepassing verklaarde algemene voorwaarden.

Link naar reactie
  • 1
Dat lijkt me ook maar leverancier heeft dus in zijn voorwaarden gezet dat alles na oplevering per uur afgerekend wordt. Over je tweede punt: dat is niet het geval, het gaat om het oplossen van problemen die zich voordoen in de afgesproken versie.

 

Dan hebben ze dus domweg niet geleverd wat afgesproken was, en daar veranderen algemene voorwaarden of zo helemaal niks aan. Hakken in het zand en eisen dat ze het per omgaande kosteloos oplossen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.