• 0

Inkoop uit buitenland (0%), deels gebruik privé, hoe?

Ik heb een klein bedrijfje, en een vraag over de administratie en BTW rondom onderstaand probleem.

Dit bedrijfje bestaat uit activiteiten met honden (demo's, fokken, webshop met diervoeders).

 

Nu gaat de vraag over de inkoop en eigen verbruik van diervoeders:

 

Inkoop goederen uit Duitsland, worden tegen 0% BTW geleverd.

Deze boek in in de administratie is onder Inkoop 0% BTW.

 

Van deze goederen wordt 50% doorverkocht aan Nederlandse afnemers, waar ik 21% BTW over reken. Deze BTW zal ik weer moeten afdragen aan de belastingdienst.

Deze boekingen maak ik in de administratie onder verkoop 21%.

 

De andere helft van deze goederen verbruik ik zelf.

Hoe boek ik dit het beste in de administratie?

Moet uit de administratie blijken dat ik die 50% goederen zelf verbruikt heb?

Moet ik over dit gebruik 21% BTW betalen en dus opvoeren als ontvangen BTW en dus weer afdragen?

 

Bij de BTW aangifte moet ik natuurlijk het onderscheid maken tussen de verschillende tarieven.

 

Graag hoor ik van jullie hoe jullie hier over denken, tips en tricks !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De andere helft van deze goederen verbruik ik zelf.

 

Gezien de titel van je bericht ("gebruik privé") vermoed ik dat je met 'zelf verbruiken' bedoelt dat je deze goederen niet in de zaak verbruikt maar privé. Ik neem dus maar even aan dat je het 50% van het ingekochte voer aan je eigen honden voert, die je buiten de zaak houdt.

 

Als je eigenlijk bedoelt "de helft van het voer verkoop ik niet door, maar gebruik ik in de zaak", wordt het verhaal héél anders.

 

 

Ik dacht heel even dat je misschien ten onrechte 21% btw rekende op hondenvoer, maar bij nader inzien klopt dat prima. Had ik al gezegd dat de btw een fantastische belasting is?

 

 

Bij de aankoop van 100,- diervoeder met 0% uit Duitsland, waarvan 50% zakelijk gebruikt wordt en 50% privé, maak je in je boekhouding de volgende boeking:

 

crediteuren: 100,- (credit) te betalen aan leverancier

btw af te dragen wegens intracommunautaire verwerving: 21,- (credit)

btw terug te vragen wegens gebruik voor belaste prestaties: 10,50 (debet)

voorraad diervoeder (of kosten inkoop diervoeder): 50,- (debet)

privé onttrekking diervoeder: 60,50 (debet)

 

Als je dit dan ook correct verwerkt bij de inkoop, draag je over deze aankoop 10,50 btw af, wat ongeveer precies overeenkomt met de btw die je zou betalen als voor 60,50 hondenvoer koopt in een winkel in Nederland.

 

Bij een controle zal een inspecteur zich vooral richten op de vraag of het aangegeven zakelijk gebruik wel klopt. Dat komt op het zelfde neer, maar hij benadert het dus anders. Het is aan jou om aannemelijk te maken dat je de helft van het aangekochte hondenvoer doorverkocht hebt of anderszins zakelijk gebruikt hebt. De verkopen blijken natuurijk ook uit je financiele administratie, dus volgens mij hoeft dat niet heel ingewikkeld te zijn.

 

Helpt dit?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

De andere helft van deze goederen verbruik ik zelf.

Als je eigenlijk bedoelt "de helft van het voer verkoop ik niet door, maar gebruik ik in de zaak", wordt het verhaal héél anders.

 

Wat wordt er dan anders?

Stel ik koop op jaarbasis 70 zakken voer tegen 0% tarief. Van deze 70 zakken gebruik ik er 35 voor mijn eigen honden.

Mijn KvK inschrijving is drieledig: demo's geven met mijn honden, fokken van honden, webshop voor diervoeders en snacks.

 

Of kan ik de 35 zakken voer voor eigen / zakelijk gebruik ook als zodanig opvoeren en ben ik dan geen btw verschuldigd?

Hoe boek ik het dan? Als kosten onderhoud oid?

 

Of is bovenstaande in zijn geheel niet mogelijk?

Link naar reactie
  • 0

Het zal mij (en plaatsvervangend ook de inspecteur) over het algemeen worst zijn wat er in je KvK-inschrijving staat, de vraag is of je bepaalde inkoop zakelijk hebt gebruikt en of het dan aangewend is voor btw-belaste prestaties, of dat het privé gebruikt is.

 

Als ik nu eens aanneem dat je AL het diervoeder inkoopt voor zakelijk gebruik, dan wordt de boeking:

 

crediteuren: 100,- (credit) te betalen aan leverancier

btw af te dragen wegens intracommunautaire verwerving: 21,- (credit)

btw terug te vragen wegens gebruik voor belaste prestaties: 21,- (debet)

voorraad diervoeder (of kosten inkoop diervoeder): 100,- (debet)

 

Daarmee betaal je [per saldo geen btw over het voer, omdat je de btw op dezelfde aangifte weer terugvraagt. Dat is min of meer hetzelfde als een zak hondenvoer in NL kopen, een btw-factuur vragen en de btw op de aangifte weer aftrekken.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.