• 0

Softwarebedrijf wilt mij in aandelen betalen

Hallo,

 

Ik heb een webdesign bureau, eenmanszaak als rechtsvorm, en daarnaast werken programmeurs voor mij op Freelance basis.

 

Een software bedrijf waarvoor ik 2 jaar met mijn programmeur een website applicatie aan het ontwikkelen ben wilt mijn werk (design, dus niet programmeren) in aandelen betalen. De programmeur kosten blijven worden betaald door hen aan mij.

 

Ik heb nog geen duidelijke voorstel van hen ontvangen met echte cijfers, maar dit is ongeveer wat zij willen voorstellen:

- 10.000 euro aan aandelen betaal ik met mijn werkuren

- hiervoor krijg ik 5% van de aandelen

- elke jaar krijg ik dividend uitgekeerd (rond 5.000 euro momenteel)

 

Financiële status van het bedrijf:

- Rond 200.000 euro omzet per jaar momenteel

- We zijn bezig met nieuwe product die ook omzet zal maken binnen nu en half jaar

 

Ik wil zelf voorwaarden opstellen maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Kan iemand mij hierin helpen en misschien advies geven of ik de aandelen moet pakken of niet. Ik wil ze wel maar dan wel dat het gunstig is voor mij.

 

Ik hoop van jullie te horen,

 

Met vriendelijke groet,

Pertini

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb nog geen duidelijke voorstel van hen ontvangen met echte cijfers, maar dit is ongeveer wat zij willen voorstellen:

- 10.000 euro aan aandelen betaal ik met mijn werkuren

- hiervoor krijg ik 5% van de aandelen

 

Waarmee de waarde van de onderneming gesteld wordt op € 200.000,00. Lijkt mij rijkelijk veel met een omzet van € 200.000,00.

 

- elke jaar krijg ik dividend uitgekeerd (rond 5.000 euro momenteel)

 

Gezien de omzet is dit vermoedelijk het totale dividend wat wordt uitgekeerd. Van jouw € 10.000,00 zie je dus op dit moment € 250,00 per jaar terug. Realiseer je dat jij zelf voor deze omzet (die € 10.000,00 is gewoon bedrijfsomzet) tussen de € 3.000,00 en € 5.000,00 aan inkomstenbelasting dient af te dragen. Dat duurt dus wel even voordat je hier rendement op gaat draaien.

 

Financiële status van het bedrijf:

- Rond 200.000 euro omzet per jaar momenteel

- We zijn bezig met nieuwe product die ook omzet zal maken binnen nu en half jaar

 

Hier valt dus niets zinnigs over te zeggen zonder gedegen boekenonderzoek...

 

Ik wil ze wel maar dan wel dat het gunstig is voor mij.

 

Op basis van wat ik nu zie kan ik niet inzien wat jouw belang zou zijn om akkoord te gaan met 5% van de aandelen voor € 10.000,00. Ze zullen toch met een overtuigender verhaal moeten komen. En 5% van de aandelen klinkt leuk, maar het enige wat je er mee opschiet is een dividendrecht - dat niet echt spectaculair is. Met deze informatie zou ik zeggen: "betaal maar gewoon mijn rekening, even goede vrienden."

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Ik wil zelf voorwaarden opstellen maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Kan iemand mij hierin helpen en misschien advies geven of ik de aandelen moet pakken of niet. Ik wil ze wel maar dan wel dat het gunstig is voor mij.

Ikzelf ben sterk van mening dat een klant-leverancier relatie er maar zelden beter op wordt als daar andere belangen gaan spelen. Je hebt nu waarschijnlijk al 'stress' rondom jouw werkzaamheden, verwachtingsmanagement is een belangrijk onderdeel van softwareontwikkeling en ook vaak een stuk van de 'lol'. Gaan participeren kan de pret echt bederven en dan ben je dadelijk met tegenzin aan het werk voor te weinig geld, en alleen maar voor 'een lot' in de grote loterij.

 

Een paar vragen, vooral bedoelt om uit te zoeken waar je staat:

[*]Als jij zelf dit geweldige idee zou hebben, wie zou jij het dan laten uitvoeren?

(Bijvoorbeeld: mijn kapper zou ik misschien wel 100.000 euro lenen voor een extra zaak, maar nog geen 1.000 euro voor een nieuwe App. Zelfs al zou het idee nog zo 'geweldig' zijn) Is het idee, bedrijf of beiden goed en is er een match?

[*]Aandelen betekent zeggenschap. Ga jij naar de aandeelhoudersvergadering? Wil jij de bestuurders vragen gaan stellen over hoe zij het bedrijf runnen?

(Wat doe je als ze er een potje van maken, of als ze 'er geen zin meer in hebben'. )

[*]Waar krijg je exact aandelen in?

Is dat in de nieuwe werkzaamheden, de oude of beiden? En als het 'fout' gaat, blijven de oude werkzaamheden dan bestaan of gaat daar dan de stekker uit?

[*]Participeren voor winst betekent ook je steentje willen bijdragen als het 'minder' gaat. Ben je bereid naast je 10.000 euro eventueel meer geld neer te leggen als ze dat nodig hebben? Hoe groot is het risico dat ze dit eventueel gaan afdwingen?

(Ze hebben al 10.000 euro van jou, ze kunnen dreigen met faillissement om een volgende rekening van tafel te krijgen.)

[*]Is dit een goede investering?

Los van alle 'spannende beloftes' is het op dit moment een goede investering? 200K waarde en 5K dividend geeft 2.5% rendement. De gemiddelde spaarrekening levert al meer op. Ze willen flink groeien dus hebben ze veel van het geld dat binnenkomt nodig om te groeien, dus kan het zo 3-5 jaar duren voordat er echt dividend wordt uitgekeerd. Daarnaast zijn je aandelen nu 10K waard, maar zijn ze verhandelbaar of zijn ze eigenlijk waardeloos tot het moment dat de jackpot wordt gehaald?

 

Ik begrijp trouwens heel goed de verleiding en ben deze ook al vaker tegen gekomen (bij mij en anderen), maar elke keer weer blijkt (achteraf) dat kiezen 'voor het geld' de verstandige keuze is. Het blijft een 'lot uit de loterij' en de kans dat het lukt blijkt altijd kleiner te zijn dan oorspronkelijk bedacht. Dan kun je misschien beter nog voor 10.000 euro staatsloten kopen, de jackpot is even hoog en de kans op succes is waarschijnlijk even groot.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.