• 0

Betalingen uit UK

Beste,

 

Ik ga de verkoopactiviteiten van mijn bedrijf (m.b.v. een agent) uitbreiden naar de UK. Ik verwacht dus een hoop facturen naar de UK te sturen. Hoe kan ik dit nu voor beide partijen zo aantrekkelijk mogelijk maken?

 

Aan de ene kant wil ik niet dat mijn nieuwe klant veel kosten heeft of veel handelingen moet verrichten voor het overmaken van Ponden naar mijn Euro-rekening, maar aan de andere kant wil ik ook niet teveel geld daaraan kwijt zijn. De facturen zullen rond de 300-600 pond liggen, elke keer 10 à 20 Euro bancaire kosten (ik verwacht wekelijks een betaling) loopt dan flink op.

 

Heb al met mijn bank gesproken over een valutarekening, maar dat schijnt alleen handig te zijn bij grote bedragen, in de tonnen. Wat is jullie advies/ervaring hierin, en zijn er wellicht standaard teksten die ik op de factuur kan zetten als een soort betalingsinstructie?

 

Dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Logic4l, daar heb ik dus al naar geïnformeerd. De transactiekosten van een vreemde valutarekening zijn hetzelfde als van een gewone rekening. Het enige voordeel dat een vreemde valutarekening heeft is dat je kan overmaken wanneer de koers gunstig staat. En pas vanaf grote bedragen is dat voordelig.

 

Voor mij heeft dat dus geen zin, zoals ik al aangaf. :)

Link naar reactie
  • 0

Waarom open je niet een zakenrekening in het Verenigd Koninkrijk? Dan kunnen je klanten daarop in ponden betalen en kun jij in één keer grote bedragen naar Nederland overmaken.

 

Maar volgens mij is het VK gewoon onderdeel van SEPA en zou al dat gedonder met bankrekeningen helemaal geen issue meer moeten zijn. Als het goed is moeten betalingen vanuit het VK naar Nederland geen enkele probleem meer zijn dus je kunt je ook afvragen hoe moeilijk je het je klant maakt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Volgens de Rabobank is het VK geen onderdeel van SEPA.

 

Dan heb ik toch meer vertrouwen in De Nederlandsche Bank dan in de Rabobank:

 

SEPA (Single Euro Payments Area) omvat alle landen binnen de EU, aangevuld met [knip] Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales, Noord-Ierland) [knip] Ook landen die niet de euro als betalingsmiddel hebben, zijn dus onderdeel van SEPA.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Oh! Kijk nou!

Dus er komen dan geen Shared/Benificiary-kosten meer aan te pas?

De Rabobank had het er ook over dat ik duidelijk moest maken op de factuur dat het om een Euro-betaling moet gaan. Is hier een standaardtekst voor dat ik op de factuur kan zetten? En hoeveel extra moeite/kosten is het voor een Engelsman om een Euro-betaling te verrichten?

Link naar reactie
  • 0

ik laat de klant voor dit soort betalingen kiezen tussen een SEPA-betaling of PayPal.

mijn ervaring is dat Paypal meestal tussen de 6 en 11 euro provisie kost.

de drempel voor betaling ligt met paypal wel lager, dus je hebt sneller je geld.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

De oplossing ligt meestal in de eenvoud !

 

Waarom factureer je niet in Euro en laat je hem niet gewoon in Euro's betalen. Hij kan vanuit UK best Euro's overmaken (net zo goed als jij vanuit Nederland GBP, of US$ kunt overmaken).

 

Als je het zo doet heb je ook niks met koersverschillen te maken en kan het een gewone SEPA worden.

 

Prettig weekend

 

René

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Samenvatting:

 

In euro's laten betalen naar Nederland, wil de klant dat niet open je in Nederland een GBP rekening.

Dat hoef je natuurlijk niet OOK bij de Rabo te doen...

 

Denk ook eens aan een andere bank ABNAMRO, ING, HSBC Deutsche bank etc..

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Helaas, het is allemaal niet zo eenvoudig als jullie allemaal denken hoor! :)

 

Nogmaals met de Rabobank gebeld. Dat het VK meedoet aan IBAN/SEPA betekent niet dat er geen kosten meer aan zitten, het betekent alleen dat het sneller gaat. Dus ook als VK-klant in Euro's betaalt zitten er voor beide partijen kosten aan!

 

Openen van een andere rekening bij een andere bank, daar zijn ook weer jaarlijkse vaste kosten aan verbonden.

 

Vreemde valuta-rekening heeft alleen zin bij grote bedragen en zitten ook kosten aan.

Link naar reactie
  • 0

Nou.... dan zou ik toch echt eens met een andere bank gaan praten. Natuurlijk zijn er kosten aan verbonden, maar als die echt zo hoog zijn als jij denkt ..... dan is dit een les voor je volgende overeenkomst. "betalingen vinden zonder aftrek van kosten van plaats dmv overboeking op mijn euro-ekening 678779978 of zoiets"

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ik heb die informatie over kosten bij andere banken al opgevraagd. De ING is het goedkoopst, maar er zitten extra jaarlijkse kosten aan die rekening vast, zoals ik in mijn vorige bericht al zei... Pas na driekwart jaar heb ik het verschil eruit. Is dus niet echt een optie waar ik heel warm van word.

 

Er is geen sprake van een "les", Iwan, want er is nog geen overeenkomst. Dit is juist ter voorbereiding daarvan.

 

Het zou zo fijn zijn als er iemand zou reageren op dit topic die nu ècht ervaring heeft hierin... Ik wacht af!

Link naar reactie
  • 0

Heb je al gedacht aan wisselkantoren als Kantox, Caxtonfx of Currencyfair? Als het telkens dezelfde klant is, dan kan vast geregeld worden dat hij als 'third party' geld mag storten op een rekening van jou daar. Daarna af en toe omzetten in euro. Desnoods opent je klant zelf een rekening daar en zet zelf zijn ponden om in euro, of hij geeft jou de login en laat jou dat wisselen regelen :) Van daaruit boek je dan de euro's door naar Nederland. Caxton is bij kleine bedragen niet gunstig qua wisselkoers trouwens. Ik ben er zelf pas na heel wat bellen en 2 reisjes naar de UK in geslaagd om een rekening bij een bank te openen trouwens. Dat bleek écht enorm moeilijk voor een kleine onderneming buiten de UK. Daarom probeer ik maar even creatief mee te denken.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb die informatie over kosten bij andere banken al opgevraagd. De ING is het goedkoopst, maar er zitten extra jaarlijkse kosten aan die rekening vast, zoals ik in mijn vorige bericht al zei... Pas na driekwart jaar heb ik het verschil eruit. Is dus niet echt een optie waar ik heel warm van word.

 

Er is geen sprake van een "les", Iwan, want er is nog geen overeenkomst. Dit is juist ter voorbereiding daarvan.

 

Het zou zo fijn zijn als er iemand zou reageren op dit topic die nu ècht ervaring heeft hierin... Ik wacht af!

 

Het is zo jammer ...... iedere dag, iedere stap is een les!

Ik weet niet hoeveel ervaring je verder van mij wilt hebben met internationaal ondernemen? Ik weet ook niet hoe goed jij met je bank praat..... Ik betaal voor een (extra) vreemde valuta rekening 2,95 per maand bij de ABNAMRO.

 

Als we over dat soort bedragen praten en je bent nog steeds niet tevreden.... dan ben ik misschien wel een te dure leermeester voor je!

 

En gedraag je !

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Het is zo jammer ...... iedere dag, iedere stap is een les!

Ik weet niet hoeveel ervaring je verder van mij wilt hebben met internationaal ondernemen? Ik weet ook niet hoe goed jij met je bank praat..... Ik betaal voor een (extra) vreemde valuta rekening 2,95 per maand bij de ABNAMRO.

 

Als we over dat soort bedragen praten en je bent nog steeds niet tevreden.... dan ben ik misschien wel een te dure leermeester voor je!

 

En gedraag je !

 

Iwan, ik denk niet dat hij zich druk zal maken om die 2,95 per maand. Het gaat meer om de transactiekosten per betaling. Want die rekening mag dan in GBP zijn, hij is wel buiten de UK. En dus blijft het een internationale overboeking voor die Engelsman à 20-25 GBP (Engelse banken rekenen hoge kosten voor internationale transacties) en een inkomende internationale overboeking bij de ABN Amro waar ook wat voor betaald zal moeten worden.

Link naar reactie
  • 0

 

Iwan, heb jij het over overboekingen tussen Engeland en Nederland?

 

Gewoon een GBP rekening in NL...

 

Die inkomende betaling bij ABN zal niet veel kosten; maar tel dat samen met 20-25 pond aan de Engelse kant en dat voor een overboeking van 500-600 pond volgens de topic starter... en dan ben je 4 à 5 procent van elke overboeking kwijt aan bankkosten. Dat is niet zo leuk voor hem, dat snap ik wel :-)

Link naar reactie
  • 0

De UK zit toch gewoon bij SEPA? Waarom niet gewoon een rekening daar openen?

 

SEPA geldt alleen voor betalingen in Euro. Dan zou die klant in Engeland een Euro-rekening moeten openen bij zijn bank. Dat is inderdaad een bijkomende optie. Dan moet die klant liefst wel een bank hebben die goeie wisselkoersen biedt. Voor de topicstarter zelf blijft het probleem dat een rekening openen in Engeland bijzonder lastig is, banken daar hebben vrijwel geen enkele zin in kleine klanten die buiten de UK verblijven.

Link naar reactie
  • 0

Mijn bank, Triodos, heeft onder meer een filiaal in het VK. Ik ben er niet achteraan gegaan, maar ik kan mij voorstellen dat het mogelijk is voor mij een rekening in het VK te openen via dit filiaal. Zou zo'n constructie een mogelijkheid zijn om relatief eenvoudig en tegen lage kosten een rekening in het VK te openen?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Mijn bank, Triodos, heeft onder meer een filiaal in het VK. Ik ben er niet achteraan gegaan, maar ik kan mij voorstellen dat het mogelijk is voor mij een rekening in het VK te openen via dit filiaal. Zou zo'n constructie een mogelijkheid zijn om relatief eenvoudig en tegen lage kosten een rekening in het VK te openen?

 

Dat vermoed ik wel, ze richten zich daar zo te zien ook op retail customers. Dus dat is zeker een poging waard, dat kan je het beste even navragen bij Triodos in Nederland, misschien heb je daar een account manager?

Link naar reactie
  • 0

Dat vermoed ik wel, ze richten zich daar zo te zien ook op retail customers. Dus dat is zeker een poging waard, dat kan je het beste even navragen bij Triodos in Nederland, misschien heb je daar een account manager?

 

Mij suggestie was bedoeld voor Schanulleke en niet voor mijzelf. Als ik behoefte had een een UK-bankaccount dan had ik dat allang op deze manier uitgezocht ::)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.