Goedemorgen,

 

Meestal stel ik na een periode vast dat na een faillissement een debiteur niet optijd zijn betalingsverplichtingen kan voldoen. Ik boek dat in mijn administratie als volgt

 

Incidente resultaten

Aan kosten debieuze debiteuren

 

bij vaststelling dat de debiteur helemaal niet zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, werk ik als volgt

 

kosten debieuze debiteuren

Af te dragen OB (Aparte rekening)

Aan Debiteuren

 

Doe ik mijn administratie op de juiste methode? ik werk namelijk niet met voorzieningen.

 

Graag jullie advies

 

Met vriendelijke groet,

 

Anton

 

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45692-wanbetalers-in-boekhouding/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, dat doe je eigenlijk niet helemaal goed.

 

Want als je oninbare vorderingen afboekt (dus als je geen creditnota maakt) dan moet je de oninbare BTW op een andere, aparte grootboekrekening boeken, bijv. BTW oninbare vorderingen.

 

Dat bedrag moet je dan bij de fiscus terugvorderen middels een apart verzoek. De inspecteur neemt daarover een beslissing waartegen bezwaar open staat.

 

Bij mij is dat nl. gebeurd. Ik heb een lijst oninbare - veelal kleine- vorderingen afgeboekt door de fakturen in een memo "betaald te zetten, de omzetderving tlv de voorziening dubieus te brengen, en dan boekte ik de BTW op die aparte rekening.

 

Dat is door de fiscus afgewezen. Ik moest aantonen dat ik me had ingespannen om de vorderingen te innen, bijv. door bewijzen te overleggen zoals brieven etc.Ik denk dat daarbij ook de brieven van een evt. incassoburo horen, en evt correspondentie van een deurwaarder, bijv. een verhaalsonderzoek of het sluiten van het dossier omdat er geen verhaal is. Bij die vorderingen zaten weliswaar 2 failietten maar daarover oordeelde de fiscus dat ik ze niet zo spoedig mogelik na het bekend worden van het faillissement had ingdiend.

 

 

 

 

  • 0

Bij die vorderingen zaten weliswaar 2 failietten maar daarover oordeelde de fiscus dat ik ze niet zo spoedig mogelik na het bekend worden van het faillissement had ingdiend.

 

Als ik vragen mag. Hoe lang na het faillissement heb je dan gewacht? En weet je of dit ergens wettelijk beschreven staat?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 17 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.