• 0

Op tijd betaald, te laat ontvangen. Welke datum telt?

Ik heb een klant die keer op keer te laat betaalt en het altijd tot het uiterste drijft qua betalingstermijn. Voor elke factuur die ik hun stuur, moet ik ook een aanmaning sturen. We hebben geen bepaalde betalingstermijn afgesproken, dus hanteer ik de gebruikelijke 30 dagen. Ik heb ze aangesproken op deze herhalende problemen, waarop ze doodleuk antwoorden dat ze een betalingstermijn van 45 dagen hanteren. Ik heb aangegeven dat we dit niet zijn overeengekomen en ik hiermee niet akkoord ga. Tot nu was ik coulant, maar ik heb besloten om nu op mijn strepen te gaan staan.

 

Nu het volgende: Ik heb ze een factuur gestuurd die wederom niet betaald werd. Na 30 dagen heb ik direct een aanmaning gestuurd en ze in gebreke gesteld, met een aankondiging van incassokosten + rente indien niet binnen 14 dagen (maandag, dus gisteren) betaald wordt. Hierop heb ik geen reactie gekregen en ook geen betaling. Gisteren heb ik ze in verzuim gesteld en de aangekondigde incassokosten in rekening gebracht. Daarop kreeg ik als reactie dat de factuur op vrijdag betaald is (dus binnen de 14 dagen aanmaningstermijn), terwijl het bedrag vandaag (dinsdag, dus te laat) pas op mijn rekening staat.

 

Welke datum geldt nu als betaaldatum, als het op getouwtrek aankomt v.w.b. de incassokosten? Vrijdag of dinsdag? Qua boerenverstand zou ik zeggen 'niet ontvangen = niet betaald' en wie tot de allerlaatste dag wacht met betalen en dan nog op een vrijdag, die moet dan maar op z'n blaren zitten. Daarnaast heb ik sowieso mijn twijfels of ze wel echt op vrijdag betaald hebben...

 

Wat is jullie mening?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou het laten varen: geld is binnen en om dan er alsnog een incasso van te maken kost veel onnodige tijd én energie. Daarnaast is het vaak slim om 1 tot 2 dagen na het ultimatum te wachten, soms duurt het even voordat het geld van de ene naar de andere bankrekening is overgemaakt. Daarnaast is het nooit slim om maandag als een uiterste betaaldag te hebben. Ook word het lastig, wat wil je dan nog gaan incasseren? Rente? Incassokosten van een incasso die niet plaats gaat vinden?

 

Daarnaast vraag ik me af of je wel juist gehandeld hebt. Volgens de WIK dien je eerst een herinnering te zenden en 14 dagen de tijd te geven, vervolgens een aanmaning met eveneens 14 dagen de tijd en dan de ingebrekestelling.

 

 

Link naar reactie
  • 0

- ontvangstdatum is de datum die je moet hanteren (risico is voor de debiteur)

 

- rente mag je rekenen v.a. datum dat betaald had moeten zijn (in dit geval 30 dagen)

 

- incasso kosten, mag je ook rekenen, hou het redelijk want je zal nog niet heel veel gedaan hebben.... (ik weet de bedragen niet)

 

maak een afweging of jij deze klant nog wel wilt hebben...

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

We hebben geen bepaalde betalingstermijn afgesproken, dus hanteer ik de gebruikelijke 30 dagen. Ik heb ze aangesproken op deze herhalende problemen, waarop ze doodleuk antwoorden dat ze een betalingstermijn van 45 dagen hanteren. Gisteren heb ik ze in verzuim gesteld en de aangekondigde incassokosten in rekening gebracht. Daarop kreeg ik als reactie dat de factuur op vrijdag betaald is (dus binnen de 14 dagen aanmaningstermijn), terwijl het bedrag vandaag (dinsdag, dus te laat) pas op mijn rekening staat.

 

Welke datum geldt nu als betaaldatum, als het op getouwtrek aankomt v.w.b. de incassokosten? Vrijdag of dinsdag? Qua boerenverstand zou ik zeggen 'niet ontvangen = niet betaald' en wie tot de allerlaatste dag wacht met betalen en dan nog op een vrijdag, die moet dan maar op z'n blaren zitten. Daarnaast heb ik sowieso mijn twijfels of ze wel echt op vrijdag betaald hebben...

 

Wat is jullie mening?

 

Mijn mening is dat je dit te veel op de spits drijft. Er is geen bepaalde betalingstermijn afgesproken, jij hanteert 30 dagen en zij hanteren 45 dagen.

En ze hebben binnen 45 dagen betaald,conform hun betalingstermijn. :)

 

Link naar reactie
  • 0

Heren, hartelijk dank voor de snelle reacties!

 

Iwan, dit is inderdaad hoe ik het ook zie. De incassokosten zijn niet wereldschokkend of zo. Achterliggende gedachte is ook dat het hopelijk net genoeg is om ze er toe te bewegen in het vervolg wel gewoon netjes te handelen.

 

Romano, normaal zou ik het ook laten varen (wat ik al vaak heb gedaan) als dit eenmalig was. Het begint echter een 'vinger en hele hand' verhaal te worden, vandaar dat ik nu wat strenger wil optreden. De incasso "kosten" betreft vooral dat ik ze achter de vodden aan moet zitten en dat ik een privé storting moest doen om zelf niet in de problemen te komen.

 

Dat laatste ben ik niet met je eens. Een aanmaning is feitelijk niets anders dan een herinnering en volgens mij verwar je ingebrekestelling met verzuim.

 

Rive, wat heb ik met hun 45 dagen te maken? Evengoed kan ik 14 dagen op de factuur zetten (of ieder andere termijn voor wat dat betreft), dan zijn ze 31 dagen over tijd. Dat doe ik niet omdat we dat niet hebben afgesproken, dus hanteer ik de wettelijke 30 dagen.

Link naar reactie
  • 0

Gewoon een nieuwe overeenkomst maken met deze klanten, waarbij je het factuur bedrag standaard 10% hoger maakt en ze een korting van 10% geeft als ze binnen de gestelde 30dagen betalen.

Doen ze dat niet dan heb je de extra inkomsten die je nu misloopt.

 

Ik doe dit ook met een aantal internationale klanten, waarbij betalingen sosm tot wel 90 dagen oplopen.

Link naar reactie
  • 2

dat ik een privé storting moest doen om zelf niet in de problemen te komen.

 

Rive, wat heb ik met hun 45 dagen te maken? Evengoed kan ik 14 dagen op de factuur zetten (of ieder andere termijn voor wat dat betreft), dan zijn ze 31 dagen over tijd. Dat doe ik niet omdat we dat niet hebben afgesproken, dus hanteer ik de wettelijke 30 dagen.

 

Wat ik je eigenlijk duidelijk wil maken dat een klant die stoïcijns na 45 dagen betaalt ook een klant is, en klanten betalen je boterham. En in dit geval heb je al honger voordat je een boterham kunt kopen, maar je kunt hem wel kopen.

 

En eens met Jasper, je kan een betalingskorting geven, bij tijdige betaling.

 

Link naar reactie
  • 0

dat ik een privé storting moest doen om zelf niet in de problemen te komen.

 

Rive, wat heb ik met hun 45 dagen te maken? Evengoed kan ik 14 dagen op de factuur zetten (of ieder andere termijn voor wat dat betreft), dan zijn ze 31 dagen over tijd. Dat doe ik niet omdat we dat niet hebben afgesproken, dus hanteer ik de wettelijke 30 dagen.

 

Wat ik je eigenlijk duidelijk wil maken dat een klant die stoïcijns na 45 dagen betaalt ook een klant is, en klanten betalen je boterham. En in dit geval heb je al honger voordat je een boterham kunt kopen, maar je kunt hem wel kopen.

 

En eens met Jasper, je kan een betalingskorting geven, bij tijdige betaling.

 

 

Ik ben het er absoluut niet mee eens. Je hebt een band met een klant, daar maak je afspraken mee. Als klanten dan die afspraken niet nakomen (stelselmatig) dan moet jij als ondernemer gaan afvragen of jij deze klant wel wilt hebben.

 

Als dit ergernis geeft en verkeerde energie vraagt dan zal ik het wel weten. En als er dan ook nog geld problemen door ontstaan (die je niet anders kan/wil oplossen) dan zeg ik ... dan die klant maar niet.

 

En geloof mij, ik heb heel veel voor mijn klanten over. Maar afspraak is afspraak, betalen is betalen.

 

De dag dat ik een bordje "bank" boven mijn voordeur hang zal ik het laten weten.

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0
Evengoed kan ik 14 dagen op de factuur zetten (of ieder andere termijn voor wat dat betreft) ...

 

Is het niet zo dat je als klant niet gebonden bent aan een op de factuur vermelde betalingstermijn, als die niet eerder op de een of andere manier is overeengekomen?

Link naar reactie
  • 0

Is het niet zo dat je als klant niet gebonden bent aan een op de factuur vermelde betalingstermijn, als die niet eerder op de een of andere manier is overeengekomen?

 

Uiteraard. Het is een contractuele conditie. Kom je in overeenkomst en van toepassing verklaarde voorwaarden niets overeen, dan geldt de wettelijk termijn van 30 dagen. Vermeld je vervolgens iets afwijkends of de factuur, dan heeft dat geen enkele geldigheid.

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

mwah, Iwan, als uitgangspunt vind ik dat van jou zeker niet verkeerd, maar je moet zaken niet op de spits drijven vind ik en dat dreigt hier wel te gebeuren, want de beschreven situatie bevat zoveel "schoonheidfoutjes" en ruimte voor misverstanden / miscommunicatie en drijft vooral op irritatie en onbegrip en dat je op basis daarvan de relatie met je klant niet moet gaan opblazen om een rottige paar tientjes incassokosten lijkt mij op zijn zachtsgezegd onhandig..

 

even op een rijtje zoals ik de situatie zie.

 

1. Leverancier (TS) wil na 30 dagen betaald krijgen, klant hanteert 45 dagen en heeft in het verleden altijd op die termijn betaald

2. Er zijn nooit specifieke afspraken gemaakt over de betaaltermijn (er is dus ook niet verwezen naar die wettelijke termijn, die overigens nog niet zolang bestaat als wettelijke termijn)

2. TS heeft een strak aanmaningsbeleld (wat op zich heel goed is) en stuurt dus prompt telkens als de klant na 31 of 32 dagen niet betaald heeft een aanmaning en geeft toch nog eens 14 dagen om alsnog te betalen. (daar kom je ook bijna niet onder uit)

3. Nadat de irritatie bij TS hoog opgelopen is over het telkens op de laatste dag van de aanmaning word betaald neemt hij contact op en pas dan blijkt de oorzaak van dat irritante uitstelgedrag te liggen bij het standaard beleid van zijn klant om pas na 45 dagen te betalen.

4. TS geeft aan niet blij te zijn met deze gang van zaken en besluit er bij de eerstvolgende kans hard in te gaan door direct een in gebreke stelling te sturen en incassokosten aan te kondigen.

 

En daar is het wat mij betreft fout gegaan, ik zou dat zelfs een vormfout durven noemen. Door pas nadat de factuur vervallen is er hard in te gaan span je het paard achter de wagen, je hebt immers al geleverd, de irritatie is nog verder opgelopen en TS staat op ontploffen, hij denkt immers dat als je een aanmaning stuurt dat de andere kant direct van zijn stoel springt en niet weet hoe snel er betaald moet worden. Helaas de praktijk is anders en als je in de brief zet dat je nog 14 dagen hebt dan zal men geen extra haast maken.

 

Dus toch even naar de andere kant (op basis van mijn eigen werkervaringen)...

Op de administratie komt een aanmaning binnen, aha denkt de crediteurenmedewerker, een aanmaning van bedrijf X, goh die zit er altijd kort bovenop die stuurt altijd na 32 dagen een aanmaning dat we binnen 14 dagen alsnog moeten betalen, maar ja wij betalen altjd pas na 45 dagen, raar dat ie nu al aanmaant. Afijn toch maar even kijken, ok de factuur is al akkoord en staat gepland voor betaling op dag 45, hmm 32+14= 46 dagen, mooi dat past precies, dan hoef ik niks te doen, we betalen op tijd binnen de gestelde nieuwe termijn in de aanmaning. over tot de orde van de dag..

 

Dat is dus waarom ik het over schoonheidsfoutjes en misvattingen had in het begin, beide werken vanuit hun eigen verwachtingspatroon en zijn zich van geen kwaad bewust over hun eigen handelen. Terwijl bij 1 partij de bloeddruk tot inmiddels ongezonde waarde is gestegen

 

Conclusie:

Als je een bepaalde betaaltermijn erg belangrijk vind dan moet je daar niet pas over beginnen als ze al te laat zijn met betalen, dan moet je zorgen dat deze specifiek worden afgesproken, ook als het gaat om een wettelijke termijn. Aangezien de wettelijke termijn pas een jaartje bestaat (ik meen sinds maart 2013) kan ik me goed voorstellen dat het nog niet eens bekend is bij je klant of dat zij zich op het standpunt stellen dat de uiterste termijn 60 dagen is volgens diezelfde wet en dat zij hun 45 dagen termijn dus zien als voortzetting van een bestaande afspraak die nog steeds binnen de wettelijke kaders past.

 

Ik zou TS aanraden om de volgende keer, de acceptatie van de opdracht en de levering uit te stellen totdat de tegenpartij (schriftelijk / per mail) heeft bevestigd dat er na 30 dagen betaald zal worden. Beter nog is deze of volgende week een afspraak te maken voordat de volgende opdracht komt en langs te gaan om aan te geven dat het voor jou echt niet acceptabel is dat er na 45 dagen betaald word. Denk ook wel vooraf na of je bereid bent afscheid te nemen van deze klant als zij aangeven dat ze graag klant blijven maar aan de 45 dagen niet valt te tornen. Wat doe je dan..

 

Door in elk geval levering of acceptatie van de opdracht uit te stellen zorg je dat de actie bij hen komt te liggen en er ook meteen duidelijk is dat het menens is voor jou dat de betaaltermijn verkort moet worden. Aanmaningen hebben lang niet de signaalfunctie die de verzenders er aan menen te geven, in heel veel bedrijven worden aanmaningen gewoon routinematig afgehandeld.

 

 

_____

voetnoot: informatie over betaaltermijnen vind je op de site van antwoord voor bedrijven

 

Link naar reactie
  • 0

Wederom het bewijs dat ik me alweer afvraag wat die betalingstermijn in godesnaam voor waarde heeft. Elke klant houdt helaas zijn eigen betalingstermijn aan. Ik hanteer een betalingstermijn van 14 dagen, maar geen enkele klant van mij houdt zich daar aan. Sommigen betalen gelukkig heel snel al binnen een week. De meesten rekken het tot 30 dagen of zelfs langer. En een enkeling zelfs tot meer dan 2 maanden. Ik kan hoog en laag springen, maar het haalt werkelijk niets uit. Geen enkele klant ligt er wakker van. Ik heb me er intussen maar bij neer gelegd, maar leuk is anders.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Wederom het bewijs dat ik me alweer afvraag wat die betalingstermijn in godesnaam voor waarde heeft. Elke klant houdt helaas zijn eigen betalingstermijn aan. Ik hanteer een betalingstermijn van 14 dagen, maar geen enkele klant van mij houdt zich daar aan. Sommigen betalen gelukkig heel snel al binnen een week. De meesten rekken het tot 30 dagen of zelfs langer. En een enkeling zelfs tot meer dan 2 maanden. Ik kan hoog en laag springen, maar het haalt werkelijk niets uit. Geen enkele klant ligt er wakker van. Ik heb me er intussen maar bij neer gelegd, maar leuk is anders.

 

Ik denk dat als je je erop instelt het ook echt geen probleem hoeft te zijn. Niet of veel te laat betalen is lastig, maar (alleen als het geen liquiditeitsproblemen geeft) een partij die wel op tijd betaalt maar later dan gemiddeld hoeft geen drama te zijn. een betaling van € 1.000 die twee weken later komt, kost je qua rente 60 cent en verder niets, zoalng je je eigen systemen maar niet laat draaien op nabellen/aanmanen etc. binnen die periode omdat jij sneller werkt dan de afnemer.

 

uiteraard alleen van toepassing waar de liquiditeiten geen problemen geven.

Link naar reactie
  • 0

De situatie die Roel Jongman beschrijft, klopt denk ik aardig. Op ontploffen sta ik niet, ik kan er alleen nog moedeloos om zuchten omdat je het van begin af aan ziet aankomen, maar het is zeker gebaseerd op irritatie.

 

Persoonlijk vind ik dat afspraak, afspraak is en dat een goede klant-relatie ook van twee kanten moet komen. Krediet moet je verdienen en dat is echt niet moeilijk wanneer je je gewoon netjes gedraagt. Helaas bepaalt de klant in kwestie graag zelf de regels (in meerdere opzichten) en toont zelf helemaal geen flexibiliteit. De zelfde verhalen hoor ik ook van collega's. Daar heb ik moeite mee. Als zij herhaaldelijk hun eenzijdige belang doorzetten zonder blijk van welwillendheid, dan zie ik helaas geen andere optie dan voet bij stuk te houden om je de kaas niet nog verder van het brood te laten eten.

 

Natuurlijk is het pietluttig om moeilijk te doen over 1 a 2 dagen. Toch denk ik dat ik heel redelijk ben door ze telkens een nieuwe termijn te geven, maar er lijkt geen andere taal te zijn die ze verstaan om ze 'op te voeden' ;)

Link naar reactie
  • 0

maar er lijkt geen andere taal te zijn die ze verstaan om ze 'op te voeden' ;)

 

Of kwijt te raken...

 

Het is natuurlijk allemaal heel stoer om voet bij stuk te blijven houden. Maar je hebt een klant die afneemt en ook nog eens betaalt. Weliswaar niet binnen te termijn die jij wenselijk acht, maar wel binnen een redelijke termijn. Als jij het je kunt veroorloven om deze klant kwijt te raken moet je vooral deze koers bijven volgen. Zo niet, dan zou ik mijn handen dicht knijpen om het feit dat ze met 45 dagen betalen.

 

Ik zou zeker niet, nu er betaald is, dit voorval aangrijpen om met tucht en orde te beginnen. Als je wilt dat je boodschap niet aankomt dan moet je vooral dat doen. De klant is er immers van overtuigd dat zij binnen de gestelde termijn betaald heeft en zal totaal geen begrip hebben voor dergelijke acties. Het zal ook niet goed zijn voor jouw naam als dat rond gaat zingen.

 

Wat ik zou doen, als ik inderdaad niet kan leven met een regelmatig betalende klant die 15 dagen later dan ik zou willen tot betaling over gaat, is bij de volgende order aangeven dat jij gezien de ervaringen uit het verleden niet langer op krediet kunt leveren. Je kunt een (pro forma) factuur sturen en zodra deze voldaan is wordt op een zo kort als mogelijke termijn tot levering overgegaan. Je weet dan zeker dat je de centen op tijd hebt en de klant weet gewoon waar ze aan toe is. Het is dan aan hen om zaken te gaan doen, een redelijke termijn uit te onderhandelen of een andere leverancier te gaan zoeken.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ja dat is stom geformuleerd inderdaad. In dit geval dus een impliciete afspraak door de wettelijke termijn aan te houden. Verder doelde ik met afspraak = afspraak ook op het feit dat je er gezamenlijk achter moet staan en niet dat een partij de regels bepaalt en al het andere negeert.

Link naar reactie
  • 0

Ja dat is stom geformuleerd inderdaad. In dit geval dus een impliciete afspraak door de wettelijke termijn aan te houden. Verder doelde ik met afspraak = afspraak ook op het feit dat je er gezamenlijk achter moet staan en niet dat een partij de regels bepaalt en al het andere negeert.

 

Het staat jou uiteraard vrij om de formele route te volgen. Maar mijn ervaring is dat je meer bereikt met een wortel én een stok, dan met een stok alleen.

 

Ik zou bij relaties met terugkerende opdrachten aangeven dat je door het oplopen van betalingstermijnen en de inspanningen m.b.t. debiteurenbeheer genoodzaakt bent om jouw tarieven met 5% te verhogen, maar dat je - zoals al eerder geopperd - 5% korting verleend indien betalingen binnen 14 dagen op jouw rekening staan.

Ik heb dit zelf gedaan in 2012, en het merendeel van mijn klanten betaalde vervolgens binnen 1 week ;)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben gemakshalve vanuit gegaan dat die 30 dagen ook echt afgesproken zijn.

Daarbij ben ik van mening dat 30 dagen heel netjes is als er geen afspraak is, volgens mij is de wet nu ook zo.

 

Ik zeg er ook bij, het is jouw afweging!

 

Praktijk van vandaag (een echt gebeurt verhaal, vandaag)

Mijn dienst is heel sterk met zijn prijs, geen moeilijke contracten of verplichtingen...maar! wel op tijd betalen. Wekelijks op dezelfde dag zelfde tijd krijgen onze klanten een factuur achteraf wat ze verbruikt hebben.

 

Op veel uitingen staat ook "Betalen doe je na het ontvangen van de factuur. Onze prijzen zijn scherp, dus betaal op tijd en voorkom extra kosten voor herinneringen."

 

Betaaltermijn is 7 dagen, vandaag een klant die zegt "ik besteed de boekhouding helemaal uit, ik wil 1 keer per maand betalen" (dus hij zegt het op tijd, heel netjes & slim!)

 

Nu hebben wij afgesproken; oke! Jij betaald een borg want ik wil met deze prijzen geen risico lopen en geen gezeur als het toch misgaat... betaal jij gewoon stipt telkens alle wekelijkse facturen in 1 keer, eens per maand; stipt!

 

Iedereen blij en kunnen wij ons richten op onze handel, daar gaat het om (anders was ik wel bank geworden ;D )

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Als ik zeker wist dat al mijn klanten in 45 dagen zouden betalen dan zou ik heel blij zijn. Zlefs de 60 dagen die bouwbedrijven standaard hanteren is prima als ik zeker weet dat ze betalen.

Met een paar klanten heb ik afspraken gemaakt dat een volgende levering pas plaatsvindt als de laatste factuur is betaald. Werkt prima, zo blijven we beide b(l)ij.

Link naar reactie
  • 0

Dus toch even naar de andere kant (op basis van mijn eigen werkervaringen)...

Op de administratie komt een aanmaning binnen, aha denkt de crediteurenmedewerker, een aanmaning van bedrijf X, goh die zit er altijd kort bovenop die stuurt altijd na 32 dagen een aanmaning dat we binnen 14 dagen alsnog moeten betalen, maar ja wij betalen altjd pas na 45 dagen, raar dat ie nu al aanmaant. Afijn toch maar even kijken, ok de factuur is al akkoord en staat gepland voor betaling op dag 45, hmm 32+14= 46 dagen, mooi dat past precies, dan hoef ik niks te doen, we betalen op tijd binnen de gestelde nieuwe termijn in de aanmaning. over tot de orde van de dag..

 

Precies dat. Zo te horen is dit een regelmatige klant, en flinkt ie het iedere keer. En het is logisch, want hij boekt die betaling 45 dagen na de factuurdatum in, weet dat er na 31/32 dagen een aanmaning komt voor 14, waardoor het nooit echt een probleem zal worden.

 

Geld dat ontvangen wordt op dinsdag kan in principe wel op vrijdag zijn overgemaakt, zeker als vrijdag telt tot 23:59 en het tussen verschillende banken loopt. Of het is 1 dagje vertraging om wat voor reden dan ook... kan gebeuren.

 

Persoonlijk zou ik het er lekker bij laten zitten: als die klant altijd 'like clockwork' precies 45 dagen na factuurdatum betaalt weet je ook wat je eraan hebt - je weet toch dat je geld komt dus niet te druk maken.

 

Iedereen heeft klanten met apart betalingsgedrag, ik zelf ook. Sommige betalen altijd per omgaande (terwijl ze dat niet hoeven), andere ergens in de loop van de betalingstermijn, een enkele exact op de betalingstermijn... en dan nog een heel aantal (aanzienlijk) later dat de betalingstermijn.

 

Sommige van die laatbetalers zijn vaste klanten en betalen uiteindelijk altijd zonder dat ik erom hoef te zeuren, maar ik weet van te voren wel dat het ff gaat duren :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.