• 0

Import fruit uit Vietnam/Thailand

Mensen van het goede leven,

 

Wij zijn ons aan het voorbereiden op import uit Vietnam en/of Thailand.

Hebben al aardig wat huiswerk gemaakt en gelezen, maar toch zijn we benieuwd of we het snappen.

Willen jullie commentaar geven op onderstaande stellingen/vragen?

 

Product: Fruit

Invoerrechten: Geen (gecontroleerd via HS code)

OB: 6%

Container: 20ft

Haven van aankomst: Rotterdam

 

Onderstaande uitspraken zijn gebaseerd op wat we eerder hebben gelezen.

 

- Het beste is om de deal te maken met FOB prijzen en zelf de verzekering in orde maken, dus geen CIF contract. (Zodat je minder inklaringskosten betaalt)

- Waar kunnen we het beste zo'n verzekering afsluiten?

- Betekent dat als je de weg van FOB neemt, dat je zelf de vracht in orde moet maken? Dus dan bedoelen we zelf een bedrijf benaderen om je container te laten verschepen? Of wordt dit gedaan door de verkoper en worden de kosten aan ons doorberekend?

 

- De meest gebruikelijke manier van betalen is de 30% Deposit / Balance against B/L copy. Dus 30% betalen we via een TT en na ontvangst van de originele BL betalen we de resterende 70%.

- De resterende 70% wordt ook via een TT gedaan?

- Hoe ontvangen we de originele BL?

- LC is de moeite niet waard (geld technisch gezien) hebben we begrepen, tenzij je meerdere containers laat importeren. Het voordeel van LC is dat je meer zekerheid hebt en ook gezien de max. levertijd die in zo'n contract vermeld wordt? Maar daar betaal je dan dus ook voor..

 

- Inklaringskosten verschillen per product per gewicht.. Waar kunnen we deze kosten opvragen?

- Op het moment dat een container aankomt, worden we daarover geïnformeerd (hoe? per telefoon/per mail?) en hebben we 3 dagen de tijd om de container leeg te maken?

- Betalen we zowiezo huurkosten per dag van zo'n container? Zo ja, ook als we het dezelfde dag dat het aankomt leeg halen?

- We lazen ook wat over een rederij. Wat voor rol heeft de rederij in ons geval?

- Is het inklaren en alles eromheen goed zelf te doen, in de haven Rotterdam? Of kan je dit beter laten doen?

- We hoeven geen invoerrechten te betalen. Wel de 6% OB, welke we dus betalen aan de Douane.

- Zijn er nog overige kosten naast de inklaringskosten en de OB?

 

Wij horen graag van jullie!

 

Alvast bedankt.

 

Mvg,

 

Rob

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Rob,

 

Dit ziet er uit als een onderzoek van een student. Want als je een leverancier had benaderd waren volgens mijn ervaring een aantal gegevens heel anders geweest.

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roy,

 

Wij zijn geen studenten.. Jammer dat je deze conclusie trekt..

Wij zijn beginnende ondernemers met weinig kennis..

 

En de meeste stellingen hebben we gelezen op higherlevel..

 

De gegevens die wij hebben zijn op basis van CIF.. met 1 Vietnamese leverancier en 1 Thaise leverancier..

Ook hebben zij de totale kosten genoemd.. Alleen zijn wij nieuwsgierig hoe zo'n proces nou precies gaat.. Hoe we dit goedkoper kunnen doen en welke kosten we hier in nederland krijgen.. zodat we dit kunnen berekenen in onze verkoopprijs.

Link naar reactie
  • 0

En de meeste stellingen hebben we gelezen op higherlevel..

 

Dat het hier te lezen is wil niet zeggen dat het waar is......

 

Ik lees hier toch wel wat vreemde zaken. Minder inklaringskosten bij FOB of verschillen per product/gewicht? Onder inklaringsgkosten worden over het algemeen verstaan de kosten die je aan een douane-expediteur betaalt om goederen in te klaren. Die zijn niet van bovenstaande factoren afhankelijk, mogelijk wel van de waarde van de zending en het bedrag aan invoerrechten/BTW.

 

Als je FOB koopt (wat overigens geen correcte incoterm is bij gebruik van containers) regel je inderdaad zelf de vracht. Uit de vragen maak ik wel op dat je nog nooit het Incoterms-boek van dichtbij gezien hebt, zelfs niet van veraf. Doe jezelf een plezier, bestel er een bij de ICC en lees het door, dan kom je later hopelijk niet voor verrassingen te staan als er iets mis gaat.

 

Voor de overige vragen:

- Op de BL staat een notify party, deze wordt geinformeerd bij aankomst van de container.

-De rederij vervoert de goederen opver zee.

- Je kunt zelf inklaren in Rotterdam als je een vergunning hebt om bij de douane electronisch te mogen aangeven en de nodige software ervoor hebt.

 

Dat je voor fruit (bevroren? vers? ingeblikt?) uit Thailand/Vietnam geen invoerrechten betaalt lijkt me ook niet te kloppen, de meeste producten uit deze landen zijn wel lager maar toch nog belast. Van wie heb je deze informatie?

 

Link naar reactie
  • 0

"Fruit" is inderdaad een zeer vage omschrijving, het is niet gezegd dat het meteen bederfelijk is (zou ook in blik kunnen zitten) maar alle vragen bij elkaar wekken inderdaad de indruk dat TS nog maar eens goed moet gaan nadenken of dit wel iets voor hem is.

 

En over bederfelijke waar, bij vers fruit krijg je waarschijnlijk ook nog te maken met fytosanitaire keuringen en dergelijke. Inderdaad risicovol, je zal er maar achter komen dat je annanassen liggen weg te schimmelen in de container terwijl je zelf de documenten nog bij elkaar moet zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rob,

 

Aan de hand van je vraag stelling doe je er goed aan om een expediteur in de hand te nemen.

Ik zou met het regelen van transport, douane procedures niet gaan "doe het zelven" zeker niet omdat je geen idee hebt hoe dit allemaal werkt.

Je gebruikt termen en opmerkingen waaruit m.i blijkt dat het huiswerk wellicht gedaan is maar op ze minst niet goed is begrepen.

Dit is niet vervelend bedoeld maar een goed bedoelde waarschuwing.

 

Hier even wat opmerkingen.

 

 

- Het beste is om de deal te maken met FOB prijzen en zelf de verzekering in orde maken, dus geen CIF contract. (Zodat je minder inklaringskosten betaalt)

FOB of CIF maakt voor de inklarings kosten zelf niet uit. Inklarings kosten zijn de kosten die je aan een (douane) expediteur betaald voor het verrichten van de douane aangifte.

- Waar kunnen we het beste zo'n verzekering afsluiten?

Transport verzkering kan via een verzkerings maatschappij maar logistiek dienstverleners bieden dit vaak ook aan

- Betekent dat als je de weg van FOB neemt, dat je zelf de vracht in orde moet maken? Dus dan bedoelen we zelf een bedrijf benaderen om je container te laten verschepen? Of wordt dit gedaan door de verkoper en worden de kosten aan ons doorberekend?

Nee als je FOB koopt moet jij een vervoerder inschakelen. Als de verkoper het regelt dat zit je al snel in de CFR sfeer.

- De meest gebruikelijke manier van betalen is de 30% Deposit / Balance against B/L copy. Dus 30% betalen we via een TT en na ontvangst van de originele BL betalen we de resterende 70%.

Balance against copy B/L is niet het zelfde als na ontvangst van de orignelen B/L! is echt totaal iets anders

- De resterende 70% wordt ook via een TT gedaan?

Dat lijkt mij wel of wilde je het contant gaan betalen?

- Hoe ontvangen we de originele BL?

Meestal per courier maar B/L kan ook omgezet worden in een telex release

- LC is de moeite niet waard (geld technisch gezien) hebben we begrepen, tenzij je meerdere containers laat importeren. Het voordeel van LC is dat je meer zekerheid hebt en ook gezien de max. levertijd die in zo'n contract vermeld wordt? Maar daar betaal je dan dus ook voor..

Deze stelling zit vol met onwaarheden. Een L/C is zeker aan te raden bij grote bedragen en bij situaties waarin de koper en verkoper elkaar niet kennen/vertrouwen. Wat nu als er uiteindelijk niks wordt geleverd? dan ben je 30% aanbetaling kwijt? en je maakt ook die 70% over tegen een kopie B/L en uiteindleijk krijgen jullie de orginelen B/L niet?

- Inklaringskosten verschillen per product per gewicht.. Waar kunnen we deze kosten opvragen?

.... geen idee hoe je aan deze info komt?

- Op het moment dat een container aankomt, worden we daarover geïnformeerd (hoe? per telefoon/per mail?) en hebben we 3 dagen de tijd om de container leeg te maken? Hoe lang je (gratis) de tijd hebt om een container leeg te maken

Hoe lang je de tijd hebt hangt af van wat je met de rederij/expediteur afspreekt

- Betalen we zowiezo huurkosten per dag van zo'n container? Zo ja, ook als we het dezelfde dag dat het aankomt leeg halen?

Hoe lang je de tijd hebt hangt af van wat je met de rederij/expediteur afspreekt

- We lazen ook wat over een rederij. Wat voor rol heeft de rederij in ons geval?

De rederij is de partij die het daadwerkelijk vervoer doet.

-

Is het inklaren en alles eromheen goed zelf te doen, in de haven Rotterdam? Of kan je dit beter laten doen?

Nee dit kan je eigenlijk niet zelf doen, Tenzij je een vergunning hebt en de juiste software

-

We hoeven geen invoerrechten te betalen. Wel de 6% OB, welke we dus betalen aan de Douane.

Geen idee welke HS code(s) gaan jullie importeren? aan de hand hiervan kan zo worden gezien wat het percentage IR is

- Zijn er nog overige kosten naast de inklaringskosten en de OB?

Zeker, als er geen invoerrechten bij komen dan heb je altijd nog te maken met het transport van en naar de haven. de zeevracht tot Rotterdam. De terminal kosten in Rotterdam etc etc

 

Al met al het dringende advies hiervoor een specialist in te schakelen en niet meer gaan doe het zelven!

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Het is nu al een stuk duidelijker geworden.

 

- Wij gaan voor 1 soort fruit.. Dit is valt redelijk onder vers fruit.. Heeft namelijk een levensduur van ongeveer 90 dagen na oogst.

- "En over bederfelijke waar, bij vers fruit krijg je waarschijnlijk ook nog te maken met fytosanitaire keuringen en dergelijke." Is dit op te vragen bij de douane, voor welke fruit soorten dit wel en niet geldt?

- HS code heb ik opgevraagd bij de leverancier en zowel telefonisch als via de website van de douane gecontroleerd, waaruit blijkt geen invoerrechten, alleen 6% OB

- Onze container bevat een inkoopwaarde rond de 6000 euro, denk dat dit niet zo'n hoog bedrag is om te kijken naar L/C?

- Wij dachten dat dit allemaal zelf te doen was, maar blijkt dus niet zo..

- Conclusie --> Expediteur

 

Link naar reactie
  • 0

- Wij gaan voor 1 soort fruit.. Dit is valt redelijk onder vers fruit.. Heeft namelijk een levensduur van ongeveer 90 dagen na oogst.

 

Klinkt allemaal weer bijzonder wazig/geheimzinnig.... Als je geen bijzonderheden wil geven krijg je alleen maar "algemene" antwoorden die misschien niet precies van toepassing zijn op jouw product/situatie. Ik sluit me aan bij Logic4l, hou op met doe-het-zelven en schakel een deskundige in.

Link naar reactie
  • 0

En ik sluit mij weer aan bij BJM. Zolang jullie niet precies op de proppen komen met gegevens zoals exacte product omschrijving / verpakking en de HS/goederencode dan kunnen wij geen goed advies geven. Ik snap dat dit vertrouwelijk kan zijn en je mag eea dan ook via een PM checken.

Daarnaast is een inkoopwaarde van euro 6000 niet heel veel. Maar kan je hier het risico mee lopen. Die afweging kunnen jullie alleen zelf maken.

 

Moeten deze goederen trouwens geconditioneerd vervoerd worden?

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rob,

 

Om te weten welke regels er gelden voor de invoer van fruit uit landen buiten Europa (de zogenaamde derde landen) kun je gebruik maken van de module Import Veterinair Online van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

 

Nadat je op Beginnen hebt geklikt ga je als volgt te werk:

- Kies bij Product voor "niet dierlijk", klik daarna op Selecteren

- Kies daarna voor "levensmiddelen", klik weer op Selecteren

- Kies daarna voor "fruit" en klik weer op Selecteren.

 

Je krijgt dan een overzicht van regels waaraan je moet denken bij het invoeren van fruit (diverse verordeningen).

- Klik daarna op de Bevestigen

- In het scherm Basisgegevens vul je in wanneer je wilt importeren en uit welk land

- Nadat je de gegevens hebt ingevuld klik je op Verder

- Dan wordt er nog gevraagd welk fruit je specifiek wilt invoeren, maak een keuze en klik op Verder.

 

Je krijgt nu een overzicht of het product mag ingevoerd worden, welke documenten je nodig hebt (indien nodig), informatie over controles en welke wetgeving relevant is voor de invoer.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Rakesh

 

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.