• 0

grondslag bijtelling auto op de zaak

Ik heb een vraag over de grondslag voor de bijtelling van mijn auto op de zaak (ZZP). Wat ik begrijp is dat er uit wordt gegaan van de catalogusprijs van de auto. Op de site van de Belastingdienst staat dat voor alle auto's die na 1 januari 2010 op kenteken zijn gesteld de catalogusprijs van de auto op de site van de RDW zijn te vinden. Deze heb ik opgezocht, maar deze is significant lager dan de waarde die ik berekend had op basis van onderstaande formule. De laatste (hogere) bedrag heb ik sinds 2010 gehanteerd als grondslag voor de bijtelling over afgelopen jaren.

 

Ik heb echter op de RDW site gelezen dat de bij hun geregistreerde catalogusprijs door de Belastingdienst gehanteerd wordt. Heeft het zin om teruggave aan te vragen op basis de lagere RDW-waarde?

 

Ontleend aan Belastingdienst:

De catalogusprijs is de officiële nieuwprijs van de (bestel)auto die geldt op de datum dat het kenteken deel 1 is afgegeven. Deze prijs is inclusief:

 

btw

bpm

accessoires die door of namens de fabrikant of importeur zijn aangebracht voordat deel 1 van het kenteken is afgegeven

 

Voor de meeste auto’s die via officiële importeurs Nederland zijn binnengekomen na 1 juli 2007 en voor alle auto’s die na 1 januari 2010 op kenteken zijn gezet, vindt u de catalogusprijs op de internetsite van de RDW.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Richard,

 

Ik heb geen flauw idee waar het verschil vandaan komt. Het enige dat ik weet is dat ik destijds een Limited Edition van de auto heb gekocht met een aanzienlijk lagere prijs dan de gangbare catalogusprijs. Om die reden had ik conform de formule van de Belastingdienst de grondslag berekend op basis van de netto aanschafprijs+btw+bpm+accesoires. De prijs in de RDW-registratie komt redelijk overeen met de netto aanschafprijs. Een verschil van zo'n 10.000 euro met de door mij berekende grondslag.

 

Groet,

 

Han

 

 

Beste Hoei,

 

Kan jij uitleggen waardoor het grote verschil tov catologusprijs wordt veroorzaakt?

Dan kunnen we kijken of je het wel of niet als grondslag moet meenemen voor de bijtelling.

 

Groet,

Richard

Link naar reactie
  • 0

10.000 euro te hoge catalogusprijs sinds 2010 kan oplopen tot een leuk bedrag aan teveel betaalde belasting door de hogere bijtelling. Reken het verschil eens uit. Wellicht is het de moeite waard om je aangiftes te herzien. Vergeet daarbij niet tevens de BTW bijtelling voor privé-gebruik in je berekening mee te tellen.

Link naar reactie
  • 0

Het betreft geen grijs kenteken. Het was een limited edition auto die ik direct van de dealer heb betrokken en op mijn eenmanszaak heb gezet.

 

Mijn vraag is: wat is leidend voor de bijtelling? Het bedrag volgens de berekeningsformule of de Registratie bij RDW?

 

Met andere woorden: heeft het voor mij zin om de aangiften met terugwerkende kracht vanaf 2010 te herzien?

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag is: wat is leidend voor de bijtelling? Het bedrag volgens de berekeningsformule of de Registratie bij RDW?

 

De Belastingdienst gebruikt en verwijst zelf naar de gegevens van het RDW om de cataloguswaarde van de auto te bepalen. Dat had je zelf ook ontdekt via het RDW. Deze waarde is dus leidend.

 

Als deze waarde significant afwijkt van de waarde die jij hebt gebruikt als cataloguswaarde kan het de moeite zijn om de aangifte te herzien.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Als deze waarde significant afwijkt van de waarde die jij hebt gebruikt als cataloguswaarde kan het de moeite zijn om de aangifte te herzien.

 

Als het alleen gaat om de bijtelling voor de IB, en de laagste grondslag waarde is nog steeds hoger dan de zakelijke autokosten + afschrijving dan is/was er geen belasting voor of nadeel. Indien er forfaitair de BTW gecorrigeerd wordt dan is het wel relevant.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.