[Artikel] SAP werft autistische programmeurs

Aanbevolen berichten

SAP werft autistische programmeurs

 

Korte samenvatting:

SAP gaat de komende jaren wereldwijd mensen met autisme in dienst nemen en opleiden voor werkzaamheden op het gebied van programmering, testen en kwaliteitszorg. Het concern denkt hiermee voordelen te behalen, aangezien mensen met autisme over unieke talenten beschikken. Daarnaast wil SAP deze mensen een betekenisvolle baan bieden.

 

Read more: http://www.computable.nl/artikel/nieuws/development/4732726/1277180/sap-gaat-wereldwijd-autistische-icters-werven.html#ixzz2xjaHk16G

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

Er bestaat misschien een blauwdruk van de perfecte mens, het volmaakte gezin en de ideale onderneming, maar in praktijk schort er altijd wel wat aan. Die diversiteit is natuurlijk, gezond en normaal. Dus daar moeten we een positieve draai aan geven.

 

We kennen allemaal collega's en forumgenoten die bijvoorbeeld leesblind zijn, kippenvel krijgen van groepsbijeenkomsten, altijd het laatste woord willen hebben of perse dwars zijn. Wanneer je als ondernemer veel met anderen samenwerkt of werknemers hebt, weet je dat bijzondere talenten soms samen gaan met een ietwat afwijkende persoonlijkheid. SAP onderkent de talenten van mensen met autisme (in al zijn variaties); hoe gaan ondernemers om met hun eigen en andermans imperfecties?

 

En wanneer is het verrekte lastig?

 

 

Link naar het artikel :

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

(...) forumgenoten die bijvoorbeeld leesblind zijn, kippenvel krijgen van groepsbijeenkomsten, altijd het laatste woord willen hebben of perse dwars zijn.

Meen je dat? Nooit iets van gemerkt…

 

Dat komt omdat dit forum al jaren geleden een passende oplossing heeft gevonden voor die doelgroep: die worden - na detectie - benoemd tot moderator

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Leuke marketing.

 

Ik ken wat mensen met asperger ('milde' vorm van autisme) en kom er door mijn werk als programmeur ook wel eens één tegen die op de 'natuurlijke' weg een goede baan gevonden heeft. Ken ook de verhalen van 'autistenuitzendburo's' die de autistische 'gaven' inzetten voor bijvoorbeeld beveiligingswerk (ze zien immers veel details dus ideaal om heel de dag naar beveiligingsbeelden te kijken) of als software tester (repeterend werk is lekker rustig voor ze)

 

Een groep die net zo divers is als de rest van de mensheid een etiket geven en dat gebruiken voor een recruitmantcampagne, onder het mom 'wij zijn goed want wij geven deze mensen een zinvol bestaan', is ranzig en discriminerend.

 

Om je vraag te beantwoorden: de meeste mensen verwachten dat je als programmeur raar bent dus ik heb geen last van hoe ik op een andere manier in elkaar zit dan de gemiddelde mens ;)

 

 

Link naar reactie

Een groep die net zo divers is als de rest van de mensheid een etiket geven en dat gebruiken voor een recruitmantcampagne, onder het mom 'wij zijn goed want wij geven deze mensen een zinvol bestaan', is ranzig en discriminerend.

 

Eens met Willem, ik zie binnen de hulpverlening! ook een soort trend ontstaan om dit soort zaken als 'positieve discriminatie' aan te merken. Persoonlijk vind ik dit zeer stigmatiserend zowel voor de autisten als voor de beroepsgroep ontwikkelaars.

Daarbij zou je zelfs kunnen stellen dat de werknemers ingezet gaan worden in een domein dat hun toch al moeizame contact met de buitenwereld nog verder 'ontwikkeld' terwijl de meer sociale aspecten van het mens zijn worden verwaarloosd.

Link naar reactie

Ongelooflijk zure reacties weer in deze draad.

Mag ik iedereen er even aan helpen herinneren dat in Nederland het verplicht is als (groter) bedrijf om mensen met een "handicap"/"niet 100% binnen het normale passen" aan te nemen. Doet een keer een bedrijf dat uit zichzelf, dan is het opeens een schande.

 

Bedrijf ziet kansen in een bepaalde groep mensen. Het is nu eens niet die groep van jong/ leergierig / enthousiast / sportief / intuitief / zelfstartend / etc / etc die in praktisch elke advertentie staat, maar een andere. He bah.

Link naar reactie

Ongelooflijk zure reacties weer in deze draad.

Mag ik iedereen er even aan helpen herinneren dat in Nederland het verplicht is als (groter) bedrijf om mensen met een "handicap"/"niet 100% binnen het normale passen" aan te nemen. Doet een keer een bedrijf dat uit zichzelf, dan is het opeens een schande.

 

Deze mensen krijgen niet een baan aangeboden die geen relatie heeft met hun diagnose maar het gaat er hier om dat hun 'handicap' wordt geëxploiteerd door ze deze baan aan te bieden!

 

 

Wat er zuur aan is, is het feit dat juist dat aspect volledig aan jou voorbij gaat.

 

Ik ben behoorlijk actief op het gebied van geestelijke gezondheidszorg en vindt vanuit die optiek dat dit soort selectiemethoden te ver gaan omdat ze een conditionerend en stigmatiserend affect hebben op de betrokken medewerkers.

 

Voor deze firma handig omdat ze via deze weg proberen te voldoen aan de eisen die de overheid aan grote werkgevers stelt, voor de betrokkenen betekent het dat het stempel 'autist' weer even extra hard ingewreven word.

 

Link naar reactie

Ongelooflijk zure reacties weer in deze draad.

 

Die vat ik niet? Ik heb opgemerkt dat ik het een raar bericht vind, en vervolgens schrijf ik dat ik in het algemeen meer dan gemiddeld mensen aanneem die wat meer autistisch zijn of dyslectisch. Jij vind dat zuur?

 

Er zijn veel vooroordelen over autisme. En in het algemeen, maar dat terzijde. Iemand is autistisch en heel goed met getallen en data, en hij leert een nieuwe taal in twee dagen. Sap moet dus zo iemand aannemen. Maar hij ging wiskunde studeren, en slaagde daar helemaal niet in. Kon vervolgens wel aangeven waarom niet. En dan is hij een uitzondering onder de autisten, de meeste zijn als ze slim zijn meer als rainman, of zijn minder begaafd. Ik zie dus niet waarom Sap autisten zou aannemen. Wat weer iets heel anders is dan constateren dat goede programmeurs gemiddeld een wat hogere score hebben op de autisme-schaal.

 

Zie "Born on a Blue Day", van Daniel Tammet. Zeer lezenswaardig.

Link naar reactie

 

Deze mensen krijgen niet een baan aangeboden die geen relatie heeft met hun diagnose maar het gaat er hier om dat hun 'handicap' wordt geëxploiteerd door ze deze baan aan te bieden!

 

 

Typisch een kwestie van glas dat half vol en half leeg is. De 'handicap' gaat vaak gepaard met een 'pluspunt'. Dus niet de handicap wordt geëxploiteerd, maar het potentieel aan talent. Net zoiets als blinde mensen werk aanbieden waar het gehoor belangrijk is of lateraal denkers een creatieve baan. Het Franse vreemdelingenlegioen zit vol mensen met bijzondere talenten.

 

Werkgevers exploïteren werknemers, zo gaat dat nu eenmaal. Het is geen liefdadigheid.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.