[Artikel] Onderneming starten om werkloosheid op te lossen

Aanbevolen berichten

Onderneming starten om werkloosheid op te lossen

 

Korte samenvatting:

Amsterdam wil met project "Jong & Baas" proberen om jeugdwerkloosheid terug te brengen.

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

Uiteraard wordt dit al jarenlang ingezet, maar gaan we in Nederland niet te ver om het ondernemerschap te stimuleren?

Ten eerste ben ik stellig van mening dat NIET IEDEREEN geschikt is om te ondernemen.

(schijnbaar is ook niet iedereen geschikt om de VWO af te ronden en een universitaire of HBO opleiding).

 

Daarnaast lijkt me dit een rem te geven aan bestaande ondernemers (markt is ook een keer verzadigd).

 

Of niet?

 

 

Link naar het artikel :

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie

Het idee op zich is goed... Maar ik lees in het artikel dat ze 185(!) jongeren daarmee "aan het werk willen zetten". Maar 185 ondernemers in korte tijd (18 weken oriëntatie) levert geen winstgevend bedrijf op dat je je in je eigen voorzieningen kan treffen / ervan kan leven. Daarnaast zou ik me af vragen, zijn die 185 kandidaten wel serieuze ondernemers (betwijfel het sterk).

 

Ben het er ook wel mee eens dat niet iedereen geschikt is als ondernemer.

Link naar reactie

Uiteraard is niet iedereen geschikt voor het ondernemerschap. Het aantal starters is al jaren hoog maar het aantal wat binnen 5 jaar stopt is dat ook.

 

Aan de andere kant is het prima dat het ondernemerschap gestimuleerd wordt met dit soort projecten maar ben wel van mening dat het initiatief zoveel mogelijk bij de deelnemers zelf moet liggen. En dat begeleiders heel kritisch naar de plannen kijken al is het alleen maar om mensen voor financiële drama's te behoeden.

 

En verzadiging van de markt is er al jaren maar regulatie ook. in de vorm van zwakke broeders die het toch niet redden.

Link naar reactie

Het aantal starters is al jaren hoog maar het aantal wat binnen 5 jaar stopt is dat ook.

 

1) wat gebeurd er dan?

2) en wie betaald dat?

 

los van de gevolgen die het heeft gehad op andere ondernemers.

 

PS de zogeheten zwakke broeders zijn wellicht geen zwakke broeders, maar zeer goede vakmensen die commercieel minder zijn of anderszins.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie

Daarnaast zou ik me af vragen, zijn die 185 kandidaten wel serieuze ondernemers (betwijfel het sterk).

 

Inderdaad, hoe kun je dat simpel uitselecteren (en wat kost dat?).

 

 

Het uitselecteren d.m.v. kritische gesprekken lijkt me 1, daarnaast een gedegen ondernemers- en ondernemingsplan. Tenslotte als dat best is, laat ze starten: je kan waarschijnlijk beter ze laten starten met behoud van uitkering dan een bureau erop zetten die tegen consultancytarief de ondernemersplan gaat doorspitten, beoordelen en rapporteren.

Link naar reactie

Het aantal starters is al jaren hoog maar het aantal wat binnen 5 jaar stopt is dat ook.

 

1) wat gebeurd er dan?

2) en wie betaald dat?

 

los van de gevolgen die het heeft gehad op andere ondernemers.

 

PS de zogeheten zwakke broeders zijn wellicht geen zwakke broeders, maar zeer goede vakmensen die commercieel minder zijn of anderszins.

 

 

1) waarschijnlijk terug als werknemer of in een uitkering.

2) Als men gewoon stopt en alle rekeningen zijn betaald heeft daar niemand nadeel van en ja bij een faillissement of schuldsanering zijn er velen het haasje :-\ Waarbij banken en fiscus vaak helemaal vooraan in de rij staan.

 

Link naar reactie

 

Inderdaad, hoe kun je dat simpel uitselecteren (en wat kost dat?).

 

 

Daar is de markt redelijk goed in.

 

Het is een beetje Werkvoorziening 2.0. Zijn zo de IJsselmeerpolders niet ooit opgeworpen? Misschien kunnen we anno 2014 een digitale dijkvoorziening opzetten...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Amsterdam wil met project "Jong & Baas" proberen om jeugdwerkloosheid terug te brengen.

 

De gemeente Amsterdam ziet dus blijkbaar een markt, die bediend kan worden met nieuwe ondernemers.

 

Maar als die markt er is, waarom kan die dan niet bediend worden door bestaande ondernemingen? Dan kunnen die ondernemers die jongeren in dienst nemen, wat ook leidt tot afname van de jeugdwerkloosheid. Want die jongeren zijn dus blijkbaar zo goed in hun vak, dat opdrachtgevers eerder voor hen gaan kiezen dan voor de bestaande ondernemers. En als er volgens de gemeente Amsterdam voor 185 jongeren voldoende nieuw werk is, zullen bestaande ondernemers die jongeren graag in dienst nemen om dat werk te kunnen uitvoeren.

 

Gaat het om de bestaande markt, dan is de kans aanwezig dat bestaande bedrijven omvallen - of medewerkers moeten ontslaan - omdat de spoeling dunner wordt. Dan roepen ze straks heel hard dat het project geslaagd is (185 minder jeugdwerklozen) en vergeten ze daarbij te vermelden dat er 185 nieuwe (oudere) werklozen bij zijn gekomen ...

Link naar reactie

 

Korte samenvatting:

Amsterdam wil met project "Jong & Baas" proberen om jeugdwerkloosheid terug te brengen.

 

Als die 185 jongeren zouden slagen, dan wordt de werkloosheid daarmee met 0,25%-punt teruggebracht naar een acceptabele 19,75%...hoezee! ::)

Typisch voorbeeld van symboolpolitiek dit.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

Typisch voorbeeld van symboolpolitiek dit.

 

Behalve dan natuurlijk voor die jongeren die slagen in dit project. Grote lijnen zijn heel belangrijk, maar laten we vooral het individu niet vergeten...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie

Gaat het om de bestaande markt, dan is de kans aanwezig dat bestaande bedrijven omvallen - of medewerkers moeten ontslaan - omdat de spoeling dunner wordt. Dan roepen ze straks heel hard dat het project geslaagd is (185 minder jeugdwerklozen) en vergeten ze daarbij te vermelden dat er 185 nieuwe (oudere) werklozen bij zijn gekomen ...

 

Het is geen zero-sum game. Zet tien man op een stuk land en je krijgt kleine landbouw. Zet er honderd man op en je krijgt tuinbouw. Plaats daar een paar kassen bij en je hebt plek over voor een voetbalstadion. De entertainment-economie heeft een baan voor iedereen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Het is geen zero-sum game.

 

Toch wel als het om de bestaande markt gaat? Dan verdeel je dezelfde business toch over meer aanbieders?

 

Je kunt als nieuwe ondernemer tomaten gaan kweken, maar als de totale vraag naar tomaten niet groeit, blijft iemand met tomaten zitten.

Link naar reactie

Het is geen zero-sum game.

 

Toch wel als het om de bestaande markt gaat? Dan verdeel je dezelfde business toch over meer aanbieders?

 

Je kunt als nieuwe ondernemer tomaten gaan kweken, maar als de totale vraag naar tomaten niet groeit, blijft iemand met tomaten zitten.

 

Door de groei van het aanbod zal de prijs van tomaten dalen en zal de vraag toenemen. Maar dat is een proces dat niet ad infinitum door gaat, op een gegeven moment zal de markt verzadigd raken en de vraag naar tomaten niet toenemen en bijven er aanbieders met tomaten zitten.

 

Wat er dan gebeurt is dat er aanbieders geen tomaten meer telen maar dat er overgestapt wordt op een ander product (of de onderneming wordt gestaakt). In de tuinbouw zie je dat effect doordat er overgestapt wordt op zogenaamde vergeten groenten, producten die niet meer aangeboden werden maar nu weer volop verkrijgbaar zijn.

 

De markt van tomaten is dus eindig en zal verzadigd raken. De totale tuinbouwsector zal dus diversifiëren als er meer tuinbouwers op de markt actief worden. En die diversificatie schept zijn eigen vraag. Ik ben het met Twa eens, het is geen zero-sum game.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie

Door de groei van het aanbod zal de prijs van tomaten dalen en zal de vraag toenemen.

 

Maar dan eten mensen dus tomaten in plaats van iets anders. En ergens blijft er dus iemand met iets zitten.

 

In de tuinbouw zie je dat effect doordat er overgestapt wordt op zogenaamde vergeten groenten, producten die niet meer aangeboden werden maar nu weer volop verkrijgbaar zijn.

 

Zelfde idee. Op de dagen dat ik vergeten groenten eet, blijven de niet-vergeten groenten in de winkel achter.

 

Als je dus geen nieuwe markt creëert, betekent elke nieuwe aanbieder dat hetzelfde aanbod van een ander (of een ander aanbod) niet verkocht wordt.

Link naar reactie

Ik heb de info die de gemeente Amsterdam zelf geeft hierover gelezen: http://www.amsterdam.nl/gemeente/organisatie-diensten/eigenwerk/eigenwerk/jong-baas/

 

Ik krijg daarbij niet het idee dat ze jongeren die anders nooit ondernemer zouden zijn geworden, of die er niet geschikt voor zijn, het ondernemerschap in willen pushen.

 

Ik denk meer dat het een poging is gemotiveerde jongeren binnen te krijgen. Waarbij ze niet per se ondernemer moeten worden.

 

Bij de uitleg over de oriëntatiefase staat namelijk: Misschien werk je liever voor een bedrijf of ga je terug naar school. In dat geval begeleiden we je verder naar een baan of een opleiding.

 

Daarbij zijn er waarschijnlijk ook best wat jongeren in Amsterdam (en elders) die op zich wel de vaardigheden hebben om voor zichzelf te beginnen, maar niet het netwerk hebben waar ze de info en steun uit kunnen krijgen die ze nodig hebben. Dat is toch mooi dat de gemeente Amsterdam die info en steun dan wel geeft.

Link naar reactie

Interessant onderwerp, zeker als je ziet hoe de ondernemers van HL hier naar kijken.

Ik ben het eens met de mensen die zich afvragen wat zoiets toevoegt als ze een markt betreden die toch al overvol is.

Bij dit soort projecten zie je vaak dat men laaghangend fruit probeert te pakken door bijvoorbeeld webdesign/webdevelopment te pakken. Dat is makkelijk scoren en behoeft weinig investering behalve en computer en wat software.

 

Dat een dergelijke keuze betekent dat het nog drukker wordt in een markt die al overloopt van (goedkoop) aanbod maakt de intiaitefnemers vaak niks uit. Helaas zie ik dat dit soort projecten vaak draaien om de cijfers, zoveel mogelijk mensen aan een KvK inschrijving helpen maar niet kijken wat er na een jaar zijn brood kan verdienen. Verdringing valt al helemaal buiten de scope van initiatiefnemers.

 

Terug naar het onderwerp.

Momenteel ben ik in Eindhoven op Strijp-S nauw betrokken bij het ontwikkelen van een stagebureau.

De bedoeling is om dit zo snel mogelijk uit te bouwen naar een talentencentrum waarbijwordt gekeken hoe studenten een betere startpostitie kunnen verwerven op de arbeidsmarkt cq het ondernemersveld op het moment dat ze hun opleiding afgerond hebben.

Bij dit platform zijn onderwijs en ondernemers direct betrokken en kunnen we samen zorgdragen voor een betere aansluiting van opleiding op wat sudenten na afronding nodig hebben om te kunnen starten op de arbeidsmarkt of te kunnen starten als ondernemer.

 

Op Strijp-S wordt ook gesproken over het stimuleren van ondernemerschap door kennismakingstrajecten op te gaan zetten.

En dat niet door er allerlei consultants bij te betrekken die het de aspirant ondernemers wel eens even zullen gaan vertellen maar door de aspirant ondernemers zelf het initiatief te laten nemen en dat onder de vleugels van ondernemers die al wat jaren ervaring hebben in het ondernemen. We hebben hier veel ervaren ondernemers die het leuk vinden om jonge mensen te helpen met hun toekomst. In ruil hiervoor krijgen zij energie terug van het enthousiasme dat nu eenmaal hoort bij jonge mensen.

 

Over de aspirant ondernemers, het spreekt voor zich dat we vanuit Talent-S mensen zullen stimuleren te kiezen voor een plan waar duidelijk iets nieuws inzit en tevens een duidelijk definieerbare klantbehoefte waar voor betaald gaat worden. De zoveelste webdesigner, hoewel we hem echt niet zullen tegenhouden in die keus, zullen we aanmoedigen nog even terug naar het tekenbord te gaan.

 

De afgelopen paar weken heb ik veel gesproken met gedreven docenten en natuurlijk ook ondernemers.

Wat mij keer op keer opvalt is dat de meeste ondernemers vaak ideeën hebben over wat ze willen maar die niet uitgevoerd kunnen krijgen omdat ze niet weten waar de juiste mensen te vinden zijn. Hun eigen mensen zijn vaak al te druk met andere dingen.

Voor mij een duidelijk signaal dat het onderwijs niet goed aansluit.

 

Mijn voorlopige conclusie is eigenlijk, zorg dat onderwijs en bedrijfsleven elkaar beter begrijpen zodat de match aanzienlijk verbetert kan worden en zo de kans op nieuwe economische activiteiten aanzienlijk toeneemt.

Dat kan in mijn ogen door samenwerking te faciliteren tussen ondernemers, gedreven docenten en ambitieuze studenten.

Een van de doelen van Talent_S zal zijn om de extra ervaring en leerstof die ontbreekt in het regulier onderwijs aan te bieden aan de stagiairs die via Talent-S stagelopen op Strijp-S in Eindhoven.

Wie daar ideeën over heeft of aan bij wil dragen, stuur maar een PM dan hoeft het hier niet off topic te gaan.

Link naar reactie

De overheid geeft miljarden uit om werklozen te begeleiden, en deskundigen verzekeren ons dat het rendement daarvan nagenoeg nul is. Hoe weet ik dat dat voor dit project niet ook geldt?

 

Rendement zal nooit 0 zijn want als we die 6,5 miljard niet uitgeven aan werkcoaches, klantmanagers, reïntegratieconsulenten, taaltrainers, dan hebben we weer een heleboel werkeloze adviseurs. ;D

 

en wat betreft die deskundigen: de beste stuurlui staan aan wal. :P

 

maar nu ga ik eigenlijk off-topic :-\

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.