• 0

hoe pensioen verwerken in boekhouding?

Mijn vragen gaan over hoe ik mijn pensioenkosten als zzp-er (verhuur me zelf uurtje-factuurtje en heb weinig investeringskosten) in de boekhouding moet verwerken.

 

1) Afgelopen jaren zette ik mijn pensioensregeling vrijwillig voort bij mijn oude werkgever. Eens in het jaar kreeg ik een grote factuur van het pensioenfonds. Deze factuur verwerkte ik als bedrijfskosten in de boekhoudig. Hierdoor betaalde ik geen belasting over het bedrag. Is dit zo juist in de boekhouding verwerkt?

 

2) Nu wil ik een pensioenrekening openen bij Brand New Day.

Bij het aanmaken van de rekening moet ik kiezen uit 3 typen inleg:

a) ik wil prive pensioen opbouwen;

b) ik wil mijn FOR afstorten (als u FOR afstort, haalt u deze van de balans van bedrijf naar prive, u kunt er niet meer mee investeren in uw bedrijf)

c) ik wil mijn FOR onderbrengen (als u FOR onderbrengt blijft deze op de balans staan, u kunt er vrij over beschikken)

 

???

Door te kiezen voor Brand New Day, dacht ik te kiezen voor een variant van de lijfrenteverzekeringen die de banken aanbieden, en van de FOR af te zijn. Ik wil namelijk geen FOR potje in eigen beheer en op de balans.

Wat moet ik kiezen en hoe moet ik het bedrag dat is straks naar Brand New Day overboek verwerken in mijn administratie? Mag dit ook gewoon als bedrijfskosten en kan ik de FOR in mijn boekhouding buiten beschouwing laten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
1) Afgelopen jaren zette ik mijn pensioensregeling vrijwillig voort bij mijn oude werkgever. Eens in het jaar kreeg ik een grote factuur van het pensioenfonds. Deze factuur verwerkte ik als bedrijfskosten in de boekhoudig. Hierdoor betaalde ik geen belasting over het bedrag. Is dit zo juist in de boekhouding verwerkt?

 

Nee. Dit had niet als bedrijfskosten opgenomen moeten worden. Bovendien is het zo nadelig voor je ivm verlaging MKB winstvrijstelling

 

Wat moet ik kiezen

 

optie b) of optie a)

 

Verschil is dat je in optie a niet gebruikt maakt van de FOR en je daardoor minder kunt opbouwen en ook de storting in het betreffende jaar zelf ontvangen moet zijn. Voordeel van optie A is wel dat je jaarlijks - binnen de beperkingen van de jaarruimte - kunt kiezen om minder te storten dan het maximum.

Bij optie B kan dat ook, maar dan blijft het restant van de FOR toch als papieren reserve op de balans staan en dat wil je kennelijk juist niet

 

Mag dit ook gewoon als bedrijfskosten

 

Nee

 

en kan ik de FOR in mijn boekhouding buiten beschouwing laten?

 

Als je kiest voor optie a maakt je geen gebruik van de FOR

Als je kiest voor optie b maak je wel gebruik van de FOR, en doteer je jaarlijks 12% van de winst aan de FOR om deze vervolgens weer met het zelfde bedrag te laten afnemen als je het bedrag doorstort naar lijfrente

 

imho overigens iets om met een boekhouder te bespreken, zeker als je kiest voor optie B

 

Door te kiezen voor Brand New Day, dacht ik te kiezen voor een variant van de lijfrenteverzekeringen die de banken aanbieden

 

BND biedt geen lijfrenteverzekering maar een bancaire lijfrente, zoals de meeste banken en verzekeraars die ook aanbieden. Het verschil tussen lijfrente verzekeren en lijfrente banksparen is dat er bij banksparen alleen opbouw plaatsvindt, zonder (relatief dure) aanvullende verzekeringsdekkingen voor overlijden of premievrije opbouw bij invaliditeit.

 

Op pensioendatum kun je het bij elkaar gespaarde of belegde bedrag alsnog omzetten naar een lijfrenteverzekering, bijvoorbeeld om een levenslange uitkering te kunnen krijgen

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hmmm... ik doe niet aan FOR en pensoenpremie betaal ik privé. In de aangifte geef je die apart op waardoor ik er (op dat moment) ook geen belasting over betaal. Ik zie pensioen niet als zakelijke kosten; net zo min als m'n privé opnamen.

Weet je zeker dat je het nu niet dubbelop aan't aftrekken bent?

Link naar reactie
  • 0

Norbert, bedankt voor je reactie.

 

Ben ik dan door de pensioenfactuur te boeken als kosten 12~14% hiervan misgelopen?

Per jaar FACTUUR x 12~14% = euro x 52% belasting = euro misgelopen?

 

Is dit nog te corrigeren met terugwerkende kracht te corrigeren?

 

 

Bij optie B kan ik de FOR toch ook precies het bedrag laten zijn wat ik wil storten bij Brand New Day?

Er staat nog geen FOR op m'n balans.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben ik dan door de pensioenfactuur te boeken als kosten 12~14% hiervan misgelopen?

Per jaar FACTUUR x 12~14% = euro x 52% belasting = euro misgelopen?

 

Wat je bent misgelopen is iets minder, want je hebt ter compensatie ook te weinig premie ZFW betaald

 

Is dit nog te corrigeren met terugwerkende kracht te corrigeren?

 

Lijkt mij wel, want de aangifte is niet correct. Doe dus een correctie aangifte

 

Bij optie B kan ik de FOR toch ook precies het bedrag laten zijn wat ik wil storten bij Brand New Day?

 

Nee, zo werkt de FOR niet! De FOR is 12% van de winst, geen cent meer maar ook geen cent minder !

 

De FOR met een lager bedrag toe laten nemen kan niet vrijwillig; alleen verplicht als het ondernemersvermogen niet toereikend is (de FOR mag met dotatie niet boven het ondernemersvermogen uitkomen)

 

Reden te meer om dit eens te bespreken met een boekhouder. Zorg ervoor dat je de ene fout niet vervangt door de andere

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Vrijdag gesproken met de boekhouder.... pensioen- en lijfrentepremies mogen inderdaad niet als bedrijfskosten geboekt worden, maar moet bij de inkomstenbelasting in mindering worden gebracht. Scheelt inderdaad MKB-vrijstelling!

 

Optie a, waarbij je geen gebruik maakt van de FOR en de premie betaald uit prive lijkt me voor mij het beste. Ik begrijp dat je dan in tegenstelling tot optie b ook een lager percentage dan de 12% van de winst kan inleggen.

 

Wat is het voordeel van optie b, als je wel gebruik van de FOR en je jaarlijks 12% van de winst doteert aan de FOR om deze vervolgens weer met het zelfde bedrag te laten afnemen als je het bedrag doorstort naar lijfrente? De FOR staat dan toch direct weer op 0 euro!?

Link naar reactie
  • 0

Optie a, waarbij je geen gebruik maakt van de FOR en de premie betaald uit prive lijkt me voor mij het beste. Ik begrijp dat je dan in tegenstelling tot optie b ook een lager percentage dan de 12% van de winst kan inleggen.

Klopt

 

Wat is het voordeel van optie b, als je wel gebruik van de FOR en je jaarlijks 12% van de winst doteert aan de FOR om deze vervolgens weer met het zelfde bedrag te laten afnemen als je het bedrag doorstort naar lijfrente? De FOR staat dan toch direct weer op 0 euro!?

De FOR kun je ook meerdere jaren laten staan, of met meerdere jaren opbouwen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op de reactie van Brood:

 

[*]via de FOR is er een terugwenteltermijn : je kunt nog tot 01-07 een FOR dotatie opnemen over het voorafgaande kalenderjaar, die je vervolgens op ieder willekeurig moment mag afstorten. Bij optie a moet de premie in het jaar zelf gestort zijn.

[*]de FOR dotatie is bij grote winsten ruimer dan de maximale jaarruimte

[*]de jaarruimte wordt bepaald op basis van de pensioenaangroei voor het voorafgaande kalenderjaar. Indien jij tot 2013 vrijwillig deelnam aan de pensioenregeling van de laatste werkgever, is de kans heel groot dat er over 2014 nauwelijks resterende jaarrente over blijft. Bij optie a zul je dus vermoedelijk in 2014 niets of weinig kunnen storten.

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.