• 0

Twee korte vragen: BTW over 'niet ingekocht' marge deel

Hallo,

 

Ik heb een paar kleine vragen. Sinds enige tijd ben ik (door een uit de hand gelopen hobby) verplicht geworden BTW-aangifte te doen.

Voorgaande maanden was makkelijk, omdat er toen nog niet veel gebeurde (veelal bemiddeling van auto's). Nu ik afgelopen kwartaal ook auto's op eigen naam heb gehad (en verkocht) loopt ik tegen een twee tal (waarschijnlijk simpele) dingen aan...

 

Punt 1:

Stel ik koop een marge auto in voor €1.000,- euro. Ik verkoop deze voor €2.000,-.

Dan moet ik de BTW betalen uit de marge. Dus 21% uit €1.000,- (dus €174,-)

Stel nu, ik koop de auto in voor €1.000,- maar moet er eerst nog €500,- aan repareren en verkoop hem dan voor €2.000,-

Dan mag ik de gemaakte kosten op deze specifieke auto toch aftrekken van mijn bruto marge?

Dus €1.000,- marge minus €500,- reparatie is €500,- winst.

21% uit die €500,- is dus €87,- BTW

 

Vraag: Klopt deze redenatie?

 

 

Punt 2:

Stel ik koop een auto in voor €1.000,-... Deze auto heeft een onderdeel (bijvoorbeeld een speciaal bagagerekje) wat ik los verkoop.

Ik verkoop de auto voor bedrag X, maar zonder het bagagerekje... Deze verkoop ik los aan een andere klant voor €200,-.

Nu moet ik BTW betalen uit de winst, maar wat is mijn inkoopprijs van dit bagagerekje?

Ik heb hem namelijk niet specifiek ingekocht. Moet ik dan gewoon met een inkoopprijs van €0,- rekenen?

Dus 21% uit €200,- (Verkoop €200,- minus €0, inkoop- is €200,- marge)? Dus €35,- BTW.

 

Vraag: Klopt deze redenatie?

 

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Punt 1

De kosten die je maakt om de ingekochte gereed te maken voor verkoop vallen niet binnen de margeregeling. De btw die je daarop hebt betaald zijn aftrekbaar volgens de normale regeling.

De marge inkoop min marge verkoop geven je marge winst, waar vervolgens de BTW plaatsvindt

 

Punt twee de totaal verkoop mn de inkoop vormt de marge, ongeacht of je die in twee losse onderdelen verkoopt

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.