• 0

Rijschool en BTW

Volgens een redelijk grote rijschool hier in de regio, mag een rijschool zelf bepalen of hun diensten belast worden met BTW.

 

Mocht de rijles voor een particulier zijn dan zou het zonder BTW zijn en mocht het voor een bedrijf zijn, dan word er BTW berekend.

Uiteraard schroeft men er dan gewoon 21% bovenop.

 

 

Ik kon op de site van de belastingdienst hier niets over vinden, persoonlijk vind ik het ook een rare regel.

Kent één van jullie deze regeling?

 

Van de rijschool hebik inmiddels twee facturen gekregen één met BTW en één zonder BTW.

Beide op naam van mijn bedrijf.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kon op de site van de belastingdienst hier niets over vinden, persoonlijk vind ik het ook een rare regel.

Kent één van jullie deze regeling?

 

Nee. Die bestaat ook niet.

 

Van de rijschool heb ik inmiddels twee facturen gekregen één met BTW en één zonder BTW.

Beide op naam van mijn bedrijf.

 

Ik neem aan dat het gaat om een opleiding voor het rijbewijs C (of D). Dit kan gezien worden als kort beroepsonderwijs en kan, als de rijschool opgenomen is in het CRKBO, vrijgesteld zijn van omzetbelasting. Dat is met name aantrekkelijk voor particulieren die de BTW niet kunnen verrekenen. Het werkt natuurlijk wel kostprijsverhogend voor de rijschoolhouder, de voorbelasting is niet meer verrekenbaar.

 

Het is echter niet zo dat je zomaar kunt switchen. Als je valt onder het CRKBO dan reken je geen BTW - voor geen enkele klant dus. De opleiding is immers vrijgesteld van BTW, je kunt niet zomaar stellen omdat het een zakelijke klant is dat je nu wel BTW gaat rekenen. De rijschool maakt er in mijn optiek een zooitje van, heeft de klok wel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Ik hoop dat ze hun rijopleiding wel goed op orde hebben ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat het slechts gaat om een opfriscursus en je wn geen examen hoeft te doen, maar e.e.a. zou ook nog te maken kunnen hebben met het feit dat CBR-examens vrijgesteld zijn van BTW.

Als een rijschoolhouder BTW doorberekend aan zijn klant, dan moet hij in de factuur de diensten (21%) en het examen (0%) splitsen. Dit hoeft volgens mij niet als je geen BTW doorberekend...maar eerlijk gezegd is dit voor mij ook een gevalletje klok en klepel en ik brand me liever niet aan btw-vragen ;)

 

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Heeft inderdaad te maken met het register voor kort beroepsonderwijs. Als je zo een registratie hebt ben je verplicht alle beroepsopleidingen vrijgesteld van BTW aan te bieden.

 

Veel rijscholen die C en D opleidingen aanbieden werken met een extra BV. Voor een van die BV's vragen ze een RKBO aan voor de ander niet. Zo kunnen ze particulieren zonder BTW en bedrijven met BTW factureren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heeft inderdaad te maken met het register voor kort beroepsonderwijs. Als je zo een registratie hebt ben je verplicht alle beroepsopleidingen vrijgesteld van BTW aan te bieden.

 

Veel rijscholen die C en D opleidingen aanbieden werken met een extra BV. Voor een van die BV's vragen ze een RKBO aan voor de ander niet. Zo kunnen ze particulieren zonder BTW en bedrijven met BTW factureren.

 

 

 

Weer wat geleerd, thanks.

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.