• 0

Opheffen verswinkel (Trek ik de stekker eruit? Deel 2)

Ik haak in op dit draadje, i.v.m. informatie voor andere ondernemers.

 

Ik sta aan de vooravond van opheffing bakkerswinkel.

Sinds er een winkelcentrum is geopend op 3 km afstand zie ik de inkomsten met 2000,00 per maand teruglopen.

Dat betekent dat ik de vaste lasten niet meer op kan brengen en schulden moet gaan maken.

 

Ik werk in de eenmanszaak 6 dagen per week, ben alleenstaande moeder en enorm moe.

Te moe en uitgeteld om nog nieuwe initiatieven te ontplooien.

 

Meer kracht en partners in buisiness zouden deze winkel rendabel kunnen maken.

Daarom heb ik een advertentie geplaatst ter overname.

En ik heb een mooi bod gekregen.

 

Nu is het zaak om de onderneming tot een goed einde te brengen.

Schuld bij Qredits, achterstallige betaling aan dagelijkse leveranties van de warme bakker, huurkoop oven en een huurbaas die na 9 dagen huurachterstand begint te dreigen (contract voor nog 1,5 jaar a 900,00 p/mnd).

Totaal zo'n 16.000 euro schuld om iedereen te betalen.

 

Te volgen traject om iedereen ter wille te zijn:

* Surceance van betaling

* In de plaatsstelling

* Afkoop

* Faillissement

 

Beeindiging van een onderneming is net zo moeilijk als het starten ervan.

 

Mod edit: afgesplitst van het topic 'Trek ik de stekker eruit?'

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Te volgen traject om iedereen ter wille te zijn:

* Surceance van betaling

* In de plaatsstelling

* Afkoop

* Faillissement

 

Beeindiging van een onderneming is net zo moeilijk als het starten ervan.

 

Ja, zeker is dat zo :( Fijn dat je ongevraagd deze informatie hier neer zet om anderen te helpen.

 

Doe je dit helemaal alleen of heb je hulp? In het bovenstaande lijstje staal wellicht enkele stappen die niet nodig zijn maar wel ellendig (surseance, faillissement). En zeker bij dit bedrag, is de genoemde € 16.000,00 na verrekening van de overnamesom?, zouden er alternatieven moeten zijn.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

 

Beeindiging van een onderneming is net zo moeilijk als het starten ervan.

 

 

 

Net als Dennis geef ik je gelijk daarin.

 

Wel ben ik van mening dat het traject wat je schetst ter informatie voor andere ondernemers niet de juiste weg is. Met de summiere info die je geeft is het lastig exact een advies te geven. Maar er vanuit gaande dat je een eenmanszaak hebt is het rijtje absoluut geen aanrader,zelfs een grote nee.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Ik heb begeleiding van iemand van ondernemersklankbord.

Kan ik iedereen aanraden.

 

Wat, Dennis, past in het rijtje niet thuis?

 

Ik heb een lening lopen bij Qredits van nog 10.000 (5000 is afgelost)

Mijn dagelijkse leverancier krijgt nog 2300,00 die ik heel graag wil betalen.

Huurkoop oven, helft van 3 jarig contract is afbetaald. (die heeft zijn investering al binnen)

Factuur reparatie over t.w.v. 800,00

Huurcontract voor 3 jaar. We zijn op de helft, tussentijds zijn we overeengekomen de 3 maanden borgsom te gebruiken voor huursverlaging. Die termijnen zitten er nu op.

 

Dit is wat het is.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb begeleiding van iemand van ondernemersklankbord.

Kan ik iedereen aanraden.

 

Wat, Dennis, past in het rijtje niet thuis?

 

De hele aanvliegroute lijkt mij inderdaad meer geijkt voor grote ondernemingen dan voor kleine middenstanders zoals jij.

 

1) Surseance van betaling: heeft als doel schuldeisers weg te houden. Wordt meestal niet gebruikt voor (klein) MKB. IB-ondernemers komen meestal alsnog in de WSNP terecht.

2) Indeplaatsstelling lijkt mij prima. Je hebt een mooi bod gehad - is dus nog niet verwerkt in de schuldpositie die je opgeeft. De verhuurder moet daar aan meewerken. Doe dit zo snel mogelijk en staak dan je onderneming.

3) Als je geen ondernemer meer bent kun je aankloppen bij de gemeente. Die kunnen je dan helpen om te proberen in een minnelijk traject van je schulden af te komen. Als dat niet lukt kun je het WSNP-traject in.

 

De schulden zijn niet gigantisch en wellicht is er een minnelijk traject mogelijk. Mocht dat niet het geval zijn dan kun je een beroep doen op de WSNP. De schuldeisers laten je met rust en je kunt werken aan het wegwerken van je schulden. Dat kan een beter scenario zijn dan faillissement.

 

Natuurlijk zijn er nog voldoende andere mogelijkheden, BBZ via de gemeente om de zaak in de lucht te houden en nieuwe mogelijkheden te creëren. Maar dan moet je er wel aan willen en kunnen trekken.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Petje af...

 

... en een diepe buiging.

 

Neemt niet weg dat er meerdere manieren zijn om het probleem in goede banen te leiden. En er is niet enkel het belang van de schuldeisers maar ook het belang van Vita zelf.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de complimenten om de zaak tot een goed einde te brengen.

Zaterdag a.s. draai ik nog een laatste keer de winkel.

Aansluitend staat een gesprek gepland met mijn huurbaas om 16:00

Ik hoor zojuist dat mijn adviseur van ondernemersklankbord er niet bij kan zijn, terwijl dit een cruciaal moment is.

 

Dit gesprek ga ik niet in mijn eentje redden.

 

Wat te doen?

 

Link naar reactie
  • 0

Aansluitend staat een gesprek gepland met mijn huurbaas om 16:00

Ik hoor zojuist dat mijn adviseur van ondernemersklankbord er niet bij kan zijn, terwijl dit een cruciaal moment is.

 

Dit gesprek ga ik niet in mijn eentje redden.

 

Wat te doen?

 

1) De vragen van Danny beantwoorden - hij heeft de kennis, kunde en contacten die jou verder kunnen helpen;

2) De afspraak met de verhuurder verplaatsen;

3) Deskundige hulp zoeken die wel zijn afspraken nakomt en je niet in de kou laat zitten;

4) vooral rustig blijven ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

2 weken geleden heb ik met mijn adviseur van Okb en een juridisch adviseur van Okb om de tafel gezeten om de mogelijkheden door te spreken.

Gekeken naar alle schulden en opties en hoe zelf een faillissement aan te vragen.

Daarna verscheen er iemand die de winkel wilde overnemen wat me op het idee bracht, tegen advies in, de winkel op marktplaats te zetten, om te mikken op verkoop en middeling/ onderhandeling met de schuldenaars.

 

Dus de route ter beeindiging veranderde van faillissement aanvragen in de optie om te gaan onderhandelen met de schuldeisers over een afkoopsom teneinde een WSNP te voorkomen.

 

Maar alles gaat heel snel momenteel.

In overleg met de versbroodleverancier, ga ik a.s. zaterdag voor de laatste keer open, om zo mijn voorraad afbakproducten nog ten gelde te maken. Overgebleven voorraad wil hij overnemen en in mindering brengen op de nog openstaande facturen.

 

Serieus bod gekregen op overname van de winkel, mits de verhuurder akkoord gaat.

En dat is het directe struikelblok.

Verhuurder heeft me, afgelopen jaar, korting gegeven op de huur, vanuit mijn 3 maanden borgstelling.

Die borg is nu opgebruikt en de verhuurder eist onmiddellijke betaling.

 

Dit is de stand van zaken.

En heel erg graag zou ik iemand bij het gesprek met de huurbaas willen hebben, want we liggen elkaar vanaf het begin al niet en dat is niet constructief om tot een bevredigende oplossing te komen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

OKB heb ik zelf hele slechte ervaringen mee, Je moet niet vergeten dat het vaak oud ondernemers zijn die dit uit hobby doen. En door de opzet is het vaak vrijheid blijheid maar als het er op aan komt en het loopt fout niet thuis of niet aansprakelijk.

 

Neem contact op met Danny (via PM) en laat hem jou helpen. Als Danny je voor nop helpt, betaal ik zijn benzine. ;)

 

In dit stadium is het belangrijk dat je terzake deskundige hulp krijgt. Danny is voor deze klus een prima optie en als er juridische vragen zijn komt er hier ook nog wel advies voor.

Link naar reactie
  • 0

uiteraard ben je zelf altijd aansprakelijk, alleen een faillissement is geen pretje en een onwillige verhuurder die je nog aan je contract wil houden nog minder. Daarom, zorg dat je adequate hulp hebt. Laat je goed bij staan door iemand die het klappen van de zweep kent.

 

Na het sluiten van je toko komt er nog een lastige tijd, of heb je al een baan of buffer om verder te gaan met je leven?

 

En die lastige tijd? Ik heb er helaas ervaring mee :-\ Ben er uiteindelijk met hulp van mijn adviseur goed door heen gerold :)

Link naar reactie
  • 0

Beste Vita,

 

Ik heb jouw website en dat van heuvelbreda.nl bekeken. Je bent pas in Augustus 2012 gestart. Om dan nu al de handdoek in de ring te moeten gooien is er vroeg. Als het goed was het in 2012 al bekend dat er een winkelcentrum bij je in de buurt zou komen.

Heb je hier geen rekening mee gehouden met je aannames m.b.t. gevolgen voor je omzet?

En wat was de reden dat de bestaande bakker 7 jaar geleden ermee is gestopt? Heb je contact met hem gezocht om hiernaar te informeren?

 

Maar dat is nu allemaal een typisch geval van: "met de wijsheid van nu..blah, blah, blah"

Ik benoem het toch zodat toekomstige detaillisten hier rekening mee kunnen houden in hun, vaak optimistische, ondernemingsplannen.

 

Ik ben ook reuze benieuwd wat het Ondernemingsklankboard je adviseert. Ik kan mij voorstellen dat veel adviseurs vanwege hun gepensioneerde leeftijd te ver afstaan van de jonge, snelle, moderne samenleving. En dus m.i. geen goed advies kunnen geven aan winkeliers.

 

Heb je alles al uit de kast gehaald om je bedrijf in ieder geval bestaansrecht te geven tot het einde van je huurcontract?

Je klonk enthousiast in het interview van Mei 2012.

 

Ben je bij alle bedrijven in een straal van 3 kilometer langs geweest om te informeren of je iets voor hun kan betekenen?

b.v. leuke korting op gebak, koeken e.d. voor verjaardagen of broodjes voor lunch en overwerk.

 

Wat ik ook ontzettend mis bij de Nederlandse winkels is humor. Humorvolle reclame uitingen kunnen erg succesvol zijn. Je winkel blijft dan bij mensen in het hoofd. Ze vertellen het door aan familie en vrienden. Je wint sympathie. Gevolg: meer omzet.

 

Je website vind ik half af. Ik zou in ieder geval de prijzen van de site halen. Ondanks dat je prijsstelling niet verschilt dan van b.v. de Emte supermarkten, kan het klanten afschrikken.

 

Je verkoopt de winkel niet goed genoeg op de site. Vermeld wekelijkse acties. Doe inspiratie op bij Amerikaanse bakkerswinkel op het internet. Amerikanen lopen voorop qua marketing. Beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen, toch?

Verzin ludieke acties. Creëer b.v. dagelijks een schap met een bepaald product dat je tegen kostprijs verkoopt. En plaats dan de tekst “Oeps, we hebben vandaag teveel gebakken” erbij. Om maar iets te noemen.

Met cross-selling verkoop je dan je overige assortiment.

 

Mocht je “moeten” beslissen om met de winkel te stoppen en de “empatische” verhuurder weigert ook maar 1 stap in jouw richting te zetten, dan zul je toch iets moeten gaan ondernemen.

Denk dan b.v. aan catering. Je hebt de bakkerij en apparatuur toch staan en de huur moet nog een paar jaar opgebracht worden. Overleg wel met de gemeente of dit in jouw pand is toegestaan.

 

Brainstorm een paar avonden met een stel vriendinnen of familie onder genot van een lekker wijntje. Je zal versteld zijn welke ideeën er op tafel komen.

 

Ik heb alle begrip voor je situatie. Alleenstaande moeder. Er komt wel heel veel op je schouders. En je hebt na je 35e ook niet meer de veerkracht toen je 25 was. Je moet de kar in je eentje trekken. Maar als het lukt zal dit een ongelooflijke boost geven.

 

Succes. Laat je niet uit het veld slaan.

 

Met vr. gr.

 

Ron

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de complimenten om de zaak tot een goed einde te brengen.

Zaterdag a.s. draai ik nog een laatste keer de winkel.

Aansluitend staat een gesprek gepland met mijn huurbaas om 16:00

Ik hoor zojuist dat mijn adviseur van ondernemersklankbord er niet bij kan zijn, terwijl dit een cruciaal moment is.

 

Dit gesprek ga ik niet in mijn eentje redden.

 

Wat te doen?

 

 

Na een telefoongesprek blijkt dat de OKB medewerker er toch kan bijzijn. Na dit gesprek gaan we kijken hoe verder.

 

Succes morgen!

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

 

Je verkoopt de winkel niet goed genoeg op de site.

 

 

Kijk ook eens op Facebook. Daar zie je veel meer creativiteit, ook in de winkel, in het assortiment, in de promotie. Oliebollen met Oud & Nieuw, worstebroodjes in de winter, gebak en ijs, vergeten boodschappen, zelfs QR-codes voor mensen die per telefoon willen bestellen. Verkoopkracht genoeg.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb veel gedaan.

Acties; Aanbiedingen; op Paaszondag open om écht verse croissantjes te leveren; Belegde broodjes; Brood leveren aan creches en buurthuizen; Catering voor Woningbouwverenigingen; Samenwerking gezocht; Bij goed weer buiten voor de winkel staan met producten, Geflyerd, Geadverteert, Kleurpaten voor de basisscholen, Schoentje zetten....

Wanneer heb je alles gedaan wat je kunt bedenken? Nooit denk ik.

 

En natuurlijk is die website niet af. En natuurlijk had ik er nog meer op uit moeten gaan.

Maar hoeveel uren zitten er in een dag?

 

Toen ik startte raadde iedereen me af om dat samen met een compagnon te doen. "komt alleen maar ruzie van".

Ik zou dat advies in mijn situatie nooit aan mezelf gegeven hebben.

 

Het is gewoon teveel.

6 dagen per week open, 's avonds de administratie, een kind wat ook aandacht behoeft, vrienden/ familie die ik nog amper zie en 's zondags het huishouden. Als daar leuke inkomsten tegenover staan, dan kun je jezelf wat permiteren. En met de verwachting dat er groei in zit, houd je dat best wel even vol. Maar als die laatste twee ingredienten niet aanwezig zijn, dan houdt het op.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe ging het gesprek?

 

Eigenaar wil mijn faillissement aanvragen; heeft me de mogelijkheid gegeven de zaak te verkopen aan een contact van hem; deze heeft zojuist 2000,00 geboden.

Vanavond bellen met de andere geinterresseerden, die 8000 geboden hebben. Maar een in-de-plaatsstelling vereist goede garanties qua kredietwaardigheid. En de huurbaas is onverbiddellijk qua contract. (Hoewel hij voor zijn maat beter condities maakt, heb ik de indruk).

 

Misschien willen ze mijn winkel overnemen uit faillissement?

 

Ooit hebben beide heren al eens gesproken over het starten van een broodjeszaak op het plein.

 

Morgen krijg ik een nieuw bod, van deze maat.

 

Link naar reactie
  • 0

Is het geen optie om alsnog met een compagnon in zee te gaan? Volgens mij zijn er ook bepaalde websites waarop je een soort advertentie kunt plaatsen om met mensen in contact te komen die hiertoe bereod zijn. Op deze manier kunnen mensen zich inkopen en misschien jou aanvullen. Vergeef me dat ik zo 1,2,3 de betreffende sites niet weet te noemen, maar die zijn ongetwijfeldmakkelijk te googlen. Persoonlijk krijg een enigzins rare bijsmaak van het feit dat "de heren" zelf een broodjes zaak wilden beginnen en nu ineens belang hebben bij jou verswinkel. Aan de andere kant moet jenvoor de juiste prijs misschien je trots even aan de kant proberen te zetten.

 

In ieder geval heel erg veel succes.

Het zou erg mooi zijn als je bedrijf kan blijven bestaan.

Link naar reactie
  • 1

 

 

Eigenaar wil mijn faillissement aanvragen; heeft me de mogelijkheid gegeven de zaak te verkopen aan een contact van hem; deze heeft zojuist 2000,00 geboden.

 

 

Hij probeert druk te zetten om goedkoop je zaak te krijgen. Houd er rekening mee dat je eventueel niet zomaar mag verkopen. Wellicht heb je pandrecht gegeven op de inventaris aan qredits. Check dat in je overeenkomst.

 

Wat doet je OKB adviseur nu?

 

 

 

Misschien willen ze mijn winkel overnemen uit faillissement?

 

 

Waarom begin je weer over een faillissement? Ook tijdens het telefoongesprek heb ik je uitgelegd dat dat geen optie is voor je. Er zijn betere wegen naar een schuldvrije toekomst. Maak nu gebruik van je adviseur, klop maandag aan bij Qredits en de gemeente voor begeleiding! Laat je niet uitspelen door de huisbaas en voor een habbekrats je zaak weg te doen terwijl jij daarna met de schulden blijft zitten.

 

Danny

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.