informatieverwerking belastingdienst

Aanbevolen berichten

1 april 2014 Storing bij Belastingdienst

Er is vanaf 07:15 een storing bij Belastingdienst.

 

31 maart 2014 Storing bij Belastingdienst

Er is vanaf 19:40 een storing bij Belastingdienst. Omdat de aangifte over 2013 uiterlijk middernacht op 1 april moet zijn gedaan, doen veel mensen op maandag avond hun aangifte te versturen. De Belastingdienst zegt via Twitter dat het de grote toestroom niet aankan. Diverse media waar onder Nu.nl en Z24.nl melden dat het Ministerie van Financieen vanwege de storing heeft besloten om de deadline 2 dagen op te schuiven.

 

24 maart 2014 Storing bij Belastingdienst

Er is vanaf 14:00 een storing bij Belastingdienst.

 

20 maart 2014 Storing bij Belastingdienst

Er is vanaf 08:20 een storing bij Belastingdienst.

 

16 maart 2014 Storing bij Belastingdienst

Er is vanaf 14:40 een storing bij Belastingdienst.

 

3 maart 2014 Storing bij Belastingdienst

Er is vanaf 11:35 een storing bij Belastingdienst.

 

24 februari 2014 Storing bij Belastingdienst

Er is vanaf 10:30 een storing bij Belastingdienst.

 

21 februari 2014 Storing bij Belastingdienst

Er is vanaf 10:35 een storing bij Belastingdienst.

 

21 februari 2014 Storing bij Belastingdienst

Er is vanaf 00:35 een storing bij Belastingdienst.

 

20 februari 2014 Storing bij Belastingdienst

Er is vanaf 14:30 een storing bij Belastingdienst.

 

20 januari 2014 Storing bij Belastingdienst

Er is vanaf 11:35 een storing bij Belastingdienst.

 

4 januari 2014 Storing bij Belastingdienst

Er is vanaf 09:35 een storing bij Belastingdienst.

 

22 december 2013 Storing bij Belastingdienst

Er is vanaf 12:20 een storing bij Belastingdienst.

 

20 december 2013 Storing bij Belastingdienst

Er is vanaf 16:30 een storing bij Belastingdienst.

 

11 december 2013 Storing bij Belastingdienst

Er is vanaf 21:50 een storing bij Belastingdienst.

 

20 november 2013 Storing bij Belastingdienst

Er is vanaf 21:20 een storing bij Belastingdienst.

 

30 oktober 2013 Storing bij Belastingdienst

Er is vanaf 13:55 een storing bij Belastingdienst.

 

21 oktober 2013 Storing bij Belastingdienst

Er is vanaf 16:10 een storing bij Belastingdienst.

 

9 oktober 2013 Storing bij Belastingdienst

Er is vanaf 13:05 een storing bij Belastingdienst.

 

15 juli 2013 Storing bij Belastingdienst

Er is vanaf 15:55 een storing bij Belastingdienst.

 

21 mei 2013 Storing bij Belastingdienst

Er is vanaf 16:10 een storing bij Belastingdienst.

 

23 april 2013 Storing bij Belastingdienst

Er is vanaf 13:50 een storing bij Belastingdienst.

 

22 april 2013 Storing bij Belastingdienst

Er is vanaf 13:00 een storing bij Belastingdienst. Allestoringen ontvangt veel klachten over vertraging met de uitbetaling van toeslagen. De toeslagen horen op 22 april te worden uitbetaald. Een woordvoerder van de Belastingdienst vertelt dat de toeslagen gewoon zijn uitbetaald, maar dat er een vertraging is bij de verwerking van deze betalingen door de banken. De toeslagen zouden uiterlijk 23 april op de rekening moeten staan. Heb je hier ook last van? Laat dan hieronder een reactie achter.

 

20 maart 2013 Storing bij Belastingdienst

Er is vanaf 2013-03-20 17:04:13 een storing bij Belastingdienst.

 

21 januari 2013 Verwarring over uitbetaling Zorgtoeslag

Diverse personen klagen dat zij maandag middag (21 januari) de zorgtoeslag nog niet hebben ontvangen. De zorgtoeslag wordt altijd rond de 20e van de maand overgeboekt. Zowel banken als de Belastingdienst benadrukken dat er geen storing is bij het overmaken van de zorgtoeslag. Het bedrag zal naar verwachting later vandaag worden bijgeschreven.

 

Misschien is het tijd voor een andere manier van informatie verwerking bij de belastingdienst?

Een idee:

 

Aan ieder die gegevens met de belastingdienst moet uitwisselen wordt een formulier toegezonden per post.

Het formulier kan thuis ingevuld worden en per post aan de belastingdienst geretourneerd.

De inzendingstermijn is ruim, zodat iedereen ruim de tijd heeft om de juiste gegevens te verzamelen en in te vullen.

De belastingdienst verwerkt de gegevens en stuurt alle betrokkenen een beschikking met het te betalen of te ontvangen bedrag.

De belastingdienst stort de bedragen vervolgens op de rekening van de betrokkenen.

Belastingplichtigen kunnen de verschuldigde bedragen binnen een redelijke termijn voldoen.

 

Het is natuurlijk een nieuw idee, waar veel mensen aan moeten wennen.

Maar uiteindelijk geeft deze innovatie misschien minder problemen dan de verplichte online digitale aangifte.

 

 

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Het is natuurlijk een nieuw idee, waar veel mensen aan moeten wennen.

Maar uiteindelijk geeft deze innovatie misschien minder problemen dan de verplichte online digitale aangifte.

 

Ehmmm... in de 1 april modes lezen of serieus beantwoorden??? Ik kies voor het laatste... Lijkt mij veiliger ;D

 

Dit idee is toch niet nieuw of innovatief? Tot voor kort gebeurde alles d.m.v. formulieren en blauwe enveloppe per post.

 

Neemt uiteraard niet weg dat, nu alles digitaal afgehandeld wordt, het natuurlijk niet oké is dat er zoveel digitale storingen zijn.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

.............. de verplichte online digitale aangifte.

 

Hierop kom ik tevens met mijn opinie dat alles wat overheden verplicht stellen ze daarvoor de voorzieningen maar moeten scheppen of de kosten moeten dekken. Dus bij een verplichte digitale aangifte moet men de voorziening scheppen van (of betalen voor) een online verbinding en computer systeem.

 

Invulbrieven en postverzorging werd/wordt ook bekostigd.

 

Ik heb me onlangs ook weer zitten ergeren over de verplichte periodieke keuringen van gehandicapten die met een aanpassing nog kunnen autorijden. Er is een verplichting dat men dan elke 5 jaar (sommigen zelfs 1 jaar) gekeurd moeten worden, anders geen verlenging door het CBR. Met ook dus de verplichte betaling van deze keuringskosten en administratie. Volgens mij is dat gewoon misdadig.

 

Link naar reactie

We kunnen wel klagen over een slecht ICT jaar bij de fiscus maar feit is dat er geen land ter wereld is waar de zaken zo eenvoudig per PC te regelen zijn. En goed ook want de ellende is opgelost en de fiscus neemt ook (zei het enkele uren te laat) verantwoordeijkheid door extra inleverdagen te geven. Neemt niet weg dat dit weer de zoveelste blunder is maar ik kan me niet indenken dat het in andere landen wel vlekkeloos gaat.

 

Terug naar papier is een vernietiging van geïnvesteerd ICT-kapitaal, om niet te spreken van de extra kosten van de verwerking ervan.

 

@electra: je wilt niet weten wat er allemaal fout ging toen we nog aangifte op papier deden....

(clean desk policy in de jaren '90 betekende dat de schoonmaaksters letterlijk alles van een bureau in de vuilniszak schoven, dus ook een stapel van 70 IB-aangiftes die nog niet afgehandeld waren, echt!).

 

Dan is twee dagen irritatie en daarna onbezorgd doorgaan een geschenk! :)

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Bij de overstap van papier naar digitaal was ik daar een groot voorstander van.

Helaas valt de praktijk erg tegen.

 

Er zijn zoveel storingen en fouten en tegelijkertijd zoveel starheid naar de belastingbetaler toe.

Natuurlijk kan er technisch iets fout gaan bij de belastingdienst. Natuurlijk kan hun verbinding overbelast raken. Natuurlijk kunnen er fouten gemaakt worden bij het opstellen van de belasting formulieren, zodat er later een verbeterde versie online gezet moet worden en iedereen opnieuw het formulier moet downloaden en alles weer invullen en inzenden.

 

Alle begrip.

Maar dat ook de belastingbetaler een storing in de verbinding kan hebben, een computer storing, een kapot modem, een niet vlekkeloos verlopende verhuizing naar een andere provider, daar heeft de belastingdienst geen boodschap aan.

 

In het papieren tijdperk hield de belastingdienst rekening met postvertraging. Als een formulier 2 weken na datum werd ontvangen, was er nog geen probleem. Nu is 1 dag te late electronische doorgifte al reden voor een strafmaatregel. 2x te laat binnen gekomen aangifte in 10 jaar tijd? Meteen een boete en voor de volgende aangifte mag geen uitstel meer gevraagd worden. Wat ook de oorzaak is, voor de belastingbetaler is geen begrip.

 

Gaf de belastingtelefoon een slecht advies? Daarvoor erkent de belastingdienst geen verantwoordelijkheid.

Kreeg je geen verbinding door een technische storing? Daar heeft de belastingdienst niets mee te maken.

Begaf je computer het of had je een andere technische storing? Jouw probleem. Ook 1 dag te laat is te laat.

En uitwijken naar een papieren aangifte is niet mogelijk.

 

Bij de papieren aangifte werd rekening gehouden met de alledaagse probleempjes die vertraging kunnen veroorzaken.

Bij de overstap naar digitaal is op geen enkele manier rekening gehouden met de problemen die de techniek kunnen opleveren.

Als de belastingdienst dat soort problemen heeft, en die heeft ze erg vaak, dan hebben we daar maar mee te leven. Maar andersom is er digitale botheid. Een starre, medogenloze houding naar de belastingbetaler toe. Die houding is niet inherent aan de techniek. Die houding kan anders.

 

 

Link naar reactie
Misschien is het tijd voor een andere manier van informatie verwerking bij de belastingdienst?

Een idee:

 

Aan ieder die gegevens met de belastingdienst moet uitwisselen wordt een formulier toegezonden per post.

Het formulier kan thuis ingevuld worden en per post aan de belastingdienst geretourneerd.

 

Het is natuurlijk een nieuw idee, waar veel mensen aan moeten wennen.

Maar uiteindelijk geeft deze innovatie misschien minder problemen dan de verplichte online digitale aangifte.

 

Nieuw Idee? :-\ lijkt mij gewoon de papieren aangifte. :P

 

En klagen over de BD is van alle tijd. ;)

 

Nou doet het toeval zich voor dat ik als vrijwilliger de hele maand belastingaangiftes heb in zitten vullen en versturen. En dat nagenoeg dagelijks. En daar geen enkele keer problemen mee gehad heb. Dus jouw lijstje eens nagekeken en vergeleken met mijn verzendgegevens en dan blijkt dat ik op diverse dagen die jij noemt gewoon alles kon verzenden.

 

Maar ja de discussie over Post.nl staat ook altijd vol klachten: Alleen bij mij raken rekeningen en soms een aanmaning nooit zoek. Misschien moet je gewoon in Waddinxveen komen wonen. ;D

Link naar reactie

;D Jammer dat je de ironie ontgaat.

:-\ Maar er is wel een basis voor het idee van die nieuwe informatie verwerkingsmethode:

 

De genoemde klachten zijn echt. En het gaat niet om 1 melding, maar duizenden.

Die langdurige storing van 31 maart haalde de landelijke pers.

 

Fijn dat het jou lukte om dagenlang aangiften door te zenden.

Maar niet iedereen heeft tijd om de hele dag aangiften in te vullen.

Vaak is dat: klaar met het normale werk, papieren klaarleggen, kopje koffie erbij, online gaan en inloggen,...

Dan verwacht je dat het werkt.

 

Toevallig vandaag weer storing bij de belastingdienst:

 

Meeste problemen met:

 

Aangifte inkomstenbelasting (65%)

Inloggen met DigiD (19%)

Website onbereikbaar (15%)

 

Zelf heb ik het dit jaar op tijd kunnen insturen. De hele maand belemmerd door storingen, maar op 31 maart ben ik urenlang blijven proberen, tot ik eindelijk een seconde lang verbinding kreeg. Het is mij dus ook gelukt op een moment dat duizenden anderen er niet door kwamen.

 

Het zegt dus niks, dat jij aangifte hebt kunnen doen.

Anderen konden het niet.

 

 

 

Link naar reactie

Lijkt me toch meer een capaciteitsprobleem, als iedereen wacht tot het laatste moment dan kun je wel verwachten dat er ergens een server overbelast raakt,... Misschien dat de belastingdienst eens kan kijken of ze de aangiftes gespreid aangeleverd kunnen krijgen. Verder is het natuurlijk niets nieuws, het geklaag ook niet. Bij de douane (ook belastingdienst) loopt al enige tijd een project om de beschikbaarheid van de douanesystemen te verhogen, daar zit nu wel verbetering in maar dat was ook jaren kommer en kwel. Daar is trouwens wel een papieren noodoplossing als het systeem niet werkt maar dat is m.i. ook maar een lapmiddel en verre van ideaal.

Link naar reactie

Lijkt me toch meer een capaciteitsprobleem, als iedereen wacht tot het laatste moment dan kun je wel verwachten dat er ergens een server overbelast raakt,... Misschien dat de belastingdienst eens kan kijken of ze de aangiftes gespreid aangeleverd kunnen krijgen. Verder is het natuurlijk niets nieuws, het geklaag ook niet. Bij de douane (ook belastingdienst) loopt al enige tijd een project om de beschikbaarheid van de douanesystemen te verhogen, daar zit nu wel verbetering in maar dat was ook jaren kommer en kwel. Daar is trouwens wel een papieren noodoplossing als het systeem niet werkt maar dat is m.i. ook maar een lapmiddel en verre van ideaal.

 

Spreiding van aangiftedata is geen slecht idee. Capaciteitsproblemen worden dan misschien opgelost.

 

Maar ik ben bang dat er meer aan de hand is. Als je naar de storingsdata van dit jaar kijkt:

2 april 2014

1 april 2014

31 maart 2014

24 maart 2014

20 maart 2014

16 maart 2014

3 maart 2014

24 februari 2014

21 februari 2014

20 februari 2014

20 januari 2014

4 januari 2014

 

Dan kan dit probleem niet helemaal zijn veroorzaakt door laatste moment inzenders.

 

Het formulier was pas laat beschikbaar. Zelf heb ik het in januari en februari geprobeerd te downloaden, maar het lukte pas in maart. Daarna bleek er volgens bericht van de belastingdienst een fout in hun formulier te zitten, zodat het opnieuw moest. Een fout formulier bevordert de eficiëntie ook niet echt en kan zelfs voor bijna verdubbeling van het dataverkeer hebben gezorgd.

 

Het zou helpen als de formulieren bijtijds werden opgesteld. Het is toch niet erg vroeg, als de download in januari beschikbaar is? Liefst foutloos?

 

Maar de belasting ambtenaren hebben natuurlijk ook weer te maken met de politiek, die op het laatste moment, of zelfs gedurende het lopende belastingjaar, de belastingwetgeving weer aanpassen zodat de gegevens niet tijdig beschikbaar zijn voor de formulier ontwerpers. Die wijzigingen midden in het jaar zijn voor de ondernemer overigens ook niet handig.

 

Er zijn dus veel mogelijkheden voor verbetering.

 

 

 

 

Link naar reactie

Las iemand van de belastingdienst mee?

 

Ik las: De online aangifte stelt hogere eisen aan de digitale infrastructuur. Daarom wordt overwogen vanaf 2015/2016 het doen van aangifte in de tijd te spreiden; een dergelijke spreiding vermindert ook de piekbelasting bij de Belastingtelefoon in de maand maart.

Bron: http://www.taxence.nl/fiscaal-nieuws/nieuws/fiscaal-nieuws/deadline-1-april-voor-belastingaangifte-niet.78553.lynkx

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.