• 0

Cooperatie mogelijk als opdrachtgever niet betaler is?

Met drie anderen ben ik me aan het oriënteren in rechtsvormen voor onze te starten onderneming. We willen zorg gaan leveren. Dit betekent dat we cliënten gaan krijgen, maar betaald zullen worden door zorgverzekeraars. De 2 vormen die we overwegen zijn een BV en een coöperatie. We hebben hier twee vragen bij:

- is een coöperatie een mogelijkheid wanneer de opdrachtgever niet de betalende partij is?

- kunnen we kiezen voor een coöperatie wanneer wij niet allemaal een aparte bijdrage/dienst leveren, maar samen zorgen voor passende zorg?

 

Bedankt alvast, Groet Martine

 

 

 

[titel ingekort - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een coöperatie is een goede vorm om dienstverlening van verschillende ondernemers te bundelen tot één pakket. De klant kan dan één factuur krijgen, en onderling verdeel je de opbrengsten. Ook heb je dan een goede afdekking van aansprakelijkheid.

 

Wel is belangrijk dat je niet al je opdrachten via de coöperatie doet, anders kun je je status als ondernemer voor de inkomstenbelasting verliezen, met daarbij de MKB winstvrijstelling en de zelfstandigenaftrek. Projecten doen via een coöperatie is dus prima, maar full-time daarvoor actief zijn is niet met dat ondernemerschap te combineren.

 

In de zorg is het extra lastig. De belastingdienst lijkt zelfstandigen in de zorg in het geheel niet als ondernemers te zien, ook niet als ze via verschillende bemiddelingsbureaus werken (en dus verschillende opdrachtgevers hebben). De vraag is namelijk hoe zelfstandig je bent als je door anderen wordt ingeroosterd en allerlei richtlijnen moet volgen. Of dat bemiddelingsbureau je eigen coöperatie is maakt dan niet uit.

 

Het hangt van de geldstroom af (WMO, PGB, AWBZ, via zorgverzekeraars) of het mogelijk is voor een zelfstandige rechtstreeks voor verschillende cliënten te werken. Als dat wel zo is, zou je een 'faciliterende' coöperatie kunnen oprichten. De geldstromen lopen dan niet via de coöperatie, maar de coöperatie helpt een groep zelfstandigen om zich bekend te maken en doet bijvoorbeeld voor jullie alle administratie. Dit zie ik momenteel als de meest kansrijke optie.

 

Met 'als de opdrachtgever niet de betalende partij is' bedoel je waarschijnlijk dat de zorgverzekeraar voor een client betaalt. Maar de client betaalt premie, dus de zorgverzekaar betaalt eigenlijk namens de client. Als iedereen in Nederland bij dezelfde zorgverzekeraar verzekerd is houd je dan alsnog verschillende opdrachtgevers.

Link naar reactie
  • 0

Wel is belangrijk dat je niet al je opdrachten via de coöperatie doet, anders kun je je status als ondernemer voor de inkomstenbelasting verliezen, met daarbij de MKB winstvrijstelling en de zelfstandigenaftrek.

 

Hoe gaat dat met de boer die al zijn melk aan de zuivelcoop levert? Moet die jaarlijks stierkalven en hooi verkopen om als ondernemer aangemerkt te worden?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Goede vraag. En er zijn mensen die veel meer over fiscaal ondernemerschap uit kunnen leggen dan ik. Fiscaal ondernemerschap hangt namelijk niet alleen van het aantal opdrachtgevers af, maar ook van of je investeert (dat doet die boer beduidend meer dan de gemiddelde zzp'er), winstgevende activiteiten hebt, wat voor ondernemersrisico je loopt (mond- en klauwzeer, lage melkprijs) enzovoort. Niemand zal van een boer zeggen dat 'ie een verkapt loondienstverband heeft.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Alfred. Op papier begrijp ik de verschillen tussen BV en coöperatie, maar krijg moeilijk op mijn netvlies wat nu de verschillen in de praktijk zullen zijn, behalve bijvoorbeeld dat het in-en uittreden van leden gemakkelijker gaat. Als iemand een bijdrage kan leveren in het helder krijgen van die vraag, alvast mijn dank.

Link naar reactie
  • 0

Het belangrijkste verschil tussen een BV en een cooperatie ligt in hoe je mensen bij je plannen wilt betrekken. Bij een BV is er een kleine groep aandeelhouders die beslist, ze krijgen vaak stemrecht obv hun investering. Bij een cooperatie is het 'zaken doen met...' vaak al voldoende om lid te mogen worden en mee te stemmen. Dat maakt mensen vaak meer betrokken, het is ook 'hun' club.

Link naar reactie
  • 0

In de ondernemerswijzer lees ik ook dat het bij een coöperatie niet de bedoeling is dat mensen een privéonderneming drijven en dat een rechter indien dit wel gebeurt, deze vorm kan verbieden.

 

Kun je dit citeren of er met een link naar verwijzen? Ik ben namelijk wel heel benieuwd hoe het daar staat aangegeven.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik citeer:

 

Waarschuwing: De coöperatie lijkt een zeer aantrekkelijk alternatief voor een bv. Maar de wetgever heeft met de coöperatie nooit de bedoeling gehad dat ondernemers daarin hun privé-onderneming zouden drijven. De coöperatie is van de leden en voor de leden en bedoeld om de leden economische voordelen te verschaffen. Als de rechter de coöperatie in deze vorm verbiedt, zal uw coöperatie moeten worden omgezet naar de daarvoor wel geëigende vorm en dat is de bv. Zo'n omzetting gaat dan relatief veel geld kosten.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het citaat!

 

Jouw conclusie:

In de ondernemerswijzer lees ik ook dat het bij een coöperatie niet de bedoeling is dat mensen een privéonderneming drijven en dat een rechter indien dit wel gebeurt, deze vorm kan verbieden.

 

is een andre dan die ik uit het door jou aangehaalde citaat trek. Het draait om het volgende:

Maar de wetgever heeft met de coöperatie nooit de bedoeling gehad dat ondernemers daarin hun privé-onderneming zouden drijven.

 

Het is dus niet de bedoeling dat je in de coöperatie je privé-onderneming drijft. Je mag natuurlijk wel naast de coöperatie privé-ondernemingen drijven - zoveel als je maar wilt zelfs. Het citaat benadrukt dat de coöperatie geen alternatief is voor een bv.

 

Neem als voorbeeld een melkcoöperatie. Melkveehouderijen zijn lid van een coöperatie die van en voor alle leden is en probeert voordelen te behalen voor de leden. Daarnaast zijn alle melkveehouderijen zelfstandige privé-ondernemingen die bestaan buiten de coöperatie om.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ja, precies. Ik was niet duidelijk.

Voor ons (hoe zie jij dat?) is een coöperatie volgens mij geen optie, omdat wij met zijn vieren willen ondernemen in één onderneming, en niet daarnaast nog opdrachten willen uitvoeren als privé-onderneming.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.