Beste leden

Ik wil graag wat informatie over mijn administratie.

Ik heb een koeriersbedrijfje met 2 bussen. Een grote en een kleine.

Voor de grote bus wil ik geen bijtelling betalen en heb daarom ook een verklaring uitsluitend gebruik prive kilometers aangevraagd.

Nu zit ik met een aantal vragen.

Omdat ik geen tankpas gebruik lopen alle tankbonnen door elkaar heen. Hoe kan ik dit het beste splitsen? Nu gooi ik alles op een nummer met de naam tanken auto.

Is het overigens verplicht om de autokosten te splitsen bij het gebruik van 2 bussen?

Moet ik bij het inboeken van de tankbonnen ook het aantal liter vermelden?

Hoe willen ze anders ooit controleren of alle tankbonnen wel van mij zijn.

Mijn laatste vraag gaat over de facturatie. De factuurregels heb ik doorgelezen. Alleen de omschrijving weet ik niet zeker. Ik zet er nu op welke dagen ik heb gereden, vertrekpunt, eindpunt en aantal km. Dit staat ook in de agenda.

Zijn er dingen die ik over het hoofd heb gezien?

Zijn er bepaalde wetten waar ik me aan moet houden als koerier voor de belasting, of kan ik de regels aanhouden zoals elke eenmanszaak moet doen.

Alvast bedankt voor alle antwoorden.

Groet Robb

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45685-boekhouding-koeriersbedrijfje/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Ha Rob,

welkom op Higherlevel!

Over je twee bussen: als beide bussen voor zowel inkomstenbelasting als omzetbelasting dezelfde status hebben, zie ik geen noodzaak om de boel administratief te splitsen. Maar dat zal vast niet het geval zijn, dus een zekere mate van splitsing, ontkom je niet aan.

je zegt dat je voor de grote bus geen bijtelling wil, en dus een 'verklaring uitsluitend zakelijk gebruik' hebt aangevraagd. Daar zitten wat regels aan, maar die weet je vast al.

Als die grote bus dan ook echt daadwerkelijk NUL privé-kilometers rijdt, zijn alle kosten zonder meer aftrekbaar.

Is dan ook alle btw op de autokosten aftrekbaar? Dat hangt er vanaf.

Een ritje van huis naar de zaak is voor de inkomstenbelasting (en dus voor de bijtelling) een zakelijke rit, maar voor de btw een privé-rit. Als dit soort ritjes voorkomen, is niet alle btw aftrekbaar. Je kunt kiezen voor een bijtelling (dat is dan een vast bedrag op basis van de nieuwprijs van de bus), maar als je uit je administratie kan halen welk deel van de kilometers privé is (btw-technisch gezien) en wat de kosten van deze bus zijn, kun je daar je btw-bijtelling exact mee berekenen en ben je wellicht goedkoper uit.

Als er een grote bus is, is er ook een kleine bus. Staat die bus ook 'op de zaak' ? En dan zowel voor de inkomstenbelasting als voor de omzetbelasting?

Ik begin even bij de btw. Ik neem aan dat je met deze kleine bus WEL privé rijdt. Ook hier geldt dan dat je op basis van de verhouding zakelijk-privé de btw terug kan vragen, of als je dat niet uit je administraite kan halen, van een forfait uit mag gaan.

Voor de inkomstenbelasting krigj je te maken met een bijtelling, die bijtelling is 25% van de nieuwprijs van de bus, maar nooit hoger dan de werkelijke kosten van de bus.

Als je verwacht dat de werkelijke kosten van de bus (incl. afschrijving) lager zijn dan die 25%, is het dus extra handig om de autokosten per bus te splitsen.

Het is bij mijn weten niet verplicht om de autokosten te splitsen, maar ik zou het je wel aanraden, zoals hopelijk uit dit verhaal duidelijk is geworden.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar