• 0

Nieuw product, klopt de planning?

Hallo,

 

Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Paul, 28 jaar oud.

 

Samen met een compagnon is er per toeval een idee geboren dat we na er goed over na te hebben gedacht graag willen vermarkten.

Zoals iedereen weet krijg je in de supermarkt tig verschillende sauzen. Daarnaast bestaan er minstens zoveel verschillende salades. Nu is het zo dat we een product hebben gevonden dat zich qua textuur en 'verhapbaarheid' precies ertussen bevindt, en dus was het idee geboren om er iets nieuws van te maken: saulade.

Raar maar waar, het bestaat nog niet. Misschien dat er een reden voor is (geen idee) maar dit maakte het voor ons boeiend om deze naam eraan te geven.

Inhoudelijk ga ik er niets over vermelden hier, maar we zijn dusdanig overtuigd van de smaak en de nieuwigheid ervan dat we de gok willen wagen met als doel dat dit in de supermarkt komt te liggen.

 

Omdat we beiden niet thuis zijn in de levensmiddelen sector zijn we ons goed aan het orienteren wat er zoal bij komt kijken (een heleboel als ik bepaalde topics lees over productie, transport, uitpersen van prijzen, etc).

 

Nu zou ik graag wat meer op weg geholpen worden door jullie om te zien of de stappen die ik in mijn hoofd heb in praktijk ook een beetje realistisch zijn:

 

1) Het product zelf (dus buiten de verpakking en het etiket) is er, de receptuur is volledig naar wens en op kleine schaal krijgen we louter positieve reacties. Nu zegt dit weinig over de mening van 'echte' consumenten omdat familie en vrienden vaak toch een mild oordeel geven

 

2) Het ondernemersplan. Hier ben ik mee bezig, en pas nadat dit geheel af is en er iemand naar heeft gekeken gaan we over naar stap 3.

 

3) We willen graag bij een grote supermarkt (landelijke keten) een pilot/demo houden. Gezien de eigenaar een kennis van ons is moet dit op zich weinig problemen opleveren. Echter willen we er niet zomaar een proef-show van maken, we willen ook iets tastbaars in handen krijgen. Daarom willen we deze pilot tweeledig benaderen: enerzijds laten we iedereen de saulade proeven op de naar onze mening lekkerste vleeswaren, en anderzijds willen we zorgen voor feedback. Deze feedback hopen we te krijgen door mensen in ruil voor het invullen van een briefje (voorgedrukt, waarin staat dat persoon x ons product lekker vindt en graag in de supermarkt zou zien verschijnen) een bakje saulade mee te geven. Naast de feedback geeft dit tevens de andere leden van een gezin of familie de kans de saulade te proeven.

 

4) Met de feedback achter de hand willen we het gesprek aangaan met de supermarkt eigenaar of de inkoopafdeling. Alvorens we aangeven wat onze bevindingen zijn (de briefjes) vragen we hoeveel klanten de supermarkt gemiddeld per dag trekt (geen idee of dat gemeten wordt). Op die manier kunnen we het gesprek ingaan met een percentage van de klanten (op die dag) dat dit product graag in de schappen ziet

 

5) Mocht de supermarkt er iets in zien dan willen we meedenken met hen, dat wil zeggen zorgen dat de marge voor de supermarkt aantrekkelijk is (uiteraard wel in het achterhoofd gehouden dat in geval van succes we grotere kosten krijgen gezien het dan extern geproduceerd moet worden).

 

6) Bij een succesvolle verkoop bij de 'instap-supermarkt' hopen we een ingang te creeeren om bij de juiste persoon uit te komen die landelijk wilt beoordelen of dit niet bij ieder filiaal in de schappen kan komen te liggen.

 

7) Totaal onbekend wat er moet gebeuren indien het landelijk in de schappen komt eventueel.

 

 

Ik ga er totaal niet vanuit dat het product zichzelf verkoopt, zo naief wil ik niet zijn. Ondanks dat de naam geheel nieuw is zal het product voor de klant nog steeds een van de vele sauzen/salades zijn en dus moet er een trendy naam (reeds aanwezig) en vooral een goede marketing campagne aan vast komen te zitten.

 

Is er iemand hier die meer weet over het laten produceren van saus (in geval stap 7 praktijk zou worden)? Vervliegt de winstmarge door alle kosten dan als sneeuw voor de zon? Denk je dan aan tig medewerkers die je in dienst moet nemen om alle zaken te regelen zoals transport, verpakkingen, afvullen, etc?

Kortom heeft iemand daar ervaring mee?

 

Tenslotte, voor het geval dat het hele supermarkt verhaal op niets uitloopt, zijn er dan bedrijven zoals bijv Johma of Calve (of wellicht de supermarkt zelf onder de noemer huismerk) die zulke recepten inclusief plan kopen (zoals dat bijv met de Joppie saus het geval is geweest) op basis van x bedrag per verkocht bakje/emmer? of was dat een uitzondering op de regel in deze branche.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik moest bij je beschrijving denken aan een spread, zoals die van sandwich spread maar er zijn veel varianten van: https://www.google.nl/#q=spread+recept

 

Mischien dat je een stap overslaat? Je mikt direct op grote supermarkten maar ik denk dat de meeste producten kleiner beginnen en langzamerhand groter worden? Heb je al een producent of wil je het zelf gaan maken? Lijkt me niet haalbaar voor een groot aantal supermarkten.

 

De lokale producten die hier in de supermarkt liggen zijn van ondernemers uit de buurt. Kaasboeren, bierbrouwerij etc. Als je vertrouwen hebt in je product zou je er een onderneming mee kunnen beginnen?

 

Ga op markten staan met je product, probeer het te verkopen aan kleinere levensmiddelen zaken en of restaurants. Dan krijg je gelijk ervaring met de productie en regels en wetten waarmee je te maken krijgt bij het leveren van voedingsmiddelen. Een keten zal ook zeker willen weten dat je het product kunt leveren in grote getallen elke week weer.

 

 

BOOKZO. Maakt verhuren makkelijk! Bookzo.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zie geen planning, alleen dreaming...

 

Kan je het in je keuken maken?

 

Kan het in een kantine of restaurant gemaakt worden?

 

Kun je de kosten vergelijkbaar maken met die van salade en/of saus?

 

Wat is het gebruiksvoordeel en/of smaakverschil?

 

Er zijn bekende warm/koud en droog/nat combinaties zoals frites met mayo, hamburger met ketchup, hotdog met mosterd, garnalen met whiskysaus, kip met appelmoes, boerenkool met jus. Het zou handig zijn als je in die serie een eigen plekje kon vinden.

 

Het lijkt me veel logischer om het product in een kantine te testen. Geef gratis samples weg en kijk of mensen daarna aan repeat doen. Dan kun je naar speciaalzaak overschakelen, als je greep op kosten/inkomsten hebt. Bouw je businesscase op, dan kan je opschalen.

 

Op supermarktniveau beginnen, is grootheidswaan. Dan ben je meteen op industriële schaal bezig. Heb je daar kapitaal voor?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Klein beginnen is ook de bedoeling, groot kapitaal om direct een mega operatie te proberen is er niet.

Ik begrijp alleen niet goed wat er dromen aan is TwaBla? Is de werkwijze dan zo verkeerd als ik door middel van een pilot bij 1 lokale supermarkt binnen wil proberen te komen om vervolgens te zien waar het toe leidt?

 

Het wordt inderdaad in een keuken gemaakt, in eerste instantie niet door een producent.

Dat je met die werkwijze geen tientallen supermarkten kunt bevoorraden begrijp ik ook, vandaar de vraag of er iemand is met ervaring hoe je zoiets dan zou moeten aanpakken?

 

Laat ik de vraag dan anders stellen: wat is het verschil tussen een pilot bij een supermarkt en samples bij een kantine?

 

Een spread is het overigens niet, niet qua textuur en ook niet qua toepassing. Om een vergelijking als boerenkool-worst te maken dan plaats je ons product in als bal gehakt - saulade

Link naar reactie
  • 1

Ik heb alvast een aantal domeinnamen met het woord 'saulade' voor je ingekocht en het merk geregistreerd bij het BBIE.

Rechten zijn over te nemen t.e.a.b. ;D

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Niks mis met dreaming.

 

De kosten kan je redelijk nauwkeurig in kaart brengen. Die kan je afzetten tegen de consumentenprijzen voor verschillende verpakkingen en toepassingen, en vergelijken met andere saulade- en soepade-achtigen.

 

Je marktonderzoek kan gedetailleerder. Als je een kennis hebt die eigenaar is van een supermarkt, dan is dat een mooie proeftuin. Dat is een franchisenemer, ga ik van uit. Die heeft een paar procent inkoopvrijheid en kan dus jouw product gaan voeren, als hij overtuigd is van het nut. Met briefjes meet je niet zoveel. Mensen zeggen niet wat ze doen en ze doen niet wat ze zeggen. Je moet gedrag meten. Doen ze een proefaankoop en komen ze daarna weer terug. Trial en repeat!

 

Een speciaalzaak is beter als testmarkt. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Toch even een vraag uit nieuwsgierigheid dan, wat kan ik voor rechten ontlenen aan het merk Saulade?

Is dat niet hetzelfde als de naam saus, die mag toch ook iedereen vrij gebruiken of mis ik iets?

 

Het trial en repeat verhaal neem ik direct van je aan, ik zal op korte termijn met de eigenaar gaan praten hierover en desnoods vragen wat ik moet doen of kunnen bewijzen om hem overtuigd te laten zijn van de kracht van ons product.

 

Welke stappen zou ik in de tussentijd kunnen nemen volgens jullie naast de pilots?

 

Link naar reactie
  • 0

Toch even een vraag uit nieuwsgierigheid dan, wat kan ik voor rechten ontlenen aan het merk Saulade?

 

De exclusieve exploitatie van die merknaam. Niemand anders mag die naam commercieel gebruiken

 

Is dat niet hetzelfde als de naam saus, die mag toch ook iedereen vrij gebruiken of mis ik iets?

 

Het is een unieke merknaam....tenminste dat is en blijft het als jij vandaag zorgt voor registratie van het merk bij BBIE

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Toch even een vraag uit nieuwsgierigheid dan, wat kan ik voor rechten ontlenen aan het merk Saulade?

Is dat niet hetzelfde als de naam saus, die mag toch ook iedereen vrij gebruiken of mis ik iets?

 

Een merknaam is een nieuw woord dat geregistreerd wordt en dan alleen door of voor de eigenaar commercieel gebruikt kan worden. Zie ook het topic over merknamen, handelsnamen en domeinnamen. Je kan dus eigenaar worden van het merk saulade. Zo zijn ook hagelslag en frisdrank ooit bedacht - maar niet geregistreerd, omdat de bedenker een soortnaam wilde hebben.

 

Vraag me af wie pindakaas bedacht heeft....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

We gaan de naam vast laten leggen. Op hoop van zegen :)

 

Strak plan. HL lid Hans van Nijnatten heeft zijn merknaam frikanburger ook vast laten leggen. Wellicht heeft hij nog handige tips voor jou?

 

En ook als het nu niet aanslaat, kan het in de toekomst nog een merk en domeinnaam worden met (verkoop)waarde. Zo was er ooit een meneer die de naam "Touran" vastlegde die hij later voor veel geld kon verkopen aan VolksWagen

 

Vraag me af wie pindakaas bedacht heeft....

 

Wikipedia is uw vriend ;):

 

Zeer waarschijnlijk stamt de naam pindakaas uit Suriname, waar in 1783 in het handgeschreven Neger-Englisches Wörterbuch van C.L. Schumann al sprake is van "Pinda-Käse" als vertaling van het gerecht "pinda-dokunnu", in het huidige Sranan "pindadokun". Pindadokun heeft echter wel een andere samenstelling dan de latere, smeerbare, pindakaas. Het ging om een blokvormige massa gestampte pinda's, waarvan, net als bij kaas, plakken werden afgesneden.[1]

In 1872 werd het woord pindakaas gebruikt in de uitvoerstatistieken van De West-Indiër. Gezien de notatie: 4 flesschen Pindakaas zal dit de smeerbare vorm zijn geweest.

 

Hoop overigens niet dat we nu na Zwarte Piet ook een discussie gaan krijgen over pindakaas ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Saulade zou prima vastgelegd kunnen worden als merknaam. Ik heb naast frikanburger (een frikandel in de vorm van een hamburger), ook cappuspresso (bijv een cappucinno met een extra espresso, of een merk voor koffie machines, als merk vastgelegd.

 

Voor beide merken was meteen belangstelling bij grote marktpartijen maar voor de eerste had men geen budget omdat de productontwikkeling voor de komende jaren al vaststond (wellicht later??) en de cappuspresso is uiteindelijk gestrand bij de merkendeskundige van een heel groot electronica concern. Het merk mag dan wel worden ingeschreven maar de kansen om optreden tegen inbreukmakers zijn natuurlijk beperkt. Dat geldt ook voor de merknaam Saulade. Je kan hem vast leggen maar ik zou een betere merknaam verzinnen en saulade gebruiken om de lading van het product te visualiseren.

 

Bovenstaande merken (heb ook nog Inventigator als merk) zijn overigens, zo blijkt ook volgens merkonderzoeken, vrij zwakke merken. Het lijkt creatief maar ons brein zit daar niet echt op te wachten.

 

Een goede merknaam, zo las ik later, is kort, liefst 1-2 lettergrepen. Niet beschrijvend voor het product (Google, Kodak, Becel enz), daar ging ik dus redelijk de mist in, en roept enige emotie op waardoor het beter blijft hangen. Zo'n merk maakt ook inbreuk of merken die de grens op zoeken veel beter te bestrijden, als dat al voorkomt.

Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, zoals vliegwinkel.nl, maar daar is heel veel marketing ingegaan om de gebrekkige naam te compenseren.

Link naar reactie
  • 0

Hans vindt je het goed als ik jou straks een pb stuur met wat gerichte vragen?

Ik denk dat jij de ideale persoon kan zijn om me te voorzien van wat antwoorden.

Wellicht dat ik dan ook wat meer inhoudelijk kan reageren zonder direct alles openbaar te hebben staan.

 

Groet,

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

 

En dan nog wordt Vliegwinkel nooit een merk met het abstractieniveau als Kodak of Google.

 

Ik denk ook dat saulade meer een categorie-omschrijving is dan een merk, vandaar de vergelijking met frisdrank en hagelslag. Dan wordt het dus Jahmo saulades. En kun je toetades gebruiken voor fruitsalades. Of saloetje.

 

Zo kunnen we nog wel even voort. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het wel getest bij vrienden en familie maar niet met verpakking? Als ik zo'n bakje salade koop in de supermarkt zit de saus/dressing er in een apart zakje verpakt bij, waarschijnllijk ook een stuk langer houdbaar dan de salade zelf. Het idee om het samen te verpakken komt op mij over als een kleffe bedoening die de salade er niet smakelijker uit zal laten zien. Verder krijg je nog te maken met een stukje agro-logistiek waar je rekening mee moet houden, het gaat toch blijkbaar om een "vers" product.

 

Heb je er al eens over nagedacht waarom dit product niet al bestaat? Er bestaat trouwens al lang koolsla o.i.d. in een plastic bakje met een hoop saus/dressing (?) of hoe dat ook mag heten. Kun je gewoon bij de supermarkt kopen.

Link naar reactie
  • 0

Het is geen salade met een saus waardoor het saulade heet.

De structeer en verhapbaarheid maken het tot saulade.

 

Logistiek heb je gelijk in, dat moet ik in zn geheel nog uitzoeken. Maar dat is pas van toepassing indien het product groter wordt dan lokaal. En als ik alle meningen zo hoor dan duurt langzaam stapjes maken nog een hele tijd.

Link naar reactie
  • 0

Je kan morgen beginnen! De route waarbij je in een enkele supermarkt test om dan met een sprong het hele land te gaan beleveren, heeft echter een paar hindernissen. Grote supermarkten worden bedolven onder nieuwe producten en ze hebben beperkt ruimte, dus alleen de bestsellers dringen door. Dan moet je als leverancier veel geld meebrengen.

 

Een kleinschalige start bij een lokale speciaalzaak of in food services vergt geen miljoenen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als eerste dacht ik bij jouw beschrijving aan een sausrijke kant-en-klare salade voor op toastjes of als bijgerecht, zoals bijvoorbeeld sellerie-salade of de cole-slaw van Johma. Lijkt jouw product daar heel erg op?

 

In de discussie lijkt de focus een beetje op de naam te liggen, maar als consument gaat het mij vooral om het product...

 

Link naar reactie
  • 0

Het is geen salade met een saus waardoor het saulade heet.

De structeer en verhapbaarheid maken het tot saulade.

 

Logistiek heb je gelijk in, dat moet ik in zn geheel nog uitzoeken. Maar dat is pas van toepassing indien het product groter wordt dan lokaal. En als ik alle meningen zo hoor dan duurt langzaam stapjes maken nog een hele tijd.

 

Saus met stukjes dus? Dat is ook al eens gedaan. De logistiek pas uitzoeken als het product "groter wordt dan lokaal" lijkt me niet handig, je zal toch minsten een idee moeten hebben over de kosten.

 

Ik ben het verder wel met de vorige reactie eens, veel aandacht voor een naam en te weinig voor het product. Niet vanuit de consument maar (daar gaan we weer) zeker niet vanuit de logistiek. Houdbaarheid, koelschap, onder atmosfeer verpakt etcera. Verder vind ik (maar da's mijn eigen mening) de naam helemaal niet aanspreken en verre van creatief, Dat moet toch beter kunnen....

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook zeker van plan om voordat er een stap genomen wordt goed alles op een rijtje te hebben zodat het optimaal gebeurd.

Enige wat ik wil zeggen is dat in deze fase, waarin uberhaubt nog niets is geproefd zodat het in supermarkt 1 KAN komen, me volledig wil richten op hoe ik de meeste kans maak het product daar wel te krijgen.

Daaraan wil ik toevoegen dat ik zeker niet lichtzinnig denk over alle volgende stappen.

 

Qua naam blijf ik echt bij mijn standpunt, en waarschijnlijk doe ik dat omdat een van de beste dingen die ik door de jaren heen heb geleerd simpel denken is. Klinkt (lekker cliche) heel simpel, maar juist het simpel denken gebeurd veel te weinig waardoor er gemiste kansen ontstaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er is niets mis met simpel denken en ook niet met eigenwijs zijn. Beide zijn goede ondernemerseigenschappen.

 

Ik heb precies het tegenovergestelde, hoe vaker ik de naam "saulade" lees des te minder zie ik hem zitten. Maar dat heeft natuurlijk te maken met mijn ervaringen met "creatieve" samentrekkingen. Veel mensen (bijv met dyslexie net als ik) zullen trouwens "salade" lezen, ook dat maakt het geen sterk merk.

 

Maar inderdaad gaat het eerder om het product zelf. In hoeverre is het anders dan bestaand en belangrijker, in hoeverre wil men het spul kopen en tegen welke prijs. En het allerbelangrijkste is de vraag in hoeverre het eenvoudig na te maken is. De grote salade fabrikanten kunnen vrijwel meteen en tegen een lage prijs (economy of scale) leveren.

 

Link naar reactie
  • 0
Zoals iedereen weet krijg je in de supermarkt tig verschillende sauzen. Daarnaast bestaan er minstens zoveel verschillende salades. Nu is het zo dat we een product hebben gevonden dat zich qua textuur en 'verhapbaarheid' precies ertussen bevindt, en dus was het idee geboren om er iets nieuws van te maken: saulade.

Raar maar waar, het bestaat nog niet.

Zojuist gezien op Fox in een aflevering (uit nov-2013) van het progamma Shark Tank: Slawsa. Een combatie van jawel... Slaw (salade) en Salsa (saus). Klinkt als verplichte kijkkost voor TS.

Zie ook deze pagina op website van Slawsa.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.