• 0

BTW op tankbonnen bij geleende auto

Ik maak regelmatig zakelijke kilometers, maar ik heb nog geen eigen auto. Daarvoor leen ik een auto van familie en natuurlijk breng ik hem netjes getankt weer terug. Ik hou een ritadministratie bij van mijn zakelijke ritten, ik betaal alle tankbeurten met mijn zakelijke pinpas en ik bewaar de bonnen. De kosten die ik voor mijn winstberekening maak, bereken ik gewoon met €0,19/km op advies van de KVK.

 

Nu vraag ik mij af, kan ik de BTW op deze tankbonnen terugvragen? De 'normale' manier om zakelijke kilometers t.o.v. privé kilometers te bepalen gaat mijn inziens mank, omdat ik niet weet hoeveel anderen tanken en ik om technische redenen niet weet hoeveel privé kilometers er gereden worden.

 

Ik neem aan dat de fiscus het niet zonder meer accepteert als ik zeg dat alle (door mij gekochte) brandstof zakelijk gebruikt is en ik dus 100% van de BTW op deze bonnen terugvraag, of is iets dergelijks wel te onderbouwen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Kani,

 

De BTW kan je op basis van werkelijk gebruik terugvragen. Dit wil zeggen als je bijvoorbeeld met een volle tank ongeveer 500 kilometers rijdt waarvan 100 kilometer prive dan mag 400/500 = 80% van het BTW-bedrag terugvragen.

 

Hiervoor moet je het bedrag pinnen van je zakelijke rekening en zorgen dat je de bonnetjes bewaart.

 

Groet,

Richard Overweg

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Hallo Richard,

 

bedankt voor je antwoord. Zoals jij het beschrijft had ik het ook al begrepen. Punt is dat ik zelf geen privé kilometers ermee maak. Ik haal de auto op, rij mijn zakelijke kilometers, tank de verbruikte brandstof (en misschien een beetje extra ter compensatie van slijtage) weer bij en zet de auto terug.

 

Hoeveel er tussentijds privé gereden wordt door familie, weet ik niet. Hoeveel zij tanken weet ik ook niet. Daarom gaat de methode van (zakelijke kilometers)/(totaal kilometers)x(totaal BTW van alle tankbonnen) = (terug te vragen BTW) niet op.

 

Het dichts bij de werkelijkheid ligt het m.i. om te zeggen dat de tankbonnen die ik met mijn zakelijke pas betaal, ook zakelijk gebruikt zijn, maar ik kan me voorstellen dat dit niet zo geaccepteerd wordt. Vandaar mijn vraag of iets dergelijks te onderbouwen is, of dat het een gevalletje 'jammer dan' is.

Link naar reactie
  • 0

Beste Kani,

 

Als de hoeveelheid brandstof die jij tankt in overeenstemming is met de door jou bijgehouden ritten zou ik gewoon 100% btw verrekenen. Je kan namelijk heel makkelijk aantonen dat het zakelijke kilometers zijn. (Aan de hand van bijvoorbeeld de auto loopt 1 op 15 en je hebt 300 kilometer gereden dan kan je de btw bij 20 liter brandstof verrekenen.

 

groet,

Richard

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Beste Richard,

 

Mag ik misschien even op deze vraag inhaken?

 

Ik heb een auto ouder dan 15 jaar via mijn zakelijke rekening gekocht en is sowieso geen BTW meer op te vorderen. Het kenteken staat, wegens omstandigheden, echter op naam van een vriend. Juridisch gezien heb ik begrepen is deze vriend dus de eigenaar, maar zou ik eventueel de auto wel op mijn balans als lening aan deze vriend kunnen zetten?

 

Nou wordt deze auto alleen voor mijn eigen bedrijf gebruikt, en 'leen' ik dus de auto van mijn vriend. Mijn vraag is of ik dus de benzine kosten, die ik betaal via mijn zakelijke rekening, wel kan opgeven als autokosten en de BTW dus kan terug vorderen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ronaldinho,

 

Verzekering en wegenbelasting staat natuurlijk op naam van mijn vriend, maar ik betaal hem deze bedragen privé. Dit kan ik natuurlijk niet opgeven als autokosten.

 

Maar de benzine kosten, waarvan ik de bonnetjes bewaard heb en de betaling via mijn zakelijke rekening heb gedaan, kan ik die wel als autokosten opgeven en de btw dus terug vorderen?

 

Als ik de auto op mijn balans zet gaat dit dan af van mijn winst en wordt het als kosten gezien? En wat heeft dat verder voor consequenties voor een eventuele bijtelling aan het einde van het jaar? Ik heb namelijk geen kilometer administratie bijgehouden.

Link naar reactie
  • 0

De verzekeraar zou natuurlijk kunnen stellen dat je de auto huurt van die vriend. Doorgaans betekent dat feitelijk dat je niet verzekerd bent.

 

Daarnaast nogmaals, op wiens naam de rekeningen staan, zegt weinig over het wel of niet in de boekhouding kunnen opnemen. Het gaat om de werkelijke situatie, niet die op papier. Als de auto niet op de zaak staat, kun je in beginsel max. 19 cent per km aftrekken van de winst. Dan moet je dus wel weten hoeveel zakelijke km je hebt gereden. Alternatief is alle kosten ten laste van het resultaat brengen en vervolgens de bijtelling toepassen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar is het als je op meerdere forums dezelfde vraag stelt je ook verschillende antwoorden kan krijgen ???

 

Op een ander forum werd mij verteld dat ik de auto wel op de balans kon zetten als lening aan mijn vriend, maar dat er dan wel duidelijk een contract moest zijn met welke rente werd berekend, want anders kan de belastingdienst het zien als lening.

 

Waarbij je zegt "Alternatief is alle kosten ten laste van het resultaat brengen en vervolgens de bijtelling toepassen". Wat bedoel je daarbij met alle kosten? Naast benzine ook apk, garage kosten, verzekering en wegenbelasting?

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet welk forum, maar HL staat vast beter aangeschreven ;D

 

Welk bedrag gaat die vriend dan aan jou betalen ter aflossing van die 'lening'? Het zal doorgaans immers niet zo zijn dat bij verkoop van de auto deze weer net zoveel oplevert als dat bij aankoop is betaald.

 

Er is geen lening. Je hebt een auto gekocht en om onbekende reden mag jouw naam niet op de papieren staan. Ik neem aan dat het de bedoeling is dat het die vriend geen cent kost (of zelfs nog wat oplevert, in verband met de risico's). Dus ben jij ten minste economisch eigenaar. Als je de auto tot je ondernemingsvermogen rekent, kun je alle kosten, dus ook apk, garagekosten, verzekering, motorrijtuigenbelasting en afschrijving aftrekken (let op: boetes kunnen niet afgetrokken worden). Bij die verzekering moet je dan dus wel even opletten dat ze ook daadwerkelijk dekking bieden onder deze omstandigheden.

 

Daar staat dan wel de bijtelling tegenover en daarom is het soms verstandiger om de auto juist niet tot het ondernemingsvermogen te rekenen, maar in prive te houden. Dan is 19 cent per zakelijke km aftrekbaar.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Een ingewikkelde constructie. Je moet wel een heel goede reden hebben om dit te kiezen.

 

Die vriend van je loopt risico aansprakelijk gesteld te worden voor schade die jij met de auto veroorzaakt, krijgt de aanslagen voor de motorrijtuigenbelasting en krijgt jouw boetes te betalen. Verzekering en andere kosten kunnen op hem verhaald worden. Ik begrijp dat hij zelf geen gebruik (kan) maken van die auto die op zijn naam staat. Je vriend moet wel een heel goede reden hebben om dit te kiezen.

 

Is het niet handiger om die auto van je vriend gewoon te lenen wanneer je dat nodig hebt en hem daarvoor een reële vergoeding te betalen? Gewoon elke zakelijke rit met de werkelijke kosten vergoeden en verantwoorden in je boekhouding?

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Ronaldinho Bedankt voor je reactie.

 

Wat de bijtelling of km administratie, privé houden van de auto betreft heb ik nog een paar vragen. Of beter gezegd kan ik de situatie uitleggen.

 

De auto is voor €1200 aangeschaft op naam van mijn bedrijf en is meer dan 15 jaar oud. (Er is geen BTW aftrekbaar.) Nu heb ik begrepen dat de bijtelling dan 35% van de economische waarde van de auto is (ongeveer €1700). Is in dat geval het nog steeds beter om de auto privé te houden?

 

Zal sowieso aan de bijtelling zitten aangezien er geen km administratie is bijgehouden.

 

Nou kan ik dus de auto op mijn balans zetten als investering. Over hoeveel jaar kan ik deze auto dan afschrijven?

Link naar reactie
  • 0

Bij de lagere bijtelling blijft de rekensom hetzelfde, alleen veranderen de getallen. Dus de uitkomst kan anders zijn, maar dat blijft een kwestie van rekenen.

 

Afschrijven mag fiscaal per jaar maximaal 20% van de aanschafkosten, dus 240 per jaar, totdat je de restwaarde hebt bereikt. Tenzij er bijvoorbeeld een regeling voor willekeurige afschrijving van toepassing zou zijn.

 

19 ct/km en btw terugvragen kan beide. Het een ziet namelijk (alleen) op de inkomstenbelasting en het ander (alleen) op de btw. Voor beide belastingen moet je een zelfstandige afweging maken, zodat het voor de een zakelijk en voor de ander prive kan zijn (dat geldt overigens ook voor bijvoorbeeld de kilometers: woonwerkverkeer is voor de IB zakelijk (volgens de wet), maar voor de btw privé (volgens de staatssecretaris).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.