• 0

Accepteren ongeldige factuur

Ik ontving vandaag per e-mail twee word documenten die als factuur moet dienen. Ik ga er vanuit dat dit onder electronisch factureren valt en dat dus aan de eisen van een electronische factuur voldaan moet zijn. Wat niet het geval is.

 

Verder zijn de BTW bedragen afgerond op hele euros. Tenzij er iets heel erg verandert is mag dit niet (wel bij je aangifte natuurlijk)

 

Verder moet de nummering van je facturen doorlopend zijn maar mag je hier een voorvoegsel aan toevoegen. Mijn factuurnummers beginnen bijvoorbeeld met de datum en dan vier posities voor het 'officiele' nummer. De nummers op deze facturen beginnen met het nummer met een achtervoegsel.

 

Ik heb de persoon gemailt dat ze volgens mij niet voldoen aan de regels (kloppen al mijn aannames?) en dat ik graag een papieren versie met correcties ontvang. Wat ik me afvraag is wat de consequenties zijn wanneer je zo'n factuur gewoon boekt. Krijg ik op m'n donder van de belastingdienst of gaan ze de verzender eens een bezoek brengen? En wat gebeurt er als ik deze facturen weiger en er komt geen correcte factuur? Is er dan sprake van een vordering van deze leverancier? Of kun je beter bij zo'n factuur schriftelijk melden dat je de factuur niet accepteert ?

 

Edit:

Ik heb een thread op dit forum gevonden gestart door Jelmer over het electronisch verzenden van facturen per mail en maak daar uit op dat een electronische handtekening nodig is. De 'factuur' zoals ik hem nu ontvangen heb is dus niet rechtsgeldig. Wat ik me dan weer afvraag is of je een eletronische factuur met handtekening moet accepteren. In dezelfde thread lees ik dat er een bewaarplicht geldt (wist ik natuurlijk) maar dan zou ik dus een apart archief met CDtjes o.i.d. aan moeten leggen voor electronische facturen??

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de factuur niet correct is, moet je hem direct terugsturen met de benodigde opmerkingen en vooral niet inboeken. Als je het verschuldigde bedrag toch in je boekhoudig wil opnemen, kan je een voorziening inboeken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Als de schade alleen het niet terug kunnen krijgen van de BTW is dan is de ramp niet zo groot. Het zijn vrij kleine facturen. Wel zonde van het geld natuurlijk :(

 

Van mijn access provider xs4all krijg ik netjes een papieren factuur. M'n hosting provider stuurt standaard alleen een electronische factuur maar biedt tegen een vergoeding ook een papieren factuur aan. Van deze optie maak ik ook gebruikt.

 

Daarnaast denk ik dat providers voornamelijk aan particulieren leveren. De ontvanger zal dus minder strenge eisen stellen aan de vorm van de factuur (of zelfs maar weten wat de eisen zijn). Ook is het toegestaan om electronisch te factureren met minder voorzieningen zoals digitale handtekening als je een beschikking hebt van de belastingdienst (volgens de brochure ob20804, te vinden via google met trefwoorden site:belastingdienst.nl ob20804)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.