• 0

Nieuw product, klopt de planning?

Hallo,

 

Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Paul, 28 jaar oud.

 

Samen met een compagnon is er per toeval een idee geboren dat we na er goed over na te hebben gedacht graag willen vermarkten.

Zoals iedereen weet krijg je in de supermarkt tig verschillende sauzen. Daarnaast bestaan er minstens zoveel verschillende salades. Nu is het zo dat we een product hebben gevonden dat zich qua textuur en 'verhapbaarheid' precies ertussen bevindt, en dus was het idee geboren om er iets nieuws van te maken: saulade.

Raar maar waar, het bestaat nog niet. Misschien dat er een reden voor is (geen idee) maar dit maakte het voor ons boeiend om deze naam eraan te geven.

Inhoudelijk ga ik er niets over vermelden hier, maar we zijn dusdanig overtuigd van de smaak en de nieuwigheid ervan dat we de gok willen wagen met als doel dat dit in de supermarkt komt te liggen.

 

Omdat we beiden niet thuis zijn in de levensmiddelen sector zijn we ons goed aan het orienteren wat er zoal bij komt kijken (een heleboel als ik bepaalde topics lees over productie, transport, uitpersen van prijzen, etc).

 

Nu zou ik graag wat meer op weg geholpen worden door jullie om te zien of de stappen die ik in mijn hoofd heb in praktijk ook een beetje realistisch zijn:

 

1) Het product zelf (dus buiten de verpakking en het etiket) is er, de receptuur is volledig naar wens en op kleine schaal krijgen we louter positieve reacties. Nu zegt dit weinig over de mening van 'echte' consumenten omdat familie en vrienden vaak toch een mild oordeel geven

 

2) Het ondernemersplan. Hier ben ik mee bezig, en pas nadat dit geheel af is en er iemand naar heeft gekeken gaan we over naar stap 3.

 

3) We willen graag bij een grote supermarkt (landelijke keten) een pilot/demo houden. Gezien de eigenaar een kennis van ons is moet dit op zich weinig problemen opleveren. Echter willen we er niet zomaar een proef-show van maken, we willen ook iets tastbaars in handen krijgen. Daarom willen we deze pilot tweeledig benaderen: enerzijds laten we iedereen de saulade proeven op de naar onze mening lekkerste vleeswaren, en anderzijds willen we zorgen voor feedback. Deze feedback hopen we te krijgen door mensen in ruil voor het invullen van een briefje (voorgedrukt, waarin staat dat persoon x ons product lekker vindt en graag in de supermarkt zou zien verschijnen) een bakje saulade mee te geven. Naast de feedback geeft dit tevens de andere leden van een gezin of familie de kans de saulade te proeven.

 

4) Met de feedback achter de hand willen we het gesprek aangaan met de supermarkt eigenaar of de inkoopafdeling. Alvorens we aangeven wat onze bevindingen zijn (de briefjes) vragen we hoeveel klanten de supermarkt gemiddeld per dag trekt (geen idee of dat gemeten wordt). Op die manier kunnen we het gesprek ingaan met een percentage van de klanten (op die dag) dat dit product graag in de schappen ziet

 

5) Mocht de supermarkt er iets in zien dan willen we meedenken met hen, dat wil zeggen zorgen dat de marge voor de supermarkt aantrekkelijk is (uiteraard wel in het achterhoofd gehouden dat in geval van succes we grotere kosten krijgen gezien het dan extern geproduceerd moet worden).

 

6) Bij een succesvolle verkoop bij de 'instap-supermarkt' hopen we een ingang te creeeren om bij de juiste persoon uit te komen die landelijk wilt beoordelen of dit niet bij ieder filiaal in de schappen kan komen te liggen.

 

7) Totaal onbekend wat er moet gebeuren indien het landelijk in de schappen komt eventueel.

 

 

Ik ga er totaal niet vanuit dat het product zichzelf verkoopt, zo naief wil ik niet zijn. Ondanks dat de naam geheel nieuw is zal het product voor de klant nog steeds een van de vele sauzen/salades zijn en dus moet er een trendy naam (reeds aanwezig) en vooral een goede marketing campagne aan vast komen te zitten.

 

Is er iemand hier die meer weet over het laten produceren van saus (in geval stap 7 praktijk zou worden)? Vervliegt de winstmarge door alle kosten dan als sneeuw voor de zon? Denk je dan aan tig medewerkers die je in dienst moet nemen om alle zaken te regelen zoals transport, verpakkingen, afvullen, etc?

Kortom heeft iemand daar ervaring mee?

 

Tenslotte, voor het geval dat het hele supermarkt verhaal op niets uitloopt, zijn er dan bedrijven zoals bijv Johma of Calve (of wellicht de supermarkt zelf onder de noemer huismerk) die zulke recepten inclusief plan kopen (zoals dat bijv met de Joppie saus het geval is geweest) op basis van x bedrag per verkocht bakje/emmer? of was dat een uitzondering op de regel in deze branche.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Vrienden van ons zijn bezig een nieuw, zeer diervriendelijk, vleesprodukt te introduceren. De vrouw is bijna fulltime bezig met pr. Lobbyen, praten, tv, radio, culinair journalisten, stats Dijksma, andere politici. Je wilt niet weten hoeveel tijd zij daar al in heeft zitten. Dan nog praten met restaurants, slagers …..overal proberen je product te slijten.

 

Iedereen is laaiend enthousiast, maar er zit een verschil tussen enthousiaste burgers en een enthousiaste consument die vooral voor prijs gaat.

 

Je idee van die lokale supermarkt vind ik dan ook veel te beperkt. Dat is 1 optie van de vele. Maak een heel goed en uitgebreid plan. Welke consument wil je bereiken? Waar zit die? en hoeveel consumenten wil je bereiken? Hoeveel product heb je dan nodig? Hoe produceer je dat? Maak scenario's: 1 matig, 1 voldoende, 1 zeer goed. En wat zijn de gevolgen als die scenario's waarheid worden. Etc etc etc...

Link naar reactie
  • 0

Naar wat ik lees lijkt mij het droomgehalte erg mee te vallen.

Van mijn kant nog een paar suggesties:

 

Als je de voedselketen in gaat, wordt je geconfronteerd met een groot aantal regels wat betreft de kwaliteitsbewaking.

Traecability door de hele keten heen, uiterste verkoopdatum, controles van de overheid enz.

 

Veel supermarkten kopen alleen centraal in. (AH, MT enz.). Aan deze ketens verkopen is geen sinecure. De inkopers van deze ketens zijn bullebakken, die je compleet uitkleden en de meest onredelijke eisen stellen.

Er zijn ook ketens, die (beperkt) toestaan dat er lokaal gekocht wordt (Jumbo). Daar heb je naar mijn idee meer kans.

 

Het verkrijgen van naamsbekendheid zal ook veel energie (en geld) gaan kosten.

 

De door jou op te zetten onderneming lijkt een "one product company" te worden.

Misschien je ook eens oriënteren op vergelijkbare producten en kijken of je een assortiment kunt opbouwen / aanbieden.

 

Al eens nagedacht om alle bovenstaande problemen te omzeilen en een aantal grote producenten met vergelijkbare producten te benaderen met de vraag of zij jouw product(en) willen vermarkten (en misschien ook wel produceren).

Wel is het dan zaak je product(en) vooraf te beschermen (merkregistratie, vastleggen recepturen enz.)

 

Doe er je voordeel mee &

 

suc7

Hans Bertram

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.