• 0

Failliet verklaren

De beste wensen voor het nieuwe jaar en dat het maar een goed jaar moge worden.

 

Ik zit met een probleem.

 

Wij hebben juni 2004 een bloemenzaak overgenomen die zo'n 6 maanden bestond. Inmiddels zijn we 7 maanden verder en de omzetprognose is niet wat we verwacht hadden.

Gevolg is achterstand van betaling

- verhuurder van het pand ca. € 4000,-

- bloemengroothandel ca. € 4000,-

- aflossing overnamekosten ca. € 1000,- (er staat nog € 5000,- open)

 

T.b.v. de overname hebben we een lenig afgesloten bij de ABN-AMRO van €15.000,-

 

De maand december had uitkomst moeten bieden maar ook deze (top)maand voor bloemisten heeft ons niet het grote geld binnengebracht.

 

Op basis van de jaarcijfers ga ik er niet vanuit dat de bank ons nog verder krediet verleent. Als dat al mogelijk zou zijn gaat dat pas vanaf mei dit jaar omdat het ondernemerskrediet een startkapitaal heeft wat binnen het eerste jaar niet verhoogd kan worden.

 

Ik zie het even niet meer zitten. De achterstand van betaling wordt groter en het is een kwestie van tijd voordat de heren hun geld komen opeisen.

 

De enige optie die ik nog zie is de winkel failliet laten verklaren.

De winkel staat geheel op naam van mijn vriendin en ons koophuis staat geheel op mijn naam. Wij zijn niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract.

 

Wat kan ik hier nog mee ???

 

Help

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zal in ieder geval iets moeten doen (of je vriendin; die 'heeft' immers toch de winkel?) aangezien je nu klaarblijkelijk elke maand verlies draait. Commercieel kan je denken aan acties, reclame of andere intitiatieven. Financiëel kan je denken aan het zoveel mogelijk treffen van regelingen voor uitstaande en komende betalingen. Wellicht dat je juridisch nog iets kan met de verkoper van de winkel. Valt op grond van het overnamecontract niet nog iets te halen of valt dit onder het gewone ondernemersrisico?

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad een moeilijke en lastige situatie. Het is vaak ook heel lastig om oplossingen te zoeken, als je alleen maar moeilijkheden om je heen ziet.

 

Zelf ben ik geen ondernemer, maar vanuit mijn vakgebied marketing ben ik het eens met Wekkel.

 

Je zou juist in lastige tijden extra veel aan acties moeten doen, bedenk innovatieve en ludieke marketingactiviteiten. Hierdoor creeer je rumour en verlaag je de drempel. Natuurlijk wil je op dit moment liever geen extra kosten maken, maar wellicht zou een geschikte regionale actie met gebruik van media je weer wat adem ruimte kunnen geven.

 

Wat doen jullie momenteel aan sales? Is dit alleen consument gericht of schieten jullie ook op de zakelijke markt. Vaste afnemers als bijv. een ziekenhuis, winkeliers, doktoren etc... dit zouden stabiele inkomsten kunnen betekenen.

 

Nogmaals, ik ben geen ondernemer.. maar hoop dat je wat met mijn advies kunt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Green Art,

 

Ik heb geen verstand van marketing, maar veel hangt samen met de omzet (en marge!) Is er een markt? Kun je uberhaupt marge genereren? Misschien kun je eens een 1-op1 gesprek aanvragen bij iemand met affiniteit met marketing en affiniteit met jouw branche? (Vrijwilligers op dit forum?)

 

Vanuit financieel perspectief zou je je eens goed moeten doorrekenen of de winkel levensvatbaar. Na een gesprek met een dergelijke deskundige als hiervoor omschreven zou je een prognose moeten maken.

 

Op basis van deze prognose kun je dan een aantal dingen doen. Ik ga even uit van een positief scenario: je winkel is levensvatbaar. Loop je crediteuren eens na en bekijk eens welke leveranciers belang hebben bij het in de lucht blijven van je shop. Ga eens met deze partijen in gesprek.

 

Ik denk hierbij aan:

de groothandel (je kan hen in ruil voor een ruimer krediet een afnameplicht aangaan waarbij zij de exclusieve leverancier voor bepaalde producten worden!)

de verhuurder (las vandaag een artikel dat de leegstand in winkelpanden naar een recordhoogte is gestegen!)

 

Tot slot: ik denk dat het zeer belangrijk is om jezelf met hulp van een branchedeskundige een spiegel voor te houden om te bepalen of er uberhaupt licht is aan het einde van de tunnel!

 

Succes!

 

Avi

 

PS: werken jullie met contracten? Veel kantoren worden vrolijker als er wekelijks een nieuw boeketje in de diverse gangen en ruimtes staan! Contracten = "vaste" geldstroom.......

www.aimin.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi green art

Als je geen B.V. hebt, dan moet je voor 100% voor alle kosten en schulden opkomen.

Ze zullen alles afnemen, ook prive. Als je slim bent, zet dan alles wat je hebt op de naam van je vriendin (zoals bijv. auto, inboedel, huis) en laat dan een samenlevingscontract opmaken, dan kunnen ze je dat niet meer afnemen.

Probeer zo veel mogelijk te verkopen, ook al is het voor kostprijs of stop de helft in je zak. Op het moment dat ze de stekker er uittrekken ben je aan de ratten overgeleverd. Ik weet er alles van. Wij ruimen bijna elke week wel een bedrijf op wat falliet is gegaan. De curator verkoopt alles voor een appel en ei, soms nog minder dan 25% van de nieuwwaarde. Je blijft alleen met veel schuld zitten.

Dus als het echt niet meer kan, sorry maar dan moet je als het ware je eigen zaak leeg roven, klinkt stom maar dat is dan voor je eigen bestwil. Ik hoop voor je dat het niet zo ver komt. Ik wens je veel omzet!

Link naar reactie
  • 0

Failliet gaan is geen pretje en blijft je lang achtervolgen als je een eenmanszaak hebt.

Registratie bij de BKR in Tiel beteknd voor minimaal vijf jaar dat het bijna onmogelijk is om een hypotheek te krijgen , vele (auto) verzekeraars weigeren een nieuwe verzekering.

 

Het beste is natuurlijk de zaak draaiend te houden.

Gaat het dan toch mis, ga met schuldeisers om tafel zitten en probeer een regeling te treffen die faillisement voorkomt.

En laat dit goed op pappier zetten !

 

En wat die verkopen betreft, sluit dan de winkel en gebruik de opbrengsten om van je schulden af te komen.

Zet de inboedel van je vriendin op een inventaris lijst en "verkoop" deze aan een goede vriend(in).

Link naar reactie
  • 0

wees creatief in het vinden van nieuwe omzet;

wacht niet te lang met overleg met je bank en andere schuldeisers. die zien ook liever een plan waarmee je de problemen te lijf gaat dan in stilte af te wachten.

 

Sterkte en succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

ik zou de boel eens evalueren met experts op je vakgebied. Er moet natuurlijk een markt zijn anders is de winkel niet levensvatbaar. Is de winkel niet levensvatbaar dan zou ik iig. zoals hier gezegd wordt zoveel zelf proberen te verkopen.

 

Maar ga als het niet lukt vooral niet te lang door, je werkt je dan onnodig in de schulden...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.