Goedemorgen,

Meestal stel ik na een periode vast dat na een faillissement een debiteur niet optijd zijn betalingsverplichtingen kan voldoen. Ik boek dat in mijn administratie als volgt

Incidente resultaten

Aan kosten debieuze debiteuren

bij vaststelling dat de debiteur helemaal niet zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, werk ik als volgt

kosten debieuze debiteuren

Af te dragen OB (Aparte rekening)

Aan Debiteuren

Doe ik mijn administratie op de juiste methode? ik werk namelijk niet met voorzieningen.

Graag jullie advies

Met vriendelijke groet,

Anton

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45692-wanbetalers-in-boekhouding/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Nee, dat doe je eigenlijk niet helemaal goed.

Want als je oninbare vorderingen afboekt (dus als je geen creditnota maakt) dan moet je de oninbare BTW op een andere, aparte grootboekrekening boeken, bijv. BTW oninbare vorderingen.

Dat bedrag moet je dan bij de fiscus terugvorderen middels een apart verzoek. De inspecteur neemt daarover een beslissing waartegen bezwaar open staat.

Bij mij is dat nl. gebeurd. Ik heb een lijst oninbare - veelal kleine- vorderingen afgeboekt door de fakturen in een memo "betaald te zetten, de omzetderving tlv de voorziening dubieus te brengen, en dan boekte ik de BTW op die aparte rekening.

Dat is door de fiscus afgewezen. Ik moest aantonen dat ik me had ingespannen om de vorderingen te innen, bijv. door bewijzen te overleggen zoals brieven etc.Ik denk dat daarbij ook de brieven van een evt. incassoburo horen, en evt correspondentie van een deurwaarder, bijv. een verhaalsonderzoek of het sluiten van het dossier omdat er geen verhaal is. Bij die vorderingen zaten weliswaar 2 failietten maar daarover oordeelde de fiscus dat ik ze niet zo spoedig mogelik na het bekend worden van het faillissement had ingdiend.

• 0

Bij die vorderingen zaten weliswaar 2 failietten maar daarover oordeelde de fiscus dat ik ze niet zo spoedig mogelik na het bekend worden van het faillissement had ingdiend.

Als ik vragen mag. Hoe lang na het faillissement heb je dan gewacht? En weet je of dit ergens wettelijk beschreven staat?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar