• 0

Verlies deelneming via rekening-courant boeken

Beste mensen,

 

Ik hoop dat iemand kan adviseren hoe het verlies van een dochtermij moet worden verwerkt.

 

Situatie:

Moeder bezit 60% deelneming.

Moeder heeft vordering via onderlinge rekening-courant op Dochter.

In de moeder is vanwege verliezen in voorgaande jaren de deelneming reeds naar nihil afgeboekt. Nu heb ik gehoord dat ook de vordering op de rekening-courant moet worden afgeboekt alvorens een voorziening kan worden opgebouwd. Zodoende is in de administratie van de Moeder voor het huidig boekjaar geboekt:

Debet resultaat deelneming (V&W)

Credit rekening-courant Dochter (B)

 

Mijn vraag is hoe dient dit nu in de administratie van de dochter te worden verwerkt?

Waarschijnlijk debet rekening courant Moeder, maar wie weet wat de andere grootboekrekening is?

Dienen soms de onverrekende verliezen te worden verlaagd met hetzelfde bedrag in de dochter?

 

Bij voorbaat dank,

Marcel

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Marcel,

 

Een rekening-courant vordering ga je niet afboeken, maar deze dient beoordeelt te worden op inbaarheid. Indien er getwijfeld wordt aan de inbaarheid dan dient er een voorziening opgenomen te worden. Let wel dat de fiscus hier kritisch tegen over kan staan en dat er een goede onderbouwing dient te zijn om een toevoeging van de voorziening in mindering te brengen op de winst.

 

De schuld blijft gewoon staan.

 

Je zal dus alleen in de BV waar de vordering staat een boeking maken van

 

kosten

a / voorziening op vordering aan groepsmij

 

In de jaarrekening laat je vervolgens de nominale waarde minus de voorziening zien.

 

Groet,

Richard Overweg

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Geachte 

 

Ik heb een vraagje i.v.m. deelnemingen en de bijhorende rekening courant.

Ik heb op mijn passief een 100 000 staan van mijn dochteronderneming.

Nu heb ik deze verkocht en vroeg ik mij af hoe ik die boeking regel van de rekening courant?

 

Groeten

 

Henk

Link naar reactie
  • 0

"op mijn passief"? Wat heb je waar staan? Van de holding? Even iets meer worden gebruiken.

 

Als het goed is staat de rekening courant sowieso in zowel de deelneming als de deelnemende bv. Vraag is alleen welke bv heeft een schuld en welke bv heeft een vordering? Als je de deelneming hebt verkocht, is de vraag vervolgens of je dat hebt gedaan met of zonder die R/C.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

In principe blijft die R/C bestaan. Al zal het bij een andere eigenaar gewoon overgaan in een leningoverkomst. De dochter moet immers de schuld nog steeds aan de voormalige moeder voldoen. Het lijkt me alleen wel dat dat gevolgen heeft voor de prijs die je voor de dochter kunt vragen. Een nieuwe eigenaar zal alleen voor een positief saldo op de balans willen betalen. Dus hopelijk is het saldo van de (im)materiële activa en andere passiva hoger dan deze R/C-stand.   

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.