• 0

Twijfel over of ik de Kleine Ondernemers Regeling zal gaan toepassen dit jaar

Ik heb een klein bedrijfje wat dit jaar een steuntje in de rug heeft gekregen en er komen nu wat opdrachtjes aan.

 

Al met al heb ik nu voor zo'n 10.000 euro aan bedrijfsomzet gepland staan. Wellicht komt er nog wat bij.

 

Dat zorgt ervoor dat ik dit jaar, net wel of net niet, gebruik kan maken van de kleine ondernemers regeling. (KOR)

 

Nu vraag ik me af of als ik nu gewoon 3 kwartalen lang de btw netjes betaal, in het 4e kwartaal blijkt dat ik toch net onder de grens zit, dan alsnog de KOR kan toepassen en alle betaalde BTW in een keer terug krijg?

Of werkt dat zo niet?

 

Ik kan ook andersom redeneren en nu gewoon de KOR toepassen, geen btw betalen deze kwartalen en op het eind van het jaar kijken of ik een suppletie moet toepassen of niet en dan alsnog alle btw betaal.

 

Wat is het beste? En kan ik dus op het eind van het jaar alsnog alles terug krijgen indien ik niet teveel moet afdragen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

onjuist! je hoeft helemaal geen suppletie in te dienen voor de KOR, de kleine ondernemersregeling is nu juist een van de uitzonderingen die per kalenderjaar word afgerekend en waarij je dus gewoon in de laatste aangifte van het jaar je KOR bedrag bepaald voor het hele jaar. het is wél toegestaan gedurende het jaar al schattingen op te nemen in je aangifte en alvast je KOR te claimen, dat heeft dan wel als risico dat je aan het einde van het jaar terug moet betalen als die schattingen te hoog blijken te zijn.

 

Bij een verwachte omzet van 10.000 euro is het afhankelijk van hoeveel voorbelasting je hebt of het ook intressant is om gedurende de kwartaal aangiften al schattingen te verwerken,. Ik ben geneigd om te zeggen bij dit soort omzetten zou ik op het eind van het jaar bekijken hoeveel je krijgt het zal maar een paar honderd euro zijn waarschijnlijk, en misschien enkele tientjes per kwartaal, dat lijkt mij niet zo interessant om dat per se per kwartaal te claimen.

 

Wat het beste is hangt erg af van wat je zelf wilt en of je snel kunt terugbetalen als je teveel hebt teruggevraagd want er zijn geen gespreide betalingen mogelijk, zodra je de aangifte indient moet er direct ook terugbetaald worden. Als je een buffertje hebt geen probleem, maar als je al je geld uitgeeft of investeert kan het lastig zijn

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.