• 0

keuze in reclame

Dag,

 

Ik ben nieuw op het forum en helemaal nieuw in het ondernemerschap. Ik ben zelf afgelopen zaterdag een (klein/20 vierkante meter) winkeltje (en praktijk) begonnen in spirituele (cadeau) artikelen en spirituele diensten en workshops in Hoogeveen (Drenthe). in Hoogeveen en omgeving zit geen spirituele winkel dus dat ik gunstig

 

En we doen het allemaal zonder geleend geld en we hebben dus ook niet heel veel te besteden. De opening is erg goed gegaan en best veel aanloop gehad. Alleen de maandag, dinsdag en vandaag nog niemand gezien (best eng)

 

Nu ben ik gisteren benaderd door een (huis aan huis) krant. Deze heeft een aanbieding voor het plaatsen van een advertentie (half a4) met een oplage van 25000 abonnementen in Hoogeveen en omgeving (incl opmaak en behoud van de opmaak voor verder gebruik en plaatsing (incl doorlinken) op hun website) voor 150 euro.

 

Mij lijkt het niet duur, maar vroeg me af wat jullie er van vinden, is dit het waard (mede ook omdat we toch echt keuzes moeten maken wat betreft investering)

 

hoor graag wat jullie er van vinden

 

met vriendelijke groet

martien

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Martien, allereerst welkom op Higherlevel!

 

 

Nu ben ik gisteren benaderd door een (huis aan huis) krant. Deze heeft een aanbieding voor het plaatsen van een advertentie (half a4) met een oplage van 25000 abonnementen in Hoogeveen en omgeving (incl opmaak en behoud van de opmaak voor verder gebruik en plaatsing (incl doorlinken) op hun website) voor 150 euro

 

Op het eerste gezicht vind ik het geen slecht aanbod voor de totale opmaak en oplage. Geld is uiteraard geld, maar het kan geen kwaad om af en toe via trial and error te proberen je doelgroep te bereiken.

 

Maar - eerlijkheidshalve - had je al vooraf nagedacht over hoe je winkel structureel onder de aandacht gaat en blijft brengen? En had je daar ook al een budget voor bepaald en gereserveerd? Ben je bijvoorbeeld al wel zichtbaar en vindbaar op internet; of beter nog: heb je inzicht in hoe (via welke media) jouw (potentiële) klanten op zoek gaan naar jouw type bedrijf?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor je antwoord

 

het is eigenlijk allemaal heel snel gegaan. Binnen anderhalve maand is het op mijn pad gekomen en is de winkel opgericht.

 

Dus het was eigenlijk helemaal niet gepland

 

We zijn inderdaad zichtbaar op internet en hebben redelijk wat bezoekers op onze site (nu ong. 80 per week) en daarnaast ook op Facebook en Twitter.

 

de doelgroep is vrij divers en vrij breed. Ondermeer wordt er gekeken naar internet, maar aan de andere kant zijn er doelgroepen die minder op internet kijken (zoals ouderen). Ik sta ook regelmatig op beurzen

 

gr martien

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad dus een krant met 25000 oplage dus een groot aantal mensen die je bereikt.

 

Het is ook gelukt om een persbericht te laten plaatsen in een andere krant van Hoogeveen, en daar ben ik ook blij mee. Alleen dan heb je een vrij klein artikeltje. Hier heb je een half a4 in full color en foto

 

maar kan altijd vragen of er een artikel geschreven kan worden, moet ik natuurlijk wel iets bedenken wat `waard` is om over te schrijven

 

bedankt voor de tips

Link naar reactie
  • 0

Hoi Martien,

 

Leuk om je ook hier eens te zien.

 

Op zich is het aanbod niet heel raar, maar aan de andere kant: het is wel 150 euro (excl. btw) dat je dan moet uitgeven. Sowieso zijn maandag en dinsdag niet de drukste dagen in de winkel. Wellicht ook een afweging, zoals veel kleine winkeliers doen, de toko op maandag dicht te gooien?

 

Je kan beter een persbericht schrijven, wellicht iemand aantrekken (of jijzelf) die een spirituele lezing/workshop geeft? Breng wat leven in de brouwerij waardoor je ook steeds weer een "persmoment" kan pakken. Zelf zou ik de advertentie in de huis-in-huis krant niet snel overwegen, omdat de meeste mensen die advertenties niet lezen is mijn ervaring: je bent namelijk dan één van de vele adverteerders in zo'n krantje. Dan kun je nog beter minder volume aan flyers drukken en vooral verspreiden via de beurzen én in de directe omgeving van je winkel.

 

Je zou ook nog kunnen overwegen, als je echt met tastbare producten werkt, dit eens aan te bieden op een Ladies Night van de bioscoop in Hoogeveen, zij zullen dit ongetwijfeld ook aanbieden: vaak kun je daar zonder standgeld staan.

 

Verder zou je kunnen overwegen om eigen kaartjes te drukken met 2 kortingsbonnetjes: als jouw klant een nieuwe klant mee neemt, krijgen ze bv. beiden 10% korting, een cadeautje of wat dan ook: bedenk wat leuks :)

Link naar reactie
  • 0

Hum: 150 euro is niet veel. Nou kan iedereen wel wat beweren. HAH heeft geen abonnementen. Met een beetje geluk is het een geliefde krant, met een beetje pech is de oplage veel kleiner, staat dat ding in bakken bij de supermarkt en wordt het amper gelezen. Oplage is geen bereik!

 

Ken jij die krant? Ken jij iemand die die krant leest? Is het wat? Wat voelen je klompen aan?

 

Zoals HAH-kranten werken zijn ze wel gewend aan klanten die helemaal absoluut niks in huis hebben. Dus daar gaat iemand op een studiootje achteraf snel een advertentie in mekaar flansen. Dat kun je zelf ook laten doen, maar dan kost het weer meer geld.

 

Hoe dan ook: de tijd die jij en wij aan deze vraag besteden, is al meer waard dan de kosten van die advertentie.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mijn advies is om creatiever te zijn dan geld te betalen voor advertenties.

De suggestie artikel is veel beter. Dat valt meer op dan een advertentie.

Bedenk een leuke actie, prijsvraag of wat dan ook en maak er een persbericht van. Kijk wie er op af komt.

Daarnaast, zorg dat je een leuke FB site hebt waarbij je spreuken deelt, vragen stelt en zo veel mensen krijgt die je volgen. Als er weinig concurrentie in de buurt zit komen ze misschien ook uit andere plaatsen en FB kent geen grenzen.

 

Bovendien, al deze opties zijn gratis, ze kosten alleen tijd...

 

Wees dus creatief en verzin iets waar anderen (journalisten/klanten) belang bij hebben. Dan kan veel meer opleveren dan een advertentie...

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Dag Romano,

 

Leuk je hier te treffen

 

het is ook lastig om deze keuzes te maken. Ik heb inmiddels geinformeerd en de kosten voor deelname voor de ladies night zijn 75 euro. Het is dan zo lastig om in te schatten of dit een goede investering is.

 

ben je wel eens bij zoiets geweest en wat waren de resultaten

 

ik vind het lastig net als de keuze voor zo`n krant

 

Twabla,

 

ik ga zeker eens informeren op welke manier deze verspreid wordt, bedankt voor de tip

 

zijn wel goede adviezen van jullie, waar ik echt iets mee kan

 

gr martien

Link naar reactie
  • 0

Hoi Martien,

Ik zie veel zinvolle reacties hier waar je als beginnend ondernemer vast veel aan zult hebben. De beste die specifiek op deze vraag ingaat vind ik nog die van TwaBla, die verwijst naar je onderbuikgevoel. Dat is heel belangrijk bij een h-a-h blad omdat er veel verschil in zit, door het hele land.

De lage prijs kan een hoge attentiewaarde hebben. En de kans is niet groot dat je diezelfde aanbieding weer krijgt. Om hem te testen kun je daarom het beste een bon maken van de adv. knippen mensen die uit, dan weet jij hoeveel er echt interesse hebben.

 

Vergeet niet dat een h-a-h blad niets met journalistiek te maken heeft. Dat drukt de kansen voor nieuws van ondernemers met leuke persberichten. Kijk naar het aantal advertenties, de zogenoemde verdeelsleutel. Vaak is die bij een h-a-h blad helemaal scheef. Het beetje ruimte voor redactionele inhoud wordt gevuld met maatschappelijk nieuws uit de regio zodat het lijkt alsof het blad daar bestaansrecht heeft.

 

Als je dus een persbericht stuurt, moet dat inhoudelijk iets toevoegen voor de hele regio, anders neemt de redactie het niet over. Of slechts een stukje, zoals je bij dat regionaal nieuwsblad merkte. Stel je voor hoeveel persberichten een krant krijgt en bedenk dan of je jouw bericht hier tussen kunt laten opvallen door een goeie kop, een goed idee, een leuke actie.

Je zult inmiddels wel de knoop doorgehakt hebben wat betreft je h-a-h actie, maar je kunt de tips die op deze site staan goed gebruiken voor een gericht plan voor je externe communicatie. Waar zit je onderscheidend vermogen, wie is je doelgroep en welk middel is dan het beste om ze te bereiken?

 

Mijn eigen reactie is wat laat, ik hoop dat je er toch iets aan hebt.

Groeten leon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen, niet doen!

 

Het is niet alleen een kwestie van de hoeveelheid geld, maar vooral de vraag of je er niet beter iets anders mee kan doen. Voor 150 euro kan je vast 450 bezoekers aan je website krijgen voor "spirituele winkel drenthe" en vergelijkbare zoekwoorden via Adwords - dat krijg je nooit van een advertentie in de lokale krant.

 

Dan zou ik voor 150 euro nog liever 1000 flyers drukken en daarna je buurjongen vragen die voor 50 euro te verspreiden.

Link naar reactie
  • 0

och, een advertentie in een HaH blad kan nooit veel kwaad natuurlijk. Wat je in de advertentie zet is veel doorslaggevender.

 

hier in de HaH bladen zie je veel kortingsbonnen, en eerlijk is eerlijk, als ik naar de wasstraat rij met mijn auto, dan heeft mijn eega hem ook al keurig voor me uitgeknipt. Dus als je echt een leuke en aantrekkelijke actie kunt verzinnen, dan is het denk ik wel de moeite waard om het te proberen!

www.pretmetled.nl uw partner in duurzame LED verlichting

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties,

 

ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen. het is lastig omdat je natuurlijk niet goed in kan schatten wat de meerwaarde is en wat het oplevert

 

mag ik vragen hoe jullie reclame hebben gemaakt?

 

@Christine, ik begrijp je reactie. alleen de mogelijkheid voor het openen van een winkel is totaal onverwachts op ons pad gekomen en we moesten vrij ad hoc beslissen, vandaar de zoektocht naar het ondernemerschap :)

Link naar reactie
  • 0

Het is duidelijk: zowel de winkel openen als de advertentie overweging kwamen aanwaaien.

Het is nu dus tijd om echt na te denken over een marketingstrategie en budget, want als je het van de wind laat afhangen waai je alle kanten op, maar kom je misschien nergens aan.

 

Weet je al wat je in de advertentie zou zetten?

Dat is namelijk niet onbelangrijk ;)

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

De manier waarop je reclame maakt is net zo uniek als jouw onderneming.

Ik splits het even in 2en. Voor reclame over je zaak én reclame voor je product geldt eerst: ken je doelgroep. Wie zijn ze, welke kenmerken zou je ze kunnen geven en welke media passen daarbij?

Je bent startend, dus ligt de nadruk in je boodschap op 'hallo mensen, hier ben ik'. Kies communicatiemiddelen waarvan jij weet dat ze jouw doelgroep bereiken en breng de boodschap over. Blijf bij je budget, dat geeft je focus.

Als je na enige tijd denkt dat men je weet te vinden op basis van wat je verkoopt, kun je de reclameboodschap gaan aanpassen op producten of diensten die extra aandacht verdienen.

Heb je iets terugkerends zoals een cursus - volgens mij heb je dat - bouw daar dan je reclame omheen en zorg dat je zoveel mogelijk mensen een nieuwsbrief mag sturen zodat jij niet alleen kan vertellen wanneer de cursus is, maar ook wat anderen er van vonden en welke producten er aan verbonden zijn.

Hoe je een goede nieuwsbrief maakt, vind je hier ook. De sleutel ligt in de inhoud. Die moet kort zijn en krachtig. Maar zorg er wel voor dat je niet ineens stopt, zoals je ook ineens bent begonnen met ondernemen. Er moet een gedachte achter die nieuwsbrief zitten anders kun je beter iets anders kiezen. Succes!

Link naar reactie
  • 0

Zoveel marketeers of ondernemers, zoveel verschillende aanpakken!

 

Mogelijk liggen jouw priorititeiten anders, maar zou je nog kans zien om aan te haken op Koningsdag met een laagdrempelig programma in en voor de winkel/praktijk, met legio mogelijkheden voor free publicity, terwijl voorbijgangers meer tijd hebben dan op een 'gewone' dag? Zo, keuzes in promotie!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.