• 0

Innovatie handelsregister door de kvk?

Hoe mooi zal het zijn als de kamer van koophandel haar wettelijke taak eens moderniseert.

Dan heb ik het over een betrouwbaar handelsregister. Nu is er overduidelijk een dikke en soms onterechte barricade om je bedrijf(je) op een bepaald adres in te schrijven.

 

Op zich prima maar nog steeds een schijn-veiligheid, een moment opname.

 

Waarom stuurt de kvk niet at random een postkaart, zoals bijvoorbeeld google maps, met een unieke code daarop.

 

De ondernemer is dan verplicht deze code (online) terug-te-koppelen... hiermee heb je een hele efficiente manier om te controleren of de bewuste onderneming daadwerkelijk op dat adres bereikbaar is.

 

Daar gaat het in het economische verkeer namelijk om, er is geen enkele andere wettelijke taak voor het adres in het handelsregister

 

In tijden van bijna-alles-digtitaal misschien ff slikken, maar ook weer daarom "juist een postkaartje"

 

 

[aanpassing: titel verduidelijkt]

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Waarom handelsregister niet "gewoon" onderbrengen bij de Belastingdienst? Bij de eerste of eerstvolgende belastingaangifte een unieke code ontvangen die de bedrijven op de kaart zet? Betrouwbaarder kan niet. Toch?

Een soort van BSIC code. Bijv. naast het BSN nummer voor burgers ook een OSN code voor Ondernemers? Bovendien creëer je dan ook automatisch een verhuisregister. Indien een bedrijf van locatie verhuist, verhuist de OSN code automatische mee. Immers, die code wordt geactiveerd bij elke digitale (kwartaal)aangifte Belastingdienst. Zoiets?

Dan ga je uiteraard wel het postkaartje missen, want de blauwe enveloppe is inmiddels afgeschaft.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Het is denk ik (ook hier ruim) bekend dat ik die hele kvk iets van voor 1800 is... Ook mijn idee van het handelsregister onderbrengen bij een normaal instituut (mijn voorkeur de rechtbanken omdat deze verstand en de techniek al hebben voor registreren, en internationaal ook normaal is)

 

Maar..... misschien helpt dit idee, als ze er achterkomen dat hun huidige registratie een drama is....

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ook mijn idee van het handelsregister onderbrengen bij een normaal instituut (mijn voorkeur de rechtbanken omdat deze verstand en de techniek al hebben voor registreren, en internationaal ook normaal is)

 

Maar..... misschien helpt dit idee, als ze er achterkomen dat hun huidige registratie een drama is....

 

De KvK handelt gewoon conform de handelsregisterwet en het handelsregisterbesluit. Daar kun je natuurlijk van alles van vinden, maar zolang de wet de wet is zal die toch gevolgd moeten worden. Waarom verwacht jij dat dit bij rechtbanken of de Belastingdienst anders zal worden?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ook mijn idee van het handelsregister onderbrengen bij een normaal instituut (mijn voorkeur de rechtbanken omdat deze verstand en de techniek al hebben voor registreren, en internationaal ook normaal is)

 

Maar..... misschien helpt dit idee, als ze er achterkomen dat hun huidige registratie een drama is....

 

De KvK handelt gewoon conform de handelsregisterwet en het handelsregisterbesluit. Daar kun je natuurlijk van alles van vinden, maar zolang de wet de wet is zal die toch gevolgd moeten worden. Waarom verwacht jij dat dit bij rechtbanken of de Belastingdienst anders zal worden?

 

Huuuu???? Nee!!! help! >;( ze hebben 1 hele belangrijke taak..... een betrouwbaar handelsregister > dus de bedrijfsgegevens moeten kloppen , daar gebeurt nu niets actiefs mee. Het handelsregister staat vol spookbedrijven, dat zeggen ze zelf ook....

 

Dus, vandaar dat ik ze gratis en voor niets de tip geven, daar gaat dit over.....

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Bij een identiteit als rechtbanken onderbrengen kan ook een idee zijn. Maar dan creëer je toch weer een loket. En ondernemers willen toch juisy van loketten af !?!

Bij de Belastingdienst is al alles over de ondernemer en zijn bedrijf bekend. Het scheelt sowieso de loketvorming, want bij de BD ben je al verplicht je per kwartaal, dan wel jaarlijks te melden.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Bij een identiteit als rechtbanken onderbrengen kan ook een idee zijn. Maar dan creëer je toch weer een loket. En ondernemers willen toch juisy van loketten af !?!

Bij de Belastingdienst is al alles over de ondernemer en zijn bedrijf bekend. Het scheelt sowieso de loketvorming, want bij de BD ben je al verplicht je per kwartaal, dan wel jaarlijks te melden.

 

 

 

BD stopt ook met de brieven... Yes!

 

Een loket heb je nog maar minimaal nodig... BD heeft het druk en moeilijk genoeg en kan misschien wel een "partijdig" gevoel geven....

 

Rechtbank is toch lekker neutraal? En heeft ervoor alles in-huis en on-line

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is de KvK net ondergebracht bij het Ondernemersplein, een nieuwe ZBO. Dat is nogal een organisatorisch geschuif, dus als je wilt dat iemand luistert naar suggesties om het handelsregister onder te brengen bij een andere instelling (rechtbanken of de Belastingdienst) moet je mikken op een evaluatiemoment in de lopende reorganisatie.

 

 

Het zou me niks verbazen als Claudia Zuiderwijk ergens in een los kantoor zit met een aparte project-organisatie en dat die best wel weet wat er aan mankeert, maar dat ze gewoon stap voor stap de boel veranderen. Die gaan niet openlijk de bestaande KvK afvallen, maar met hink-stap-sprongetjes nieuwe zaken invoeren. Vroeger of later komen ook Hallo! en HL in beeld, dus het is wel spannend om te volgen wat Zuiderwijk cs doen. Volgens mij lezen ze hier wel mee, want het issue met hobby- en echte ondernemers is ook opgepikt...

 

 

Ha, die video was er blijkbaar al voordat we hier de criteria nog eens op een rijtje probeerden te zetten. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Mmmmm..... ga ik nu de mod/admi spelen "tegen" mods/admins? :P

 

Het gaat hier, de door de vriendelijke TS gestarte draadje, niet om het drama kvk. Nee, ik probeer het handelsregister (nu nog bij de kvk) te helpen met een super eenvoudige maar doeltreffende tip.

 

Deze tip is dus handelsregister gerelateerd.... en niet zo zeer kvk, Rechtbank, BD....

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Bij de Belastingdienst is al alles over de ondernemer en zijn bedrijf bekend. Het scheelt sowieso de loketvorming, want bij de BD ben je al verplicht je per kwartaal, dan wel jaarlijks te melden.

 

Tja, maar die maken het niet leuker natuurlijk, volgens hun eigen motto.

 

Helaas ook niet gemakkelijker, gezien zij bij uitstek toegang hebben tot de gegevens van alle bedrijven die in enige vorm in nederland gevestigd zijn en hier belastingplichtig zijn. Uiteraard zijn er uitzonderingen van ondernemingen die wel in nederland opereren maar hier niet gevestigd zijn, maar dat is slechts een heel klein deel.

 

Ergens zou het een tamelijk logische keuze zijn het handelsregister bij de belastindienst neer te leggen ipv bij de kvk, maareh, hallo!, bestaansrecht :D

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe mooi zal het zijn als de kamer van koophandel haar wettelijke taak eens moderniseert.

Dan heb ik het over een betrouwbaar handelsregister. Nu is er overduidelijk een dikke en soms onterechte barricade om je bedrijf(je) op een bepaald adres in te schrijven.

 

Op zich prima maar nog steeds een schijn-veiligheid, een moment opname.

 

Waarom stuurt de kvk niet at random een postkaart, zoals bijvoorbeeld google maps, met een unieke code daarop.

 

Het gaat hier, de door de vriendelijke TS gestarte draadje, niet om het drama kvk. Nee, ik probeer het handelsregister (nu nog bij de kvk) te helpen met een super eenvoudige maar doeltreffende tip.

 

Supergeweldig giga geniaal idee!

 

Kaartje wordt naar Iwan BV gestuurd alleen heeft hij de pech dat het kaartje ergens onderweg achter een postsorteermachine verdwijnt. Iwan BV weet van niks en wordt uitgeschreven uit het handelsregister. Zoiets?

 

 

Mmmmm..... ga ik nu de mod/admi spelen "tegen" mods/admins? :P

 

Dan kan ik niet achterblijven.

Het zou de discussie helpen als de TS duidelijk omschrijft welk probleem hij signaleert, hoe dit ondernemers en of de KvK treft en hij tevens duidelijk omschrijft wat hij bijvoorbeeld in de context van deze discussie met het begrip "schijn veiligheid" bedoelt.

Link naar reactie
  • 0

Nico op je vraag/opmerking

"Dan kan ik niet achterblijven.

Het zou de discussie helpen als de TS duidelijk omschrijft welk probleem hij signaleert, hoe dit ondernemers en of de KvK treft en hij tevens duidelijk omschrijft wat hij bijvoorbeeld in de context van deze discussie met het begrip "schijn veiligheid" bedoelt.

 

Het probleem komt in heel ondernemend Nederland voor, sterker iedereen die (denkt) met een in Nederlandse onderneming te maken heeft.

Het Handelsregister heeft als belangrijkste wettelijke taak, kort gezegd, een betrouwbare bron van informatie te zijn.

 

Dus, om deze belangrijkste wettelijke taak te kunnen uitvoeren is de door mij voorgestelde verificatie methode een eenvoudige goedkope oplossing. Heb je geen dure consultants voor nodig of ander geblaat met een ppt.

 

De schijnveiligheid is vooral dat mensen denken zaken te doen met een bedrijf dat gevestigd is op een adres. Voorheen kreeg je nog wel een factuur van de Fa KvK .... als die dan retour kwam werd er soms een onderzoek naar de (juistheid vd) vestiging ingesteld.

 

Gevoelsmatig is bij mij die schijn veiligheid een reden om verder te denken, als jij begint met inschrijven is er een onlogische en ouderwetse benadering om met willekeur te beoordelen of een adres wel juist is c.q. gebruikt mag worden voor inschrijving....

De wet is duidelijk, de ondernemer moet op het opgegeven adres bereikbaar zijn in het economische verkeer punt

 

Het is toch veel belangrijker dat gedurende de hele bedrijfsperiode een bedrijf juist ingeschreven staat, op het juiste adres en juist bereikbaar?

 

Dus, Nico.... is het nu duidelijk? Gewoon een betrouwbaar handelsregister?

 

Goede morgen!

 

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

 

Kaartje wordt naar Iwan BV gestuurd alleen heeft hij de pech dat het kaartje ergens onderweg achter een postsorteermachine verdwijnt. Iwan BV weet van niks en wordt uitgeschreven uit het handelsregister. Zoiets?

 

 

Sta jij op Google Maps, grumpie? Wil je op Google Maps staan? Dan vraag je gewoon om een nieuwe bevestiging, als dat eerste kaartje niet arriveert.

 

Ben je ingeschreven in het Handelsregister? Wil je ingeschreven staan? Dan is jouw probleem snel opgelost dus. Zowat. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Kaartje wordt naar Iwan BV gestuurd alleen heeft hij de pech dat het kaartje ergens onderweg achter een postsorteermachine verdwijnt. Iwan BV weet van niks en wordt uitgeschreven uit het handelsregister. Zoiets?

 

 

Sta jij op Google Maps, grumpie? Wil je op Google Maps staan? Dan vraag je gewoon om een nieuwe bevestiging, als dat eerste kaartje niet arriveert.

 

Ben je ingeschreven in het Handelsregister? Wil je ingeschreven staan? Dan is jouw probleem snel opgelost dus. Zowat. ;)

 

En als je graag post wilt.... reageer je niet... DAN krijg je pas onderzoek van het handelsregister. Dus veel gerichter en efficiënter.... en voor iemand die veel post wilt hebben vast ook gezellig het Handelsregister op bezoek; neem jij de koekjes mee?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ja! Ik heb een relevante nieuwe bijdrage...

 

Onderzoek, gewoon Google, CBS en tns nipo geeft aan dat er zeker 90.000 bedrijven niet juist op het adres staan ingeschreven (heb ik het natuurlijk nog niet over bedrijven die moedwillig fout zijn)

 

Dus; niet als heilige maar als ondernemer ben ik dit zelf maar begonnen.

Ik zal vd week "wat vinden jullie van mijn...." er over maken, zitten wel wat "leuke" (technische en efficiënte dingen achter)

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met je eens met je vaststelling over hoe het zou moeten werken, maar verbaas me een beetje over je vaststelling van het probleem. KvK stuurt namelijk al dergelijke kaartjes.

 

(Voor de volledigheid: het was geen kaartje, maar een brief.)

 

(Voor de nog volledigere volledigheid: het zou kunnen dat ze ermee zijn gestopt, de laatste brief die ik van ze heb ontvangen was in 2007.)

 

(Voor de supervolledigheid: de brief vroeg helaas niet om te reageren als de gegevens klopten, maar alleen om te reageren als ze niet klopten.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Vaststelling van het probleem? Jij bent ondernemer en ik ben ondernemer.... ik heb gezien dat er eigenlijk maar op 1 moment iets van een adres controle is. Tot "vervelends" aantoe.

 

Dit geeft een schijnveiligheid.

 

Dat adres is namelijk meteen voor het hele rijtje wat je tegenkomt "leading" SSL Certificaat ? KvK adres. Bank, KvK adres. Belastingdienst; KvK adres. Graydon? KvK adres! etc etc etc.

 

Het gaat volgens mij (en om de handelsregisterwet) dat je fysiek ergens bereikbaar bent. Niet meer, niet minder.

 

Als dat anno 2015 "het koffiekarretje op de hoek van Beethovenstraat is" dan is dat maar zo.

 

We zullen zien of er ondernemers gaan genieten van mijn nieuwe dienst; ik hoop het (voor ze) :-)

 

 

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag was meer: "waarom denk je dat KvK niet de adressen uit het handelsregister controleert?" Mijn ervaring is namelijk dat ze dat wel doen (of in elk geval deden). Misschien dat de KvK-webcaremedewerkers die hier rondzwerven er iets over kunnen zeggen.

 

Ik ben benieuwd naar je toepassing.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Doelgroep zou ook juist personen met een (web)project, bijhandel of bijberoep (overige inkomsten) kunnen zijn, waarbij je samenwerkt met marktplaatsen of online mediairs.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik ben benieuwd wat de kvk-webcare "vind"

 

Ja! Zeker een doelgroep; losse verkopers op marktplaatsen bijvoorbeeld. Daarvoor kan je ook een deel van het adres op het online certificaat anoniem (genoeg om te weten aan iemand die het adres kent / niet genoeg voor ongewenste personen) laten zien en tips hoe te gebruiken.

 

Ik zal straks "wat vind je van mij" maken.... maar alvast specifiek voor die marktplaats en vrij beroepen:

 

https://www.geverifieerd-adres.nl/marktplaats-adres-controleren/

 

Dank voor de input's

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Dat het onderbrengen van registratie, verificatie en financiële zaken bij de belastingdienst niet altijd een goed idee is, bleek al vaak genoeg.

 

Het lijkt logisch te veronderstellen dat de belastingdienst bij uitstek weet wie en wat waar gevestigd is en wat de financiële haken en ogen zijn. Maar in de praktijk is het in de voormalige oostblok landen makkelijker huurtoeslag uit Nederland te ontvangen dan in Noordoostpolder Nederland.

 

Van huursubsidie via het ministerie van Volkshuisvesting naar huurtoeslag via de belastingdienst bleek geen goed idee. Belast de belastingdienst dus liever niet met nog meer taken en laat de KvK lekker de KvK blijven.

Link naar reactie
  • 0

Dat het onderbrengen van registratie, verificatie en financiële zaken bij de belastingdienst niet altijd een goed idee is, bleek al vaak genoeg.

 

Het lijkt logisch te veronderstellen dat de belastingdienst bij uitstek weet wie en wat waar gevestigd is en wat de financiële haken en ogen zijn. Maar in de praktijk is het in de voormalige oostblok landen makkelijker huurtoeslag uit Nederland te ontvangen dan in Noordoostpolder Nederland.

 

Van huursubsidie via het ministerie van Volkshuisvesting naar huurtoeslag via de belastingdienst bleek geen goed idee. Belast de belastingdienst dus liever niet met nog meer taken en laat de KvK lekker de KvK blijven.

 

 

Noordoostpolder ? Zegt mij niets. Ik heb wel ervaring met ondernemen (gewoon eigen ondernemingen daar) in Polen.

 

Ik ben ook geen voorstander van dit te laten doen door de belastingdienst.

 

Rechtbank! Die hebben ervaring met registreren en online ontsluiten : openbaar wat openbaar moet zijn.

 

KvK blijft het probleem houden dat ze minimaal 3 petten op hebben;

 

- stimuleren van ondernemers

 

- controleren van ondernemers / registratie / politie agent spelen

 

- informatie verschaffing

 

Dat gaat mijn inziens in een evoluerende & innoverende ondernemersklimaat niet samen.

 

De registratie is nu al "jammer". Ander voorbeeld ; als de Kvk er inderdaad voor staat economie en ondernemen in Nederland te stimuleren: een baken van vertrouwen .... Waarom kan ik niet gratis algemene voorwaarden van een bedrijf inzien ? Voorwaarden waarvoor al betaald om te deponeren? Een lullig pdf-je ....

 

Ik denk dat ze uiteindelijk meer deponeringen krijgen en dat de miljoenen omzet van algemene voorwaarden alleen nog groter gaat worden.

 

Krijgen we straks ook nog het centraal aandeelhoudersregister bij de Kvk (totaal tegen de zin van het notariaat ). Ik ben benieuwd !

 

KvK wil zichzelf in stand houden. Prima ; ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd heel vriendelijk word geholpen : service niveau is echt met het jaar beter. (Geen grap dit meen ik)

 

Ik denk alleen dat een verandering in de basis nodig is.

En ik help natuurlijk graag als morgen ff 1.7 miljoen adressen gecontroleerd moeten worden :-))

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Inzage in gegevens zou beter kunnen. Nu moet je daar voor betalen. Maar daar staat tegenover dat je geen KvK contributie meer hoeft te betalen.

 

Noordoostpolder is zomaar een Nederlandse gemeente. Ik had elke woonplaats in Nederland kunnen noemen.Voor ieder die aanspraak wil maken op huurtoeslag en zorgtoeslag geldt, dat het aangevraagd moet worden onder verstrekking van gegevens, die al bekend zou veronderstellen bij de Nederlandse belastingdienst. Toch komen Nederlanders hierbij vaak in een bureaucratisch doolhof terecht, omdat de belastingdienst kennelijk met foutieve data blijft werken.

 

Tegelijkertijd is het mogelijk gebleken, dat er een aantal Roemenen een aanvraag voor die toeslagen konden indienen, zonder Nederlands inwoner te zijn. De Turk die dit organiseerde is er met 10 miljoen euro vandoor en de Nederlandse staat heeft het nakijken.

 

Op moment van overheveling van de uitvoering van die toeslagenwet naar de belastingdienst leek mij dat een heel logische keuze. Maar het blijkt allemaal niet zo soepel te lopen in de praktijk. Daarom ben ik, net als jij, wat voorzichtig in een oordeel over een instelling of dienst die een taak al jarenlang min of meer naar behoren uitvoert. Als het werkt, laat het dan maar zo. Tenzij er mega fouten blijken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.