• 0

Bedrijf overnemen van vader, met financiering van vader?

Op dit moment ben ik de mogelijkheden aan het onderzoeken van financiering voor de bedrijfsovername van mijn vader. Een afspraak staat gepland bij de bank om mijn financieringsruimte te bespreken. Het liefst laat ik echter de financiering binnen de familie, zodat hier ook de voordelen van de rente zullen zijn (nadelen/risico dan dus ook).

 

De bedrijfsstructuur is een BV en is opgebouwd uit (fictieve getallen)

pand: 300.000

materiaal/goederen : 150.000

goodwill 50.000

 

Eigen middelen 50.000, mijn vader heeft niet voldoende "liquide middelen" beschikbaar om het geld fysiek uit te lenen. De lening die ik voor ogen heb is dus eigenlijk een schuldverklaring aangezien er geen fysieke overdacht van liquide middelen is, maar wel van eigendommen. De lening zal ik dan aflossen in 10 jaar inclusief rente, waarmee deze ook als vorm van pensioen voorziening werkt voor mijn vader.

 

Mijn vraag is dit juridisch/fiscaal gezien mogelijk? Wat is de marktconforme rente? Kan iemand mij hier meer inzicht in geven of mij verwijzen naar informatie? Een andere mogelijkheid zou zijn de lening deels binnen de familie te houden en deels via de bank te laten lopen, bijvoorbeeld het pand onder te brengen in een bankhypotheek.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even los van de financiering, die inderdaad heel goed mogelijk is met een (deels) gesloten beurs, er zijn heel veel fiscale faciliteiten die de overdracht van de onderneming aantrekkelijker en voordeliger kunnen maken. Laat je hierin begeleiden door een deskundige, het kan je echt duizenden tot tienduizenden euro's schelen. Ga niet zelf dokteren, penny wise, pound foolish ligt altijd op de loer...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Zover tot nu toe mijn kennis reikt, is het grootste voordeel van de achtergestelde lening (vader) voor de bank de risico beperking, en daarmee dus een lager rente percentage te bedingen is. Daarnaast zal de eigen storting, in dit geval bv voor het pand minimaal kunnen blijven uit eigen middelen.

 

Maar is er een absolute reden om dit "deels" via de bank te doen. De enige reden die ik mij kan bedenken is dat mijn vader mij niet het gehele bedrag in lening toevertrouwd, te groot financieel risico mocht ik de benen nemen bv. Het risico van overlijden is goedkoop af te dekken dus dit lijkt mij geen probleem.

 

Naar mijn weten zijn er verder weinig directe financiële-fiscale voordelen te halen bij een overdracht, er wordt immers niks geschonken, of sla ik de plan nu echt goed mis?

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn weten zijn er verder weinig directe financiële-fiscale voordelen te halen bij een overdracht, er wordt immers niks geschonken, of sla ik de plan nu echt goed mis?

 

Ik ken natuurlijk jouw specifieke casus niet, maar in zijn algemeenheid: ja, je slaat de lank heel goed mis.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

@Dennis, Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden van fiscaal vriendelijk inverteren/overnemen, bv verdelen over meerdere jaren en maximaal investeringsaftrek genieten over de onderdelen waar dit voor geldt. Maar dit gaat buiten de initiële forum de vraag om.

 

Soms is het intrigerend om te zien hoe sommige financieel adviseurs proberen te werven? Beetje roepen wat potentieel interessant kan zijn, maar vervolgens verder niks bijdragen aan een discussie. Als er zo in de winkel gewerkt zou worden, eerst betalen voordat u informatie krijgt is de winkelstraat snel leeg. Iets met gunnen.

 

Maar gelijk heb je wel, hopelijk is mijn toekomstig adviseur inderdaad "slim" genoeg, ik probeer alleen zelf een beeld te vormen. Beetje beslagen ten ijs komen is meer mijn ding.

Link naar reactie
  • 1

Maar dit gaat buiten de initiële forum de vraag om.

 

Dat is het mooie van een forum, je komt meer te weten dan waar je om vraagt. Als je een afgebakend antwoord wilt dan ga je naar een betaalde adviseur en zeg je: "Ik wil hier antwoord op en op niets anders." En dan krijg je dat. Al je je wendt tot de gemeenschap doe je een beroep op de community en krijg je meer dan waar je om vraagt.

 

Soms is het intrigerend om te zien hoe sommige financieel adviseurs proberen te werven? Beetje roepen wat potentieel interessant kan zijn, maar vervolgens verder niks bijdragen aan een discussie. Als er zo in de winkel gewerkt zou worden, eerst betalen voordat u informatie krijgt is de winkelstraat snel leeg. Iets met gunnen.

 

Yup, bijzonder boeiend om te zien. Vooral omdat het zo weinig voorkomt. Wat mij echt intrigeert is dat hier op HigherLevel zoveel kennis en kunde beschikbaar gesteld door de leden van de community zonder dat hier geldelijk gewin tegenover staat. Ook voor mensen die nog maar weinig op het forum hebben bijgedragen. Voor heel veel is de enige drijfveer het verschaffen van informatie en het helpen van de andere ondernemer.

Als er een vraag gesteld wordt, bijvoorbeeld of het mogelijk is om een lening door middel van een schuldverklaring rond te maken, dan komt daar een antwoord op. Zomaar, voor niets. En dan gaan we meedenken. Als dit al een vraag is, waar overigens niets mis mee is - ieder zijn vak, dan zal het toch niet zo zijn dat de overdracht zomaar zal plaatsvinden zonder hier verder naar te kijken. Laten we er gewoon eens op wijzen dat hier nogal wat gunstige regelingen voor zijn.

Beetje ingewikkeld om hier de fiscale wet- en regelgeving uit te leggen, dat is ook niet het doel van HigherLevel, maar het kan veel geld schelen als hier een expert mee gaat kijken. Kan ook niet gezegd worden, het is immers niemand zijn zorg behalve jou en je vader, maar laten we hem dat nu maar gunnen. Als er concrete vragen zijn dan kan daar altijd later nog op ingegaan worden.

Tja, zo werkt HL nu eenmaal. Mooi hè ;)

 

Maar gelijk heb je wel, hopelijk is mijn toekomstig adviseur inderdaad "slim" genoeg, ik probeer alleen zelf een beeld te vormen. Beetje beslagen ten ijs komen is meer mijn ding.

 

Ik hoop niet alleen dat de adviseur slim genoeg is, maar ook dat hij onderlegd genoeg is. En hopen is het verkeerde woord, je moet er gewoon voor zorgen dat je een adviseur hebt die goed met deze vraagstelling om kan gaan. Bedrijfsovergang is een vak op zich.

En een beetje beslagen ten ijs komen is prima. Daar is dit forum uitstekend toe in staat. Maar je moest eens weten hoeveel mensen denken dat ze met de op dit forum bij elkaar geharkte kennis het probleem zelf kunnen oplossen. Dat lukt meestal wel, maar of het de meest voordelige optie is geweest...

Als het bijvoorbeeld gaat om het overdragen van een bedrijf dan kan dat in een half uurtje geregeld zijn. Maar als de fiscale afrekening enige tijd later volgt dan kan het zijn dat er veel meer betaald moet worden dan noodzakelijk zou zijn geweest als er optimaal gebruik zou zijn gemaakt van alle fiscale faciliteiten.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dennis je verhaal is duidelijk, laten we er maar over ophouden. straks denken mensen nog dat we een stel oude wijven zijn.

 

Laat ik mijn vraag concretiseren, zoals je al aangaf is een "goede" adviseur belangrijk. In mijn situatie is het niet en hoeft er niet het onderste uit de kan gehaald te worden in de overname som. Dat dit fiscaal gezien zo gunstig mogelijk voor beide partijen moet verlopen is natuurlijk het streven. Maar wie of wat voor soort adviseur is daar geschikt voor, hoe beoordeel ik als leek wat de juiste adviseur is?

 

Zelf zat ik te denken aan een fiscalist, een financieel adviseur uit de sector heb ik ook over wogen, maar heb gevoelsmatig het idee dat die te veel protocollair het lijstje afwerken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.