• 0

Minderheidsbelang geschaad?

Hoi,

 

hoe zit dat eigenlijk? Er is niets geregeld, behalve dat er statuten zijn van een BV (zeg: X). De meerderheidsaandeelhouder is tevens bestuurder en wil een deelneming in een andere BV aangaan (zeg: Y). Deze zelfde persoon heeft ook een holding. Y biedt de meerderheidsaandeelhouder een leuk contract met management fee, maar wil dat deze persoon names X een concurrentiebeding tekent namens X. X krijgt hiervoor 10% aandelen in de nog op te richten BV Y. Da's dan leuk als je een minderheidsaandeel hebt in X (bijvoorbeeld: 10%). Plots heb je dan fictief 1% in BV Y.

 

Mijn vraag: kan dat allemaal zomaar? Dat is toch belangenverstrengeling, niet naar redelijkheid en billijkheid handelen jegens minderheidsaandeelhouders, en niet handelen in het belang van BV X? En daarmee onwettig? Ook als deze persoon de meerderheid van de aandelen in X heeft en daarmee de meeste stemmen?

 

Kanttekening: X draait nu niet zo goed (in 2013 break even bij geringe jaaromzet). Het ondernemingsplan van Y gaat tot 2016 en laat alleen in 2016 een geringe winst zien ... dus met 1% fictief aandeel, heb ik waarschijnlijk net zoveel winstuitkering bij Y als bij X tot 2016. Maar ik vind het vreemd dat een meerderheidsaandeelhouder gewoon een concurrentiebeding kan tekenen en daarmee feitelijk alle aktiviteiten van X kan doen staken.

 

met vriendelijke groeten,

 

René

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede morgen René,

 

Het antwoord op je vragen is, volgens mij, te vinden in de statuten van B.V. X

Daarin staat o.a. welke bevoegdheden de directie van de B.V. heeft en waarvoor toestemming van de algemene vergadering van aandeelhouders nodig is.

 

Het is echter gebruikelijk dat bij een dergelijke vergadering twee derde van de aandeelhouders een beslissing kunnen nemen.

Dan kun je helaas met 10% niet veel uitrichten tegen de genomen beslissing.

 

Ik vrees dus dat je voor een voldongen feit wordt geplaatst.

 

Mvrgr.

Link naar reactie
  • 0

Ik vrees dus dat je voor een voldongen feit wordt geplaatst.

 

De minderheidsaandeelhouder heeft wel rechten. Mochten meerderheidsaandeelhouder en minderheidsaandeelhouder in een onderling onoplosbare conflictsituatie komen dan kan een enquêteprocedure worden gestart

 

Als er een conflict ontstaat met een aandeelhouder, die ook bestuurder is, kan een andere aandeelhouder een enquêteprocedure starten. Voorwaarde is dat aan een juist beleid wordt getwijfeld en deze aandeelhouder tenminste 10% van de aandelen houdt.

 

Een enquête is een bijzondere procedure voor de Ondernemingskamer van het Gerechtshof te Amsterdam. Indien er gegronde redenen bestaan om aan een juist beleid te twijfelen, wordt een verzoek toegewezen en een onderzoek gestart. De Ondernemingskamer zal na dit onderzoek vaststellen of sprake is van wanbeleid en zonodig voorzieningen treffen. Deze kunnen zeer ingrijpend zijn, zoals het vernietigen van bestuursbesluiten of het ontslaan van bestuurders.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.