• 0

Kickstarter en de Belastingsdienst

Dag allen,

 

Ik heb mij al enigzins hierin verdiept maar heb tot op heden nog niet echt een heldere uitleg (voor leken?) gevonden. Ik hoop dat ik dit bericht op de juiste locatie heb geplaatst, mocht dat niet zo zijn dan wil ik vriendelijk vragen of iemand hem alsnog op de juiste plek wil zetten.

 

Sinds kort is Kickstarter als eerste niet Engelstalig land ook beschikbaar voor de Nederlandse markt en zullen wij Nederlanders vanaf 29 April aanstaande onze projecten kunnen aanbieden zonder het hoeven inschakelen van een tussenpersoon in het buitenland. Tevens kan dit in onze eigen Euro en hoeven wij het project niet in Ponden of Dollars te doen wat weer scheelt in conversies. Erg gunstig sinds ik al enige tijd de mogelijkheden aan het onderzoeken ben om toegang te krijgen tot dit platform.

 

Waar ik graag meer over zou willen weten is hoe de Belastingsdienst tegen dit alles aankijkt? Moeten wij BTW, of een andere vorm van heffing afdragen? Ben ik verplicht mijzelf eerst in te schrijven bij de Kamer van koophandel? (hier ga ik volgende week langs om het een en ander te vragen) Volgens Kickstarter is het geen 'verkoop' maar kunnen mensen jou ondersteunen en hiervoor kun je ze belonen met een 'bedankje'. Dus valt dit onder verkoop als je een product op de markt wilt brengen, deze mensen jou steunen en hiervoor als bedankje dat product ontvangen? Je hoeft volgens de regels (van Kickstarter) geen bedrijf te hebben om een project te kunnen beginnen zolang je; een Nederlands staatsburger bent, 18 jaar of ouder bent en je een project voor jezelf of voor een rechtspersoon met een geldig KvK nummer begint, je een geldig paspoort/Nederlands rekeningnummer/Nederlands adres hebt en een credit/debit kaart tot je beschikking hebt. KvK is hier dus niet per sé verplicht?!

 

Ik heb al regelmatig geprobeerd om hier wat meer informatie over te vinden maar ben ik tot op heden nog niet echt succesvol geweest. Dit zal mischien komen doordat dit (crowdfunding) allemaal nog in de kinderschoenen staat in Nederland en de Nederlandse overheid hier nog hun weg in moet vinden? Voordat ik echter mijn project lanceer zou ik het fijn vinden om duidelijke standpunten omtrend dit gebeuren te weten. Ik hoop dat sommigen van jullie hierover beter op de hoogte zijn en mij en ongetwijfeld vele anderen kunnen helpen om de juiste paden te bewandelen en het goed te doen.

 

Alvast enorm bedankt!

 

Tim

 

 

P.s; ik ben normaal niet echt gewend om op deze manier te schrijven en hoop dat mijn verhaal enigzins duidelijk is. Als dat niet het geval is dan bij voorbaat mijn excuses!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Had een heel uitgebreid antwoord getypt maar drukte per ongeluk op vorige >:(

 

Ik vond op crowdfundingguide.com het antwoord op je vraag: link

 

Hier wordt duidelijk dat het absoluut niet om donaties gaat en dat je zeker btw moet afdragen over het bedrag dat je vergaard via Kickstarter. Het beste is om hier vooraf rekening mee te houden om een dikke rekening aan het einde van het boekjaar te voorkomen. Wanneer je geen kvk opricht zul je het geld in principe ook niet zakelijk "kunnen" toepassen. Je ziet wel vaak mensen met een ernstige ziekte langskomen op bijv. Indiegogo, maar deze zijn onderhevig aan een goede doelen regeling. Al ben ik vrij zeker dat hier ook een persoonlijke btw afdraging voor plaats zou vinden.

 

Hopelijk helpt dit! Let me know!

www.foogli.nl

Link naar reactie
  • 0

Had een heel uitgebreid antwoord getypt maar drukte per ongeluk op vorige >:(

 

Ik vond op crowdfundingguide.com het antwoord op je vraag: link

 

Jammer dat je uitgebreide antwoord weg is maar ik ben erg dankbaar dat je alsnog de moeite hebt genomen om een nieuw antwoord te typen. :)

 

Erg interessant stukje. Alhoewel het in dit geval om de Amerikaanse variant gaat zal er veel overeenkomen!

 

Hier wordt duidelijk dat het absoluut niet om donaties gaat en dat je zeker btw moet afdragen over het bedrag dat je vergaard via Kickstarter. Het beste is om hier vooraf rekening mee te houden om een dikke rekening aan het einde van het boekjaar te voorkomen. Wanneer je geen kvk opricht zul je het geld in principe ook niet zakelijk "kunnen" toepassen. Je ziet wel vaak mensen met een ernstige ziekte langskomen op bijv. Indiegogo, maar deze zijn onderhevig aan een goede doelen regeling. Al ben ik vrij zeker dat hier ook een persoonlijke btw afdraging voor plaats zou vinden.

 

Hopelijk helpt dit! Let me know!

 

Ik was inderdaad zoiezo van plan om de BTW mee te rekenen alsmede een buffer voor extra eventuele 'verassingen'. Je hebt gelijk dat wanneer ik geen KvK opricht ik ook geen voordelen hieruit kan halen. Alleen maar extra goed teken dat ik daar een afspraak heb gemaakt.

 

Ik ga zeker niet voor een goed doel. Eh, ik bedoel het is wel voor een goed doel maar niet de liefdadigheids variant! ;)

In mijn geval gaat het om een (bord)spel met miniaturen. Kickstarter is voor de deze markt erg interessant en zeer populair vandaar dat ik erg blij ben dat het nu makkelijker toegankelijk is voor NL.

Link naar reactie
  • 1

Richt géén Kamer van Koophandel op! We hebben er al een, en volgens sommigen is dat al teveel! :P

 

Het zou natuurlijk sjiek zijn als de Nederlandse Kickstarter-variant zelf even met de Belastingdienst om de tafel zou gaan zitten, afspraken zou maken en die zou publiceren, dan wist iedereen direct waar ie aan toe was.

Vroeger heette dat dat je 'een ruling ging halen' en dat was ontzettend fijn voor investeerders want die kregen dan geen vervelende verrassingen, maar dat was voordat er crowdfunding was.

 

De Nederlandse regels:

 

BTW (ofwel omzetbelasting): eerste vraag voor de btw is of je - voor de btw - ondernemer bent. Ik schrijf " - voor de btw - " omdat het antwoord op de vraag of je een ondernemer bent of niet voor elke belasting van andere factoren afhankelijk kan zijn.

Je bent kortweg een btw-ondernemer als je

- in het economisch verkeer

- goederen of diensten levert

- onder bezwarende titel (lees: tegen een vergoeding)

 

Het zal je niet verbazen dat je jezelf wel in enorme bochten moet wringen om hier als doorsnee ondernemer nog onderuit te komen. Zeer waarschijnlijk zul je dus btw-ondernemer zijn of dat zeer binnenkort worden. Of je staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, speelt overigens geen rol.

 

Als je een btw-ondernemer bent, ben je btw verschuldigd als je goederen of diensten levert.

Ik weet niet wat voor campagne je op de NL-Kickstarter wil starten, maar wellicht gaat het om wat ze in het buitenland een 'pre-order' noemen. In normaal Nederlands: ik geef je nu geld, en in 2015 lever jij mij een tof spel.

Jij gaat dus, als btw-ondernemer, een goed leveren, tegen een vastgestelde prijs. Je voelt 'm wellicht al aankomen, er mag btw afgedragen worden.

De hoofdregel in de omzetbelasting is dat je btw afdraagt als je een goed LEVERT. Jij levert in dit voorbeeld in 2015, maar, zo stelt artikel 13 lid 2 Wet Omzetbelasting:

de belasting of het desbetreffende gedeelte daarvan [wordt] uiterlijk verschuldigd op het tijdstip waarop de vergoeding geheel of gedeeltelijk wordt ontvangen.

Hieruit concludeer ik dat, als mensen jou morgen een aanbetaling doen voor een spel dat jij in 2015 gaat leveren, jij morgen ook de btw over die aanbetaling verschuldigd bent. Die betaal je niet direct morgen, maar verwerk je in je btw-aangifte over het tweede kwartaal van 2014 en betaal je dus in juli.

 

 

Je schrijft ook nog dat een KvK-inschrijving niet per se verplicht is voor een Kickstarter-campagne. Dat zal vast, maar ik wil je de tip geven om de andere kant op te denken. De Kickstarter-campagne die je wil opzetten is een middel, geen doel op zichzelf. Het is een middel op een product te lanceren op de markt (althans, dat vermoed ik). Daarmee ben je 'economisch actief' en is een KvK-inschrijving verplicht.

En aangezien het waarschijnlijk ook je bedoeling is om er een inkomen mee te vergaren, val je ook onder de inkomstenbelasting. De winst die je realiseert met dit project zal dan belast worden.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Richt géén Kamer van Koophandel op! We hebben er al een, en volgens sommigen is dat al teveel! :P

 

:P

 

Het zou natuurlijk sjiek zijn als de Nederlandse Kickstarter-variant zelf even met de Belastingdienst om de tafel zou gaan zitten, afspraken zou maken en die zou publiceren, dan wist iedereen direct waar ie aan toe was.

 

Vroeger heette dat dat je 'een ruling ging halen' en dat was ontzettend fijn voor investeerders want die kregen dan geen vervelende verrassingen, maar dat was voordat er crowdfunding was.

 

Dit had zeker erg handig geweest en eigenlijk snap ik niet dat de Belastingsdienst dit zelf niet heeft geëist als voorwaarde.

 

Voor de rest een erg uitgebreid en duidelijke uitleg! Mijn dank is groot!!! :)

Link naar reactie
  • 0

Dit had zeker erg handig geweest en eigenlijk snap ik niet dat de Belastingsdienst dit zelf niet heeft geëist als voorwaarde.

 

Als voorwaarde voor wát, als ik vragen mag?

Kickstarter is een website, voor zover ik weet. Moet de Belastingdienst volgens jou bij elke website die de lucht in gaat, eisen dat er een webpagina met fiscale consequenties komt, en anders met groot machtsvertoon de site uit de lucht halen?

(Trek hier zelf uw vergelijking met landen ten oosten en zuidoosten van ons)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dan zijn er natuurlijk altijd weer andere situaties mogelijk:

 

Wat als een (KVK en voor de BTW geregistreerd) bedrijf aan zijn klanten vraagt om een bijdrage te leveren aan een ruimte of gebouw waardoor het bedrijf zijn dienstverlening weer kan verbeteren. Hierin betaald een klant dus niet voor een product, maar voor een ruimte die een klant niet eens zelf hoeft te gebruiken. Dit gaat altijd middels "rewards" en kan bijvoorbeeld zijn "ik draag 20 euro bij aan het opzetten van de ruimte en ontvang een glas champagne bij opening". Of is het glas champagne dan een product?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Tjonker

aan particuliere klanten binnen de EU moet jij BTW heffen. Aan zakelijke klanten (met BTW nummer) en particuliere klanten buiten de EU hoeft dat niet. Dat is effe lastig, maar Kickstarter heeft de mogelijkheden, door middel van de verschillende "perks" om deze groepen verschillende soorten facturen toe te sturen. Succes met je Kickstarter campaign.

gr Maarten

 

Dag allen,

 

Ik heb mij al enigzins hierin verdiept maar heb tot op heden nog niet echt een heldere uitleg (voor leken?) gevonden. Ik hoop dat ik dit bericht op de juiste locatie heb geplaatst, mocht dat niet zo zijn dan wil ik vriendelijk vragen of iemand hem alsnog op de juiste plek wil zetten.

 

Sinds kort is Kickstarter als eerste niet Engelstalig land ook beschikbaar voor de Nederlandse markt en zullen wij Nederlanders vanaf 29 April aanstaande onze projecten kunnen aanbieden zonder het hoeven inschakelen van een tussenpersoon in het buitenland. Tevens kan dit in onze eigen Euro en hoeven wij het project niet in Ponden of Dollars te doen wat weer scheelt in conversies. Erg gunstig sinds ik al enige tijd de mogelijkheden aan het onderzoeken ben om toegang te krijgen tot dit platform.

 

Waar ik graag meer over zou willen weten is hoe de Belastingsdienst tegen dit alles aankijkt? Moeten wij BTW, of een andere vorm van heffing afdragen? Ben ik verplicht mijzelf eerst in te schrijven bij de Kamer van koophandel? (hier ga ik volgende week langs om het een en ander te vragen) Volgens Kickstarter is het geen 'verkoop' maar kunnen mensen jou ondersteunen en hiervoor kun je ze belonen met een 'bedankje'. Dus valt dit onder verkoop als je een product op de markt wilt brengen, deze mensen jou steunen en hiervoor als bedankje dat product ontvangen? Je hoeft volgens de regels (van Kickstarter) geen bedrijf te hebben om een project te kunnen beginnen zolang je; een Nederlands staatsburger bent, 18 jaar of ouder bent en je een project voor jezelf of voor een rechtspersoon met een geldig KvK nummer begint, je een geldig paspoort/Nederlands rekeningnummer/Nederlands adres hebt en een credit/debit kaart tot je beschikking hebt. KvK is hier dus niet per sé verplicht?!

 

Ik heb al regelmatig geprobeerd om hier wat meer informatie over te vinden maar ben ik tot op heden nog niet echt succesvol geweest. Dit zal mischien komen doordat dit (crowdfunding) allemaal nog in de kinderschoenen staat in Nederland en de Nederlandse overheid hier nog hun weg in moet vinden? Voordat ik echter mijn project lanceer zou ik het fijn vinden om duidelijke standpunten omtrend dit gebeuren te weten. Ik hoop dat sommigen van jullie hierover beter op de hoogte zijn en mij en ongetwijfeld vele anderen kunnen helpen om de juiste paden te bewandelen en het goed te doen.

 

Alvast enorm bedankt!

 

Tim

 

 

P.s; ik ben normaal niet echt gewend om op deze manier te schrijven en hoop dat mijn verhaal enigzins duidelijk is. Als dat niet het geval is dan bij voorbaat mijn excuses!

 

De Fluitstudio dwarsfluiten, reparaties aanpassingen en ergonomie

http://www.fluitstudio.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat klinkt allemaal wel érg hypothetisch. Kun je vertellen wat er écht gebeurt? Om wat voor bedrijf gaat het? Wat is de propositie naar de crowdfunders toe?

 

Het gaat om een online winkel in speciale kleding. Veel klanten vinden alleen de online propositie niet goed genoeg (willen graag passen e.d.) en willen een steentje bijdragen als de winkel ook offline aanwezig is! Hierbij investeren ze alleen in de winkel, krijgen ze geen producten en is het echt een donatie. De beloning naar de klant is een plek waar ze de kleding kunnen passen.

Link naar reactie
  • 0

BTW ben je verschuldigd als je goederen of diensten levert onder bezwarende titel. Dat is een moeilijk woord om te zeggen dat je er een prijs voor afgesproken moet hebben.

 

Aangezien jij niks levert, maar gewoon gratis geld krijgt, hoef je er ook geen belasting over te betalen.

 

Ik hou wel even een slag om de arm. Als alle gulle gevers als - van tevoren kenbare - tegenprestatie uitgenodigd worden op een chique netwerk-event in je nieuwe pand, een netwerk-event waar je tegenwoordig met gemak € 39,- voor neerlegt, kan ik me voorstellen dat de Belastingdienst vindt dat er wél een tegenprestatie is voor de gift, en dat het bedrag dus de prijs is voor de geleverde dienst (het event) en er wél btw verschuldigd is.

 

 

Inkomstenbelasting (of Vennootschapsbelasting, weet niet in welke rechtsvorm je opereert) betaal je over de WINST. Als jij een zak gratis geld krijgt van gulle klanten, verhoogt dat je winst, en betaal je daar dús belasting over.

Als jij een feestje geeft om al die mensen te bedanken en te vieren dat je open bent, zijn de kosten voor dat feest deels aftrekbaar (art. 3.16 Wet IB, kosten voor 'representatie, eten, drinken, vermaak, etc')

 

Helpt dat?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.