• 0

Import binnen europa buiten distributeur om

Hallo allemaal,

 

Ik kan via een groothandel in het buitenland (maar wel europa) duurdere merken lichaamsverzorging inkopen, deze wil ik verkopen in mijn webshop. Nu vraag ik mij alleen sterk af of dit is toegestaan en wil ik er uiteraard niet eerder aan beginnen voor ik daar een antwoord op heb. Het zal niet onder parallelimport vallen want naar mijn weten is daar alleen sprake van als je inkoopt buiten europa. Maar welke stappen kan een distributeur ondernemen als hij het niet okee vind dat ik de producten online verkoop? Er zijn wel andere webshops die het verkopen maar die zijn voor zover ik tot nu toe heb gezien alleen van de grotere bekende winkelketens.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Je hebt de topics over merkuitputting al gevonden. Een product dat binnen de EU (eigenlijk EER) op de markt wordt gebracht, mag vrij verhandeld worden en je mag als wederverkoper reclame maken door het product af te beelden en de merknaam te noemen, zelf het merklogo te gebruiken. Als je maar niet suggereert geautoriseerd te zijn of 'officieel' dealer, wat dat ook moge betekenen.

 

Er is wel een beperkt regiem voor luxe-producten.

 

Zoek het goed uit, want als je nu al de weg kwijt raakt op Google wordt het nog veel lastiger als je op een blafbrief moet reageren. Je staat wel in je recht, maar ben je ook in staat terug te blaffen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie! Ik heb inderdaad inmiddels andere topics gevonden. Ik ga eerst maar eens een mail sturen naar de leverancier om te zien of zij kunnen bevestigen dat zij niet importeren van buiten de EU want dan is het dus sowieso geen optie om de producten te gaan verkopen.

Link naar reactie
  • 0

En dat is dus niet jou probleem. Het gaat erom dat jij van dat bedrijf koopt. Dus met andere woorden:

 

Jij krijgt een factuur van je EU leverancier, die jou levert vanuit dat land. Het is dan niet jou zaak waar ie het vandaan haalt. Jij hebt een overeenkomst voor levering met EU leverancier. Als hij via inbreuk op het merkenrecht aan zijn spullen komt is dat niet jou probleem: jij doet niks fout. En misschien koopt hij het wel (volgens afspraak met het merk) in bij de fabriek die buiten de EU zit..?

 

Correct me if i'm wrong maar in mijn ogen geen enkele aanleiding om te vragen waar je leverancier zijn spullen inkoopt. Los daar van zou hij dat (waarschijnlijk) toch niet prijsgeven.

 

Groet,

E

Link naar reactie
  • 0

Correct me if i'm wrong...

 

Dat heb je mis. Merkhouder stelt dat je inbreuk pleegt. Hele partij wordt in beslag genomen. Merkhouder eist schadevergoeding vanwege misgelopen inkomsten. Jij moet aantonen dat het een rechtmatig ingekocht product is. Je verwijst door naar de groothandel. En dan...

 

Daar wil je niet tussen terecht komen. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.