• 0

Zwangere zzp'ers krijgen wellicht toch nog uitkering

 

Ik had jarenlang premie betaald voor de WAZ en moest een particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering gaan afsluiten. Die was niet alleen ontzettend duur, maar ze bevatten ook allemaal de clausule dat je binnen twee jaar niet zwanger mocht worden. De houding was toen heel erg: als vrouw kies je er zelf voor dat je een kind wilt.

 

Dat vind ik wat hypocriet voor een zzp'er. Je sluit een verzekering af, je besluit onmiddellijk een kind te krijgen, en als het kind er is en de uitkering stopt, dan zeg je de verzekering weer op omdat die toch wel duur is. En dan verbaasd dat een verzekeraar dat niet zo'n goed idee vindt. Als je zo denkt moet je wellicht geen zzp'er willen zijn.

 

Zwangere zzp'ers krijgen wellicht toch nog uitkering

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Dat vind ik wat hypocriet voor een zzp'er. Je sluit een verzekering af, je besluit onmiddellijk een kind te krijgen, en als het kind er is en de uitkering stopt, dan zeg je de verzekering weer op omdat die toch wel duur is. En dan verbaasd dat een verzekeraar dat niet zo'n goed idee vindt. Als je zo denkt moet je wellicht geen zzp'er willen zijn.

 

Het wordt nog zotter: diverse grote verzekeraars hebben hun voorwaarden voor bevallingsverlof versoepeld (wachtijd 1 jaar of zelfs 9 maanden: gewoon nog niet zwanger zijn op moment van aanvraag dus) en hun contracttermijnen verkort (naar 3 of zelfs 1 jaar) om vooral op het onderwerp bevallingsverlof goed te scoren onder vrouwelijke ondernemers. Ze kopen hiermee willens wetens verlies in: 1 x bevallingsverlof uitkeren is meestal meer dan 5 jaarpremies, in de hoop dat de ondernemer daarna ook klant blijft. Een hoop die vaak ijdel is, want als er niet wordt gestopt met de verzekering wordt er overgestapt om elders goedkoper uit te zijn.

En door de wettelijk verplichte sekseneutrale tarieven betalen mannelijke ondernemers in hun AOV mee aan deze dekking die op zich niets met arbeidsongeschiktheid van doen heeft (voor de goede orde: voor echte arbeidsongeschiktheid als gevolg van zwangerschap geldt die wachttijd ook niet)

 

Maar goed, het door jou aangehaalde citaat moet je wel in de juiste context plaatsen: de WAZ was een peperdure verplichte overheidsverzekering. De frustratie van de vrouwelijke ondernemers in die tijd kan ik me dus heel goed voorstellen. Wel jaren betaald voor WAZ, maar vervolgens geen uitkering bij bevalling na 01-01-2005, en geen aansluitende dekking bij private verzekeraars door hun wachttijd.

 

Tegenwoordig is het een stuk beter geregeld: geen WAZ, maar wel een wettelijke uitkering voor bevallingsverlof voor vrouwelijke ondernemers, zonder individuele premieplicht

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf toch een beetje het gevoel hebben, als je er voor kiest zzp te werken dan kies je er voor om je zaakjes zelf te regelen. Als je wilt dat de overheid zaakjes voor je regelt, dan moet je een baan in loondienst zoeken.

 

Tuurlijk Christine. Maar, nogmaals, plaats de opmerking in de context. Deze dame had net jaren betaald aan een peperdure verplichte verzekering vanuit de overheid. Dat was geen vrijwillige keuze! En net toen dat gedrocht eindelijk werd afgeschaft werd ze zwanger en bleek ze privaat een wachttijd van 2 jaar te hebben voor haar bevallingsverlof. Iedere ondernemer die tussen april 2004 en april 2006 zwanger werd moet daar toch behoorlijk van hebben gebaald.

Los daarvan is het natuurlijk een eigen keuze, en hadden de meeste vrouwelijke ondernemers er ook al zelf voor gespaard...maar de frustratie is daarom niet minder

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf toch een beetje het gevoel hebben, als je er voor kiest zzp te werken dan kies je er voor om je zaakjes zelf te regelen. Als je wilt dat de overheid zaakjes voor je regelt, dan moet je een baan in loondienst zoeken.

 

Tuurlijk Christine. Maar, nogmaals, plaats de opmerking in de context. Deze dame had net jaren betaald aan een peperdure verplichte verzekering vanuit de overheid. Dat was geen vrijwillige keuze! En net toen dat gedrocht eindelijk werd afgeschaft werd ze zwanger en bleek ze privaat een wachttijd van 2 jaar te hebben voor haar bevallingsverlof. Iedere ondernemer die tussen april 2004 en april 2006 zwanger werd moet daar toch behoorlijk van hebben gebaald.

Los daarvan is het natuurlijk een eigen keuze, en hadden de meeste vrouwelijke ondernemers er ook al zelf voor gespaard...maar de frustratie is daarom niet minder

 

Helemaal waar. De regeling was een gedrocht, en dat bleek in dit geval ook het probleem.

 

Ik merk dat ik steeds meer overgevoelig raak voor regelingen die in mijn optiek onzinnig zijn en die het leven van een ondernemer zo niet heel moeilijk dan toch minder makkelijk maken. Dat combineert slecht met mijn steeds meer libertijnse (of zo je wilt, libertaire) opvattingen. Ik realiseer me dat degenen die mijn tirades daarover aanhoren (of zo je wilt, aanlezen) dat niet altijd vrijwillig doen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat je ook van die regeling vindt, de feiten zijn:

 

[*]item 1 er is een regeling tot 2004 (WAZ)

[*]item 2 er komen veel protesten omdat velen menen dat afschaffing van WAZ een rechtsongelijkheid creëert

[*]item 3 de overheid gaat overstag en besluit in 2008 deze 'rechtsongelijkheid' te repareren (weliswaar niet geheel vrijwillig)

 

Als je het zo ziet, dan vind ik het raar en onzorgvuldig van de overheid dat er indertijd niet gekozen is voor reparatie met terugwerkende kracht. Ik meen dat het toen over 20 miljoen ging. En dan vind ik het ook helemaal niet verkeerd als ze daar nu voor op de vingers getikt worden.

 

Verder wacht ik het zelf maar rustig af. Wij hebben in die periode op eigen kracht 2 kinderen gekregen, terwijl mijn partner vanaf 1998 zelfstandig was (wel AOV maar 1 jaar wachttijd). Als er geld komt, zeg ik geen nee. ;D

 

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf toch een beetje het gevoel hebben, als je er voor kiest zzp te werken dan kies je er voor om je zaakjes zelf te regelen. Als je wilt dat de overheid zaakjes voor je regelt, dan moet je een baan in loondienst zoeken.

Ben ik op zich wel mee eens, doet me denken aan mijn favoriete Loesje uitspraak:

Ik hoef geen rechten. Doe mij maar vrijheid.

 

Maar, de meeste ondernemers leveren ook een mooie bijdrage aan de schatkist, ik vind het ook wel fijn dat we in sommige gevallen daar wat van terug mogen krijgen. ;) Toch weer zo een 5.500 euro wat ik nu weer ga krijgen van de overheid, ben ik heel blij mee.

Maar wellicht erger je je meer aan de verplichte dure verzekeringen die er tijd terug waren, moet zeggen dat ik ook blij ben dat we tegenwoordig de vrijheid hebben zelf te bepalen of we dat willen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.