• 0

overgang van een vof naar bv

Ik ben een leek op het gebied van bv's en vof's. Het antwoord op mijn vraag heb ik geprobeerd te vinden door gebruik te maken van google en sites als kvk, maar het letterlijke antwoord kom ik niet tegen. Graag zou ik daarom antwoord willen krijgen van iemand die hier verstand van heeft.

 

Mijn vragen:

- Wanneer je overgaat van een vof naar een bv, de bv is gestart, moet dan de vof al beeindigd zijn? Ik neem aan van wel, dat deze twee vormen niet naast elkaar bestaan?

- Wanneer je overgaat van een vof naar een bv (is ook accountant bij betrokken), is dan van tevoren berekend wat nog afgerekend moet worden wanneer het verlieslijdend is geweest (schuld uit de vof, belastingen) bij het eindigen van de vof en op welke manier je dit gaat betalen. Met andere woorden: wanneer de bv is gestart, weet een ondernemer dan ongeveer het bedrag waarvoor hij/zij nog hoofdelijk af moet rekenen over de vof?

 

Ik denk eigenlijk dat het antwoord op beide vragen 'ja' zou moeten zijn, want anders zou ik dit niet logisch vinden. Ik wilde het alleen voor alle zekerheid toch nog even nachecken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Karin,

 

Welkom op HL!

 

Allereerst: lees deze column van Joost eens door, broodnodige informatie...

 

Wanneer je overgaat van een vof naar een bv, de bv is gestart, moet dan de vof al beeindigd zijn? Ik neem aan van wel, dat deze twee vormen niet naast elkaar bestaan?

Een VoF kan in principe naast een BV bestaan. Als je een VoF in een BV inbrengt is het wat lastiger, maar je zou een deel van de activiteiten kunnen inbrengen en een deel in de VoF kunnen laten. In dat geval bestaan beiden naast elkaar. Dezelfde activiteiten in zowel de BV als de VoF uitvoeren gaat niet, maar dat betekent niet dat de VoF niet kan voortbestaan.

 

Wanneer je overgaat van een vof naar een bv (is ook accountant bij betrokken), is dan van tevoren berekend wat nog afgerekend moet worden wanneer het verlieslijdend is geweest (schuld uit de vof, belastingen) bij het eindigen van de vof en op welke manier je dit gaat betalen. Met andere woorden: wanneer de bv is gestart, weet een ondernemer dan ongeveer het bedrag waarvoor hij/zij nog hoofdelijk af moet rekenen over de vof?

 

Of een ondernemer het weet ligt natuurlijk helemaal aan de ondernemer - en aan de accountant. Op de vraag of de ondernemer het zou kunnen weten kan ik volmondig "ja" antwoorden.

 

Ga ik toch nog even wat vragen stellen, want er gaan allemaal alarmbellen af bij zulke vragen:

 

[*]Wat wat het antwoord van de accountant op deze vragen?

[*]Als de VoF verlieslijdend was, waarom is dan voor een BV-structuur gekozen?

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

Het gaat niet over mezelf, dus de accountant kan ik het persoonlijk niet vragen. Ik probeer dingen te beredeneren. Aangezien ik zelf niet over veel zakelijke kennis beschik, zoek ik iemand die hierin met mij meedenkt.

De vof was verlieslijdend (negatief saldo van de vennoten), maar na wat veranderingen en hard werken werden het negatief saldo kleiner en wilden de vennoten meer personeel aannemen. De vof is omgezet naar een bv. Er moest echter ook een flink bedrag worden afgerekend. Dit geld is er gekomen doordat de nieuwe bv/holding geld heeft geleend aan de vennoten. De vennoten hebben dus een schuld aan hun eigen bv/holding. Ik weet de oprichtingsdatum van de bv. Laten we dit even stellen op 1 oktober 2010.

Wat ik voor mezelf graag wil weten:

Als je als ondernemer een accountant in de arm neemt bij de omzetting vof naar bv, is het dan aannemelijk dat je op 1 okt. 2010 weet dat er nog een afrekening aan komt, ruwe schatting van het bedrag en de manier waarop je dat gaat betalen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik voor mezelf graag wil weten:

Als je als ondernemer een accountant in de arm neemt bij de omzetting vof naar bv, is het dan aannemelijk dat je op 1 okt. 2010 weet dat er nog een afrekening aan komt, ruwe schatting van het bedrag en de manier waarop je dat gaat betalen.

 

Schatting van het bedrag: zeker, dat zou zelfs redelijk nauwkeurig moeten kunnen.

Wijze van betalen: daar zouden wel ideeën over moeten zijn, zeker als dat geld er niet zomaar is (zoals hier blijkbaar het geval).

 

Wat ik mij afvraag is waarom de VoF ruisend is ingebracht (dus met afrekenen aan de fiscus) en waarom er niet geopteerd is voor geruisloze inbreng (de VoF wordt omgezet in een BV en er wordt niet afgerekend). Juist bij grote afrekeningen bij staken van de VoF kan dat een interessante optie zijn.

 

Verder:

[*]Kun jij toelichten wat jouw rol in deze casus is? (deze vraag stel ik als moderator);

[*]Begrijp ik nu goed dat de belangrijkste reden om de VoF om te zetten naar een BV was dat er meer personeel werd aangenomen?

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.