• 0

ZZPer of loondienst voor belastingdienst?

Beste allemaal,

 

Ik ben inmiddels 15 jaar actief als ZZPer (jong begonnen ;)). Een eenmanszaak waarmee ik voor tientallen klanten per jaar webdevelopment problemen oplos, wat hostingzaken etc.

 

Nu doet zich een kans voor met een grote opdracht á 32 uur per week voor een langere periode (zeg eerst even 6 maanden, maar kan langer worden). Dit zal dus een groot deel van mijn tijd en inkomsten innemen. Nu krijg ik echter van mijn accountant de waarschuwing dat ik moet uitkijken niet als werknemer gezien te worden (verkapt dienstverband) met mogelijke loonheffing als gevolg.

 

Naast deze grote opdracht blijven ook andere (kleinere) opdrachten uitgevoerd worden en zullen hostingcontracten etc. ook blijven doorlopen, maar financieel gezien zal dit een klein deel uitmaken van mijn inkomsten in die periode.

 

Nu heb ik nog nooit met VAR verklaringen etc. gewerkt en ben ik hier helaas niet in thuis. Maar zover ik weet beschermt een VAR(WUO) verklaring ENKEL de werkgever tegen loonheffingen e.d. maar zou dat nog wel op mij verhaald kunnen worden mocht de belastingdienst toch beslissen dat het te veel op een dienstverband lijkt.

 

Om te bepalen of het op dienstverband lijkt zijn dan een aantal "vage" voorwaarden en volgens mijn accountant is het een grijs gebied. Ik werk vanuit eigen kantoor, bepaal eigen tijden, enz. maar vanwege het aandeel in de omzet kan het als een dienstverband worden gezien....

 

Nu wil ik dit echter niet ongeveer weten, maar exact, want ik wil niet aan het eind van het jaar voor verrassingen komen te staan. Het betreft immers flinke bedragen.

 

Zijn er hier mensen die mij hier meer over kunnen uitleggen? Bij voorbaat dank hiervoor!

 

Ps. Elke freelancer die meerdere maanden (of langer) bij een opdrachtgever werkt krijgt dan toch te maken met dit probleem? Of de postbodes die als ZZPer weer aangenomen werden door PostNL etc?

Webdesign, php webdevelopment en webhosting; www.hid.nl.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo hidds,

 

De Belastingdienst hanteert de Beleidsregels beoordeling dienstbetrekking om te toetsen of er sprake is van een dienstbetrekking. In bijlage III van de beleidsregel staan de voorwaarden die de Belastingdienst gebruikt om na te gaan of je bij een opdrachtgever een dienstbetrekking hebt (let op: erg droge kost).

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Rakesh

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Als je al jarenlang als zzp'er werkt voor allerlei klanten, dan gaat de belastingdienst er vast niet moeilijk over doen als je 's een langere periode bij dezelfde klant zit, vooral niet als je daarna weer bij een andere klant zit. Ik heb wel 's projecten langer dan zes maanden, nooit problemen mee gehad. Meestal zijn mijn projecten twee of drie maanden, daaruit is duidelijk dat ik echt als zzp'er werk en niet een verkapt dienstverband heb.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nu wil ik dit echter niet ongeveer weten, maar exact, want ik wil niet aan het eind van het jaar voor verrassingen komen te staan. Het betreft immers flinke bedragen.

Je kunt het niet exact weten aangezien je niet weet wat de situatie na die 6 maanden is.

 

Er zijn factoren die bepalen of je ondernemer bent: aantal klanten, aantal uren dat je aan de onderneming besteedt, risico lopen (debiteurenrisico bijvoorbeeld), promotieactiviteiten etc. etc.

 

Bij de beoordeling of je ondernemer bent speelt jouw ondernemersverleden een rol (zoals ook door Christine aangegeven). Zoals je aangeeft dien je al jaren je ib-aangifte als ondernemer in en zijn er geen problemen geweest. Het laatste wat ik zou doen is me zorgen maken. Immers het zou betekenen dat je geen langere duurtrajecten (en zo lang vind ik 6 maanden nu ook weer niet) aan kunt nemen. Ik vind het absoluut geen grijs gebied; gewoon ondernemer dus.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.