• 0

Acquisitiefraude door Degemeentegids.nl?

Goedenavond,

 

Ik heb de link naar deze site via een goede kennis, en hoop dat hier iemand is die mij verder kan helpen.

Afgelopen maand werden wij op onze huisartsenpraktijk gebeld door "de gemeentegids" met de vraag of wij onze gegevens klopten en of wij weer in de gids wilden worden opgenomen.

 

De assistente heeft de gegevens nietsvermoedend bevestigd en later zijn wij teruggebeld om eea nogmaals te controleren.

Nu ineens blijkt het helemaal niet om de lokale gemeentegids te gaan, maar om 'degemeentegids.nl', een of andere huis-tuin-en-keuken website met wat amateuristische advertenties.

 

De verwarring was zelf zo groot dat op 12 maart een mail gestuurd is naar gemeentegids.nl (dus niet degemeentegids) om de afspraak in ieder geval te laten vervallen.

 

Afgelopen week ontvingen wij de factuur van 250,- EUR.

Hierop is weer gereageerd (telefonisch contact en de verkeerd gestuurde mail aan degemeentegids doorgestuurd), maar ze houden voet bij stuk, en zeggen dat de opdracht al verwerkt is maar ze wel 50 euro korting kunnen aanbieden.

 

Ik voel mij behoorlijk bij de neus genomen (let normaliter altijd scherp op bij spookfacturen etc.) en vraag mij af wat nu de beste reactie is.

 

Juridische stappen nemen is voor dit relatief kleine bedrag natuurlijk zinloos, maar wil het in ieder geval melden bij steunpunt acquisitiefraude.

 

Heeft hier iemand nog tips om deze 'koop' ongedaan te maken?

 

Alvast bedankt!!

 

groeten

Petra

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Zo'n goeie detective hoef je toch niet te zijn om dit op te rollen?

Uitzoeken is niet zo moeilijk, maar dan? Hoe pak je ze aan? Dat is zowel strafrechtelijk als privaatrechtelijk geprobeerd, maar zowel het OM als MKB Nederland stuiten op wetgeving die onvoldoende handvaten biedt om dit soort ongewenste en vaak dubieuze overeenkomsten te filteren van gewenste en bonafide. En de wetgever heeft geen haast om dat onderscheid wel te maken. Gevolg is dat allerlei oplichters zich kunnen verrijken en zelfs dure advocaten inhuren die blafbrieven sturen naar critici en fora die ruimte bieden aan kritiek.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zo'n goeie detective hoef je toch niet te zijn om dit op te rollen?

Uitzoeken is niet zo moeilijk, maar dan? Hoe pak je ze aan? Dat is zowel strafrechtelijk als privaatrechtelijk geprobeerd, maar zowel het OM als MKB Nederland stuiten op wetgeving die onvoldoende handvaten biedt om dit soort ongewenste en vaak dubieuze overeenkomsten te filteren van gewenste en bonafide. En de wetgever heeft geen haast om dat onderscheid wel te maken. Gevolg is dat allerlei oplichters zich kunnen verrijken en zelfs dure advocaten inhuren die blafbrieven sturen naar critici en fora die ruimte bieden aan kritiek.

 

Hm. Nou, dan is HL toch een beetje een 'antigif' hoop ik dan maar.

Link naar reactie
  • 0

 

Yep. Voorlichting is nadrukkelijk genoemd als alternatief naast de Sterke Arm (die in dit domein niks kan aangrijpen) in een rapportage aan het Europees Parlement. Dat wordt doorgaans 'algemeen' vertaald. Hoet U Voor! Specifieke waarschuwingen waren voorheen te vinden bij TROS Radar en het forum van de VARA, maar die zijn gericht op consumentenzaken. Blijft HL als enige plek over waar dubieuze acquisiteurs met naam en toenaam genoemd worden.

 

SAF publiceert tegenwoordig echter ook lijstjes en Hallo! lijkt dezelfde koers te volgen als HL.

 

Een plek waar ondernemers ervaringen kunnen uitwisselen is belangrijk, omdat het eerste wat een ondernemer doet die onraad ruikt of ongerust is over een overeenkomst, is zoeken op Google. Dan duikt HL meteen op. Hier op het forum kunnen vragen gesteld worden en ervaringen vergeleken - dat kan bij SAF niet. Bovendien hebben we een signaleringsfunctie als een nieuw scam ontstaat of een ouder netwerk weer actief wordt.

 

Zoals nu Degemeentegids.nl... ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ze leren het ook nooit, degemeentegids.nl in Almere. Vandaag waren ze weer aan de telefoon, voor mij de 7e(!) keer in zo'n anderhalf jaar tijd. Met weer hetzelfde misleidende belscript: "...want vorig jaar was er ook al aan ons doorgegeven dat jullie ook niet wouden uitbreiden met de vermelding in de gemeentegids... Ja dat was ook wel onder andere vanwege die hoge jaartarieven van duizend euro. En ja dan zou ik u dit jaar willen vragen of jullie deze keer wel een keer zouden willen uitbreiden of dat de basisvermelding gewoon voldoende is..."

 

Ik heb ze al weet ik hoe vaak aangetekend gesommeerd te kappen met deze wijze van benadering. Maar je kunt net goed tegen een betonnen muur praten, lijkt het wel.

 

Het kost ergernis en tijd. >:( Grrmmbbll...

Link naar reactie
  • 0
Ik heb ze al weet ik hoe vaak aangetekend gesommeerd te kappen met deze wijze van benadering. Maar je kunt net goed tegen een betonnen muur praten, lijkt het wel.

 

Inderdaad en de bel me niet maffiosa werkt ook niet dus doe ik het tegenwoordig anders:

 

de bekende bellers zoals KPN, Essent zakelijk, Postcodeloterij, Gemeentegids en noem ze maar op druk ik gelijk al weg zonder zelf iets te zeggen.

 

bedrijven die ik niet ken maar bellen om iets te slijten beginnen meestal met: "ik ben op zoek naar de eigenaar van Mega-Color of vragen naar mijn vrouw (met haar meisjesnaam) vertel ik gewoon dat het bedrijf al jaren geleden opgeheven is. klopt ook wel want dat was de handelsnaam van onze in 2006 gesloten fotozaak.

 

Die inschrijving bestaat nog steeds maar ik werk inmiddels onder een andere handelsnaam.

 

En als ze sputteren vertel ik ze dat ze een oud bestand van de KVK gekocht hebben. ;D

 

Omdat je momenteel "plat" gebeld wordt ben ik aardig getraind in het herkennen van koud bellers met allerlei aanbiedingen.

 

gewoon snel afkappen is de beste remedie ;)

 

edit: vanavond nog iemand aan de deur van energiebedrijf. Zonder blikken of blozen verteld dat ik een energiecontract had tot 2018 ;D en dat ik daar ook niet onderuit kon ;).

 

De grootste onzin is de beste manier om er snel van af te zijn. :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals inmiddels bekend, komt advertentiefraude of acquisitiefraude veel voor. De belangrijkste juridische verweren die de ondernemer kan voeren tegen de facturen die hij/zij ontvangt zijn:

 

Geen wilsovereenstemming:

 

U kunt stellen dat er geen sprake is van een wilsovereenstemming, zodat er geen overeenkomst tot stand is gekomen. Uw wil was er immers niet op gericht om een advertentieopdracht te geven, maar om de juistheid van uw bedrijfsgegevens te controleren en te communiceren. Vaak kunt u zich ook beroepen op dwaling en bedrog, waardoor de overeenkomst – zo deze al bestaat - ongeldig kan worden verklaard.

 

Onbevoegd aangegaan:

Vaak wordt de advertentieovereenkomst getekend door een medewerker van uw bedrijf die niet bevoegd is om uw bedrijf te vertegenwoordigen, bijvoorbeeld uw secretaresse. Ook dan is er geen rechtsgeldige overeenkomst tot stand gekomen. Wel moet u hierbij bedenken dat u als eigenaar niet de schijn moet opwekken bij de adverteerder dat uw medewerker bevoegd was tot het ondertekenen van de overeenkomst. Indien u deze schijn namelijk opwekt, is er toch een rechtsgeldige overeenkomst tot stand gekomen. De schijn van vertegenwoordigingsbevoegdheid kan bijvoorbeeld worden opgewekt doordat u hebt verteld dat de betreffende medewerker uw advertentiezaken regelt.

 

Onvoldoende prestatie voor de facturen:

In het geval er wel een rechtsgeldige overeenkomst tot stand is gekomen, dient deze door beide partijen deugdelijk te worden nagekomen. U dient in beginsel de advertentiekosten te betalen, terwijl het advertentiebureau zorg dient te dragen voor een advertentie die het advertentiebedrag rechtvaardigt. Bij het leveren van hun eigen prestatie schieten de malafide advertentiebureau's meestal te kort. Vaak blijkt uw advertentie te worden opgenomen in blaadjes of op een website van amateuristische kwaliteit. Bovendien is de wijze van verspreiding van uw advertentie en de oplage meestal vaag of karig. Soms wordt het desbetreffende blaadje in het geheel niet verspreid! In dit soort gevallen hoeft u de advertentiekosten niet (geheel) te betalen.

 

mr Edwin van Jaarsveld

 

 

[mod edit: bijlage (afbeelding) verwijderd]

Link naar reactie
  • 0
Blijft HL als enige plek over waar dubieuze acquisiteurs met naam en toenaam genoemd worden. SAF publiceert tegenwoordig echter ook lijstjes en Hallo! lijkt dezelfde koers te volgen als HL.

 

Op Facebook heb je ook de groep ZZP-ers moeten beschermd worden tegen acquisitiefraude. Deze noemt bedrijven die zich met dit soort fraude bezig houden, toont voorbeelden en bericht over juridische actie die tegen de fraudeurs wordt ondernomen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

degemeentegids.nl is weer bezig. Ik had ze net aan de telefoon :(

 

Een medewerkster, Samira Soest, beweerde dat ik votrig jaar opdracht had gegeven. Meteen de site opgezocht terwijl ik haar aan de telefoon had, natuurlijk nergens te vinden. Ik heb gevraagd me de opdracht die ik ooit gegeven zou hebben te mailen of te faxen, dat zou ze doorgeven aan de adminstratie :)

 

Pffff irritant! Ik ben bang dat ze een medewerkster aan de lijn krijgen die dit niet weet of er even niet aan denkt en op hun verhaaltje 'even de gegevens controleren' mooi overal ja op zegt.

Link naar reactie
  • 0

En ze zijn weer actief! Wij zijn gebeld door degemeentegids.nl, volgens hetzelfde protocol als hierboven beschreven.

Ze zeggen dat er eerder contact is geweest, en toen ik tijdens het gesprek hun site opzocht stonden we inderdaad vermeld. Maar mijn collega van de administratie wist me te vermelden dat dit echt niet het geval is. Er is bij ons ook geen eerdere correspondentie te vinden.

 

Helaas is de overeenkomst wel telefonisch bevestigd, maar wordt dat idd gedaan dmv controleren van bedrijfsgegevens en de vraag of je bevoegd bent om een aankoop te doen. Geen wilsovereenstemming lijkt mij.

 

Als ik dit topic goed gelezen heb is het dus het beste ze te laten merken dat je ze doorhebt en te verwijzen naar de wilsovereenstemming. Per aangetekende brief.

Klopt dit? Verder nog tips?

 

Link naar reactie
  • 0
Als ik dit topic goed gelezen heb is het dus het beste ze te laten merken dat je ze doorhebt en te verwijzen naar de wilsovereenstemming. Per aangetekende brief.

Klopt dit? Verder nog tips?

 

Inderdaad Bartje81.

 

Geen wilsovereenstemming, want geen aanbod en aanvaarding die op elkaar aansluiten, dan wel dwaling aan jouw zijde, dan wel bedrog aan de zijde van degemeentegids.nl

 

Verder mogelijk een beroep op vertegenwoordigings(ON)bevoegdheid als de medewerker die gebeld is, niet bevoegd was om jouw bedrijf te vertegenwoordigen.

 

Afhankelijk van de concrete omstandigheden zijn meer verweren mogelijk, maar het bovenstaande is doorgaans voldoende.

 

En voor de zekerheid ter herinnering: ons kantoor behandelt geen zaken voor degemeentegids.nl (ondanks dat onze voorbeeld aanmaning is gebruikt/misbruikt). ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.