• 0

Ik blijk hoofd opdrachtgever voor ZZp'er

De onderwerp titel is wat lastig samen te vatten, maar de situatie is als volgt;

 

Ik heb een VAR(WUO), en een IPV (Inhoudings plichtige Verklaring).

 

Ik ben ZZP'er en treed op als artiest, samen met een collega die ook ZZP'er is. Alle optredens/opdrachten komen via mij binnen, en ik behandel alle administratie/contracten/facturen en dergelijke.

Voor elk optreden ontvang ik een factuur van mijn collega, die ik dan aan hem betaal.

 

Uiteraard heb ik van hem een VAR(WUO) in bezit. Daarmee kan ik aantonen dat zijn inhoudingen e.d. door hem betaald worden. (Ook geldig voor mijn IPV neem ik aan?)

 

Voorheen had mijn collega meerdere opdrachtgevers, waardoor hij rechtmatig ZZP'er was. Zijn eigen opdrachten zijn echter steeds minder (2 a 3 per jaar), waardoor hij nu bijna 100% inkomsten heeft uit mijn opdrachten. De schijnzelfstandigheid komt hier volgens mij nu om de hoek kijken!

 

Ik wil absoluut geen personeel in dienst, of daar verantwoordelijk voor zijn.

 

Ik heb al eens gehoord dat wij de opdrachten onderling moeten verdelen, en elkaar over en weer facturen sturen. (Gebeurt vaak in de bouw). Maar dit lijkt mij zo een simpel truukje dat de belastingdienst daar (uiteraard) zo doorheen kijkt!

En daarbij, ik wil mijn opdrachtgevers niet bestoken met dubbele bedrijfsnamen e.d. Ik wil dat mijn opdrachtgevers altijd weten dat ze met 'mij' handelen.

 

Ik wil natuurlijk wel met hem blijven samenwerken, maar ik wil niet aansprakelijk gesteld worden als 'werkgever', met de daaraan verbonden verplichtingen!

 

Heeft iemand tips over hoe ik moet handelen? Wat ik kan verwachten van de fiscus? En hetzelfde kan ik vragen namens mijn collega. Wat moet hij doen? Wat kan hij verwachten van de fiscus?

Dààr waar het feest moet zijn!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

IPV houder is verantwoordelijk. (inderdaad)... oplossing (ik weet niet of je opdrachtgever daar blij mee is) dat iedere band-lid zelf zijn/haar factuur stuurt naar de (oorspronkelijke) opdrachtgever.

 

Dat is volgens mij de basis, Oplossing / work-around kan je altijd met je Belasting Inspecteur bespreken.

 

Succes

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Voor de toekomst is het - als je structureel met hem samen blijft werken - wellicht een overweging om samen te werken via een VOF: dan zijn jouw opdrachtgevers ook zijn opdrachtgevers en komt de zelfstandigheid niet in gevaar. Je zelfstandige activiteiten daarnaast kun je dan als eenmanszaak blijven uitvoeren.

Als je vastlegt dat hij overige activiteiten ook niet via de VOF mag laten lopen verandert er qua aansprakelijkheid voor jou ook niets

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden.

 

Maar, als ik als IPV'er de VAR(WUO) heb van hem, dan ben ik voor de afdrachten toch niet meer voor verantwoordelijk? Immers, ik heb aan mijn administratieve verplichting voldaan. Ik kan een kopie tonen van de VAR.

Ben erg benieuwd naar dit!

 

Overigens, de andere oplossing, iedereen een eigen factuur laten sturen, dat staat niet echt professioneel :( dus dat wil ik liever niet.

 

Wat de VOF betreft; ik wil eigenlijk geen onderling zakelijke belang. Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor zijn handelen. (Als hij een goede handelspartner was, had hij zelf ook meerdere opdrachtgevers!) Het is, even egoistisch misschien, 'mijn' bedrijf. Die heb ik opgebouwd. Later is hij daar bij gekomen omdat wij ook samen een product leveren, waar hij ook input in heeft. Hij als volwaardig ZZP'er was eigenlijk de beste oplossing :(

Dààr waar het feest moet zijn!

Link naar reactie
  • 0

 

Maar, als ik als IPV'er de VAR(WUO) heb van hem, dan ben ik voor de afdrachten toch niet meer voor verantwoordelijk? Immers, ik heb aan mijn administratieve verplichting voldaan. Ik kan een kopie tonen van de VAR.

Ben erg benieuwd naar dit!

 

 

Mee eens. De var-wuo dient om jou zekerheid te verschaffen en die heb je nu. Echter de verklaring moet wel jaarlijks opnieuw aangevraagd worden dus voor dit jaar zit je safe maar voor de volgende jaren moet je maar afwachten.

 

Als er een var-row wordt afgegeven zul je zelf moeten onderzoeken of je afdrachten moet doen.

Overigens is het wel zo dat jij – ondanks de var-wuo – weldegelijk inhoudingsplichtig kunt zijn namelijk als jij te kwader trouw bent en weet dat de var wuo ten onrechte is verleend.

 

Ook is jouw ‘zakenpartner’ verplicht melding te maken van het feit dat hij niet meer aan de voorwaarden voldoet die hij in de aanvraag van de var-wuo opgegeven heeft.

 

Maar ja, hoe weet je dit alles? Immers jij bent er bij aanvraag niet bij geweest. Als de fiscus besluit bij de toekenning van een var-wuo marginaal te toetsen (en dat doet ze want de vragen worden toch doelgericht beantwoord) in hoeverre kan dan van jou een check verwacht worden op de activiteiten van je zakenpartner? Ik vermoed dat het voor de ib/lb zo’n vaart niet zal lopen zolang de var-wuo er is. Het fiscale en de bijbehorende administratieve verplichting is zijn pakkie-an.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ha ha, die snap ik.

Ik bedoel ook eigenlijk meer de investeringen / admin / enzovoorts, oftewel alles, behalve tijdens het optreden. Tijdens een optreden ben ik verantwoordelijk, en heb daarvoor ook mijn verzekeringen. (Ook voor hem).

 

Tja. Natuurlijk zou je die taken en bevoegdheden wel duidelijk kunnen vastleggen (lees: beperken ) in een VOF contract, maar eerlijkheidhalve is er nu al zo duidelijk sprake van een ondergeschikte relatie dat een gezagsverhouding al op de loer ligt. in combinatie met verplichting persoonlijke arbeid is er dan al snel sprake van een dienstverband.

 

Kort door de bocht: als er geen andere opdrachtgevers zijn en de VAR WUO daardoor over 2015 niet meer wordt toegekend en jij de VOF constructie niet zit zitten dan zijn de meest logische conclusies:

 

[*]stoppen met deze samenwerking

[*]hem in loondienst nemen, bijvoorbeeld via een oproep overeenkomst en netjes voldoen aan de werkgeversverplichtingen

[*]hem rechtstreeks laten factureren aan opdrachtgevers

[*]wisselend hem op laten treden als hoofdopdrachtgever

 

De laatste 2 opties moeten uiteraard wel kloppen. Ga vooral niet lopen trucen met facturen

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Mmmhh.... het ziet er naar uit dat de enige optie een VOF is. Iets waar ik niet echt gelukkig mee ben.

 

Een oproepovereenkomst/nul-uren contract is inderdaad ook nog een optie, maar dan ben ik wel verantwoordelijk voor doorbetaling loon bij ziekte, arbeidsongeschiktheid en dergelijke.

In eerste instantie ben ik niet aansprakelijk voor ziekte buiten de oproepperiode, maar ik heb hem in dienst over een langere periode (> dan 3 cq 6 maanden), en dan wordt het een erg gevaarlijke constructie volgens mij.

Hij kan dan eventueel ook aanspraak maken op een vast dienstverband.

Plus heb ik ook een behoorlijk uitbreiding op mijn administrator (loonadministratie) waar ik eigenlijk nooit mee te maken heb gehad.

 

Is verlonen bij een verloningsbedrijf in dit geval een optie? Ben ik dan van alle verplichtingen e.d. af?

 

Overigens;

Ik heb net de belastingtelefoon aan de lijn gehad. Zolang mijn collega een VAR(WUO) heeft, dan ben ik als IPV houder niet aansprakelijk voor een eventuele 'foute' VAR. Die verantwoordelijkheid ligt bij de VAR aanvrager. Hij dient bij de aanvraag er voor te zorgen dat zijn gegevens kloppen. (Ook bij automatische verlenging!)

Het blijkt ook dat wanneer zijn inkomsten van 1 opdrachtgever meer dan 70% van zijn totale inkomsten zijn, dat de VAR eigenlijk niet klopt. ... Dat is al geruime tijd (jaren) het geval :(

 

Stiekem wel balen. Dat betekend o.a. dat ik een dubbele admin/bedrijf moet gaan voeren. (1 voor mijzelf als zzp'er, 1 voor de VOF).

 

Werkt het dan zo dat ik als ZZPer een factuur moet sturen aan de VOF? Mijn vervoer en apparatuur wordt gebruikt, dat kan ik dan factureren aan de VOF? ... Mmmh dat wordt een heel ander topic :-\

Dààr waar het feest moet zijn!

Link naar reactie
  • 0
In eerste instantie ben ik niet aansprakelijk voor ziekte buiten de oproepperiode, maar ik heb hem in dienst over een langere periode (> dan 3 cq 6 maanden), en dan wordt het een erg gevaarlijke constructie volgens mij.

 

Niet echt. De loondoorbetaling is gebaseerd op de daadwerkelijke inzet in de 3 maanden voorafgaand aan de ziekte. En verder is het risico op zeer langdurige loondoorbetaling goed en goedkoop verzekerbaar

 

Hij kan dan eventueel ook aanspraak maken op een vast dienstverband.

 

So what? Het is een oproepovereenkomst. Als jij niet oproept valt er niets te verlonen en loop je ook geen risico's. Die ga je pas lopen als je hem structureel gaat inzetten.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Ik heb net de belastingtelefoon aan de lijn gehad.

En dat is je goed recht, de overheid houdt die dienst niet voor niets in de lucht.

Heeft de Belastingtelefoon er ook netjes bij vermeld dat ze alleen algemene informatie leveren en dat je aan hun informatie geen rechten mag ontlenen?

 

Als ik je goed lees, heeft de Belastingtelefoon-medewerker tegen jou gezegd dat als iemand meer dan 70% van zijn inkomsten uit één opdrachtgever haalt, hij per definitie géén VAR-WUO zou mogen krijgen. Ik heb nu geen zin om de rechtspraak er op na te slaan, maar ik durf wel te beweren dat dat niet het geval is. In de VAR-procedure worden in principe alle antwoorden meegenomen in een weging, en die 70%-vraag zal wellicht zwaarder wegen dan andere, maar is zeker niet zaligmakend.

 

Als dat wel zo was, kon het formulier overigens een flink stuk korter ;-)

 

 

Ik vermoed dat jij geen risico loopt, zolang je partner maar een VAR-WUO op tafel blijft leggen. En daarmee is gelijk aangetoond hoezeer dat systeem door zijn poten aan het zakken is, maar dat is een ander verhaal.

 

Je hoeft geen twee administraties te voeren, je kunt ook samen een VOF oprichten en al je artiesten-activiteiten vandaaruit uitvoeren, en afspraken maken over de winstverdeling, zodat hij dat deel van de winst krijgt waar hij recht op heeft, gerekend vanuit de optredens waar hij aan meegewerkt heeft.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.