• 0

Werknemer neemt zwart werknemer aan, met een boete als gevolg ???

Beste adviseurs,

 

Mijn oudere broer is in dienst van mijn ouders, en werkt in de winkel van mijn ouders.

Mijn ouders zijn twee keer per jaar in het buitenland. Afgelopen zomervakantie heeft mijn oudere broer zonder toestemming van mijn ouders en zonder hun op de hoogte te stellen, een vriend laten helpen in de winkel. Dat is op een normale dag door de inspectie geconstateerd, en vast gelegd als ZWART werknemer. Later hebben mijn OUDERS een boete gekregen van 12.000,- euro.

 

voor mij is nu de vraag of dit kan?

 

Mijn ouders waren in de tijden van het hele gebeuren niet in Nederland en dat is aantoonbaar. Aldus geen van de beide eigenaren waren aanwezig.

Mijn broer is zelf als WERKNEMER in dienst en heeft totaal geen bevoegdheden om mensen aan te nemen.

 

 

Graag jullie mening, advies en oplossing voor deze kwestie.

 

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hoe is dat bij je vriend afgelopen?

 

Een goede kennis van mij heeft een VOF waarvan hij en zijn vrouw de vennoten zijn. verder hebben ze hun zoon als werknemer in dienst genomen. Afgelopen zomer heeft de zoon uit onwetendheid voor een dag een vriend in de winkel laten meehelpen.Per toeval was de belastingdienst op die dag bezig met uitgebreide controle. Als gevolg daarvan heeft de VOF een boete van € 25.000 gekregen die op dit moment definitief is geworden.

 

 

Gelukkig is de boete voor jouw ouders niet zo hoog. Met twee hard werkende zonen die de regels respecteren, komen ze er wel weer bovenop. Sterkte!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mijn broer is zelf als WERKNEMER in dienst en heeft totaal geen bevoegdheden om mensen aan te nemen.

 

Maar zeker blijkbaar weten je ouders natuurlijk wel dat zwartwerker voor het werk "betaald" is/ werd.

 

PS: Ik dacht zoals TwaBla meteen ook aan de eerdere post. Blijkbaar is het nogal verdacht dat de belastingdienst juist komt opdraven om te controleren. Worden ze getipt ? >;( . Wie had er weet van?

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar is het nogal verdacht dat de belastingdienst juist komt opdraven om te controleren. Worden ze getipt?

 

In die eerdere post was ook te lezen dat de ondernemers reeds gewaarschuwd waren. Dan kunnen daar wel twintig familieleden met wapperende handjes staan en jammeren dat het aan een onbevoegde achterneef ligt, maar wie zijn winkel laat runnen door een onnozele onbenul moet achteraf niet zeuren.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Ook in de garage van de familie speelde een vergelijkbaar probleem. ::)

 

 

Als de broertje in de garage van de broer meehelpt. (rond 16 uur per week) moet hij dan in loondienst of is het familieverband in dit geval vrijgesteld van de verplichtingen m.b.t. loondienst en loonbelasting?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Al die gevallen waar het maar "1 dag" betreft en "toevallig op die dag" de inspectie komt ? ......... Ik ben eerder geneigd te denken dat het een nood-leugen is dan dat de belastingen getipt zijn. Misschien wel getipt maar dan zeker niet op de dag dat er "toevallig" iemand zwart werkte.

 

En wat betreft de aansprakelijkheid. Ook al is de baas op vacantie dan blijft hij nog aansprakelijk voor wat er in zijn bedrijf gebeurt. Hij moet voor een terzake kundige vervanging zorgen en als hij dat niet doet is dat zijn eigen risico.

 

Die boete zal betaald moeten worden. Daar komt hij niet onderuit.

 

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.