• 0

BBL leertraject subsidie

Beste allen,

 

Kort geleden zijn wij 'erkend leerbedrijf' geworden voor de opleiding logistiek medewerker (MBO niveau 2). Ik was in de veronderstelling dat het aannemen van een leerling een aantal voordelen had:

 

1. Ervaring opdoen met de leerling (na z'n opleiding krijgt hij bv. een contract)

2. Gemotiveerd (t.o.v. studenten bijbaantjes)

3. Financieel antrekkelijk door subsidies en loonkosten korting.

 

Al onze andere werknemers werken nu via Payroll. Het leek me dus verstandig om voor de enige stagaire niet een hele loonadministratie + verzekeringen op te zetten, maar dit ook via Payrolling te doen.

 

De organisatie die ons erkend heeft (VTL) doet ook aan payrolling. We krijgen dan dus een factuur van VTL. Mocht de leerling niet functioneren, ziek worden o.i.d. dan ligt het risico bij hen. Ik heb tarieven opgevraagd.

 

Het blijkt dat de leerling meer krijgt dan het minimumloon en dat VTL dezelfde kostenfactor (ca. 1.75) hanteert als de reguliere andere Payroll organisatie voor onze overige werknemers. Uiteindelijke kosten komen op ca 14 euro per uur. Hier zit een 'loonkosten' subsidie al in.

 

Ik ben hier eigenlijk wel van geschrokken. De leerling is evenduur als een veel ouder en hoger opgeleid iemand die geen begeleiding behoeft.

 

Ik heb begrepen dat er 2 subsidies zijn:

1. Praktijleren: Dat kan je per schooljaar achteraf aanvragen. Maximum is 2700 euro. Maar de pot wordt gedeeld door iedereen. Het is onbekend wat jde daardwerkelijk kan krijgen. Dat zou volgens mijn berekening ca 1.75 euro per uur korting zijn. Eerlijk gezegd vindt ik het niet prettig om alles voor te schieten en dan af te wachten of de regeling nog bestaat als ik er aanspraak op wil doen.

 

2. Lookkosten premie verlaging. Hier kan ik echter niets over vinden. Wie weet daar meer van?

 

Zoals het er nu uitziet, zie ik meer nadelen dan voordelen in het aannemen van een stagiaire. Ik heb echter het gevoel dat ik iets over het hoofd zie!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Binnen het MBO zijn er twee trajecten: BBL en BOL.

 

Bij BOL (BeroepsOpleidende Leerweg) gaat de student meestal een dag of vier naar school en wordt er één dag stage gelopen. Dit komt overeen met het beeld van stage dat wij meestal hebben - een niet of laagbetaalde stage (geen WML).

 

Bij BBL (BeroepsBegeleidende Leerweg) werkt de student een dag of vier en gaat hij één dag naar school. Vaak is er gewoon een arbeidsovereenkomst voor de vier dagen en gaat de student één dag in de week naar school.

 

Als het gaat om een student die het BBL-traject volgt is het normaal dat deze regulier (of in ieder geval conform CAO) betaald wordt, vooral ook om niet te concurreren op de arbeidsmarkt. Deze student werkt namelijk primair (is werknemer) en studeert ernaast. Als de kandidaat een BBL-student is is het niet vreemd dat er niet substantieel afgeweken wordt van regulier loon.

 

Bij een BOL-traject wordt er vooral gestudeerd en loop je een traditionele stage die de opleiding ondersteunt en dient om praktijkervaring op te doen. Dit is dus een heel ander verhaal dan het BBL-traject en stukken goedkoper.

 

Overigens, bij een stage-overeenkomst is er sprake van een driepartijenovereenkomst tussen de school, de student en het leerbedrijf. Een stagiair is voor de loonheffingen ook geen standaard werknemer. De verloning laten lopen via een payroller die geen onderdeel uitmaakt van deze driepartijenovereenkomst kost altijd meer omdat zij geen rekening mogen houden met de bijzondere status van de stagiair - voor een payroller is het gewoon een werknemer. Bij een BOL-traject is het dus vanuit financieel oogpunt niet verstandig om via een payroller te werken. Voor een BBL-traject zal het niet uitmaken.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo ondernemer 1100,

 

De "loonkostensubsidie" op zichzelf bestaat niet. Regelingen zoals premiekortingen, subsidie praktijkleren, afdrachtvermindering Speur- en Ontwikkelingswerk (S&O), mobiliteitsbonussen en overige arbeidsparticipatie bevorderende maatregelen voor specifieke doelgroepen vallen onder de loonkostensubsidie. Daarnaast hebben een aantal gemeenten (zoals Amsterdam) wel een aparte loonkostensubsidie.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Rakesh

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de verduidelijking. Het gaat inderdaad om een BBL traject.

 

Als het gaat om een student die het BBL-traject volgt is het normaal dat deze regulier (of in ieder geval conform CAO) betaald wordt, vooral ook om niet te concurreren op de arbeidsmarkt. Deze student werkt namelijk primair (is werknemer) en studeert

 

Ik ben het hier niet mee eens. Zo is er bv. jeugdminimumloon omdat jongeren minder inzetbaar zijn. Dat is geen 'valse' concurrentie op de arbeidsmarkt. Hetzelfd geldt voor een BBL'er die zijn opleiding nog niet voltooid heeft. Tijdens de accreditatie voor leerbedrijf heeft men dit ook expliciet aan ons gemeld. "Let op dat dit geen gewone werknemer is die je 100% kan inzetten". Als je een BBL'er 100% moet betalen, wat is dan nog de meerwaarde van de opleiding?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het hier niet mee eens.

Dat mag ;)

 

Zo is er bv. jeugdminimumloon omdat jongeren minder inzetbaar zijn.

Maar een stagevergoeding zou ver onder het jeugdminimumloon kunnen liggen. Je mag een stagiair zelfs helemaal niets betalen. Bij een werknemer zijn er inderdaad regels, zoals je houden aan het jeugdminimumloon of het CAO-loon als daar een speciale voorzieningen voor leer-werk-werknemers is opgenomen (zoals in de bouwnijverheid). Ik heb niet ander beweerd - regulier verlonen is dus conform het WML (Wet MinimumLoon) of de CAO.

 

Dat is geen 'valse' concurrentie op de arbeidsmarkt.

Wel als je de werknemer/stagiair met € 200,00 in de maand naar huis wilt sturen. Ik zeg niet dat je dat wilt, ik zeg alleen dat hier regels voor zijn om juist valse concurrentie te voorkomen.

 

Hetzelfd geldt voor een BBL'er die zijn opleiding nog niet voltooid heeft. Tijdens de accreditatie voor leerbedrijf heeft men dit ook expliciet aan ons gemeld. "Let op dat dit geen gewone werknemer is die je 100% kan inzetten".

Klopt. Let op, deze opmerking betekent heeft dus geen betrekking op de verloning maar heeft betrekking op het verwachtingspatroon dat je van deze werknemer kunt verwachten.

 

Als je een BBL'er 100% moet betalen, wat is dan nog de meerwaarde van de opleiding?

Ehm, ik kan er vele bedenken. Maar voordat je door gaat met op deze manier redeneren - een manier die je niet verder brengt - is het handig om de CAO er eens bij te halen. Onder welke CAO valt jouw bedrijf?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Uiteindelijk hebben we toch besloten een BBL traject aan te bieden. En we hebben zelfs al een kandidaat! Het enthousiasme van de kandidaten die gesolliciteerd hebben is aanstekelijk :)

 

Ik zit er over te denken de student aan te nemen via het door ons al vaker gebruikte Payroll bedrijf. Deze hanteren een factor 1.75 voor de kosten op het loon. VTL hanteert een hogere factor. Ze geven aan dat daar al de subside van het 'sectorplan' in zit. Ik vind het jammer dat zo'n subsidie niet terecht komt bij de uiteindelijk werkgever. Ik zal nog eens kijken of ik zelf kan deelnemen aan een 'sectorplan'

 

Wanneer de samenwerking met de BBL'er goed loopt kan ik na een paar maanden altijd nog van payroll naar direct in dienst nemen overstappen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.