• 0

van VOF naar BV

 

Mijn zakenpartner en ik hebben een jaar geleden samen een VOF opgericht. Dit gaat bijzonder voorspoedig en we denken concreet over een omzetting naar een BV.

Mijn zakenpartner heeft een holding met daaronder een aantal BV's. Een van de BV's is leeg en kan gebruikt worden om daar de activiteiten van de VOF in te stoppen. Kunnen jullie mij aandachtspunten geven hoe dit te realiseren en waar aan te denken of hebben jullie betere ideen ?

 

Alvast bedankt,

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ten eerste. Weet je 100% zeker dat hij leeg is? Er kunnen altijd "verborgen lijken uit de kast komen".

 

Daarnaast zul je je in moeten kopen in de nieuwe BV. Je zult een deel van de aandelen dus over moeten nemen van je partner. Hierover zul je onderling een prijs af moeten spreken.

 

Waarschijnlijk zul je langs de notaris moeten om in de statuten enkele wijzigingen an te brengen. O.a. de omschrijvingen van de werkzaamheden van de BV zullen waarschijnlijk verschillen? Als dit niet het geval is dan kun je met het wijzigen van het aandeelhoudersregister uit de voeten.

 

Als het verder allemaal netjes is, is het een eenvoudgere manier om een BV te starten. Laat je echter wel bijstaan door een externe jurist. Dit kan je in de toekomst veel kopzorgen besparen.

 

Ik ben verder geen jurist, dus de juristen hier zullen nog wel wat aanvullingen hebben.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Tebor

 

Een B.V. is voor je zelf ook goed, dan ben je niet meer prive aansprakelijk.

Je kunt ook goederen, auto of werkmateriaal inbrengen in plaats van geld. Ik geloof dat je € 18.000,- nodig hebt om een B.V. te openen.

Maar let wel op dat de B.V. leeg is, een persoon heeft niet voor niets zoveel BV,s en een holding .

Als je een holding hebt dan ben je niet alleen qua geld maar ook juridisch niet aan te pakken. Deze persoon is volledig beschermd en nergens aanspraklijk voor.

 

Gr. Sprinter

Link naar reactie
  • 0

 

Als ik het goed begrijp kan ik dus ook als Holding participeren in de BV die ik samen met mij zakenpartner ga voeren.

Kan iemand mij uitleggen wat hiervan de voordelen zijn, anders dan die al genoemd zijn.

Onder het motto domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden hier nog een leuke : Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een 'gewone' BV, een Holding en een werkmaatschappij ?

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp kan ik dus ook als Holding participeren in de BV die ik samen met mij zakenpartner ga voeren.

Kan iemand mij uitleggen wat hiervan de voordelen zijn, anders dan die al genoemd zijn.

Onder het motto domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden hier nog een leuke : Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een 'gewone' BV, een Holding en een werkmaatschappij ?

Antwoorden roepen altijd weer nieuwe vragen op, maar daarvoor is HL bedoeld.

 

Een 'gewone' BV bestaat niet, maar ik vermoed wat je hieronder verstaat. Je zou ervoor kunnen kiezen om een 'gewone' BV op te richten, waarvan jij als natuurlijk persoon de (mede) aandeelhouder bent. De 'gewone' BV functioneert dan als werkmaatschappij. Alsdan neem je als persoon rechtstreeks deel in die besloten vennootschap. Je kan er ook voor kiezen om niet rechtstreeks, maar indirect in de BV deel te nemen. Dit doe je door tussen jou en de werkmaatschappij nog een BV te plakken. Deze BV is dan eigenaar van de aandelen in de werkmaatschappij. Dit heet een holding. Je kan deze lijn oneindig lang maken als je dat zou willen. Redenen waarom vaak voor een cosntructie met holding en werkmaatschappij wordt gekozen zijn veelal in de fiscale en aansprakelijkheidsfeer te vinden. Met een dergelijke constructie kun je besparen en de belasting ten dele uitstellen. Ook de aansprakelijkheid kan hiermee worden beperkt, maar dit is ook weer betrekkelijk. Bij wanbestuur kan de lijn naar jou als natuurlijk persoon worden doorgetrokken en alsnog aansprakelijk worden gehouden voor de verplichtingen van de BV('s).

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.