• 0

Bewijs betaalde BTW Frankrijk

Hallo,

 

Wij verkopen zeilboten. Een van de boten heeft het volgende verleden:

Geleverd door Lagoon (producent in Frankrijk) aan dealer Schipshop in Nieuwpoort Belgie, zonder BTW

Schipshop heeft boot verkocht aan franse leasemaatschappij, 2003

2004 heet Belg de boot gekocht en heeft de BTW in Frankrijk moeten betalen, verklaart hij. Maar hij kan het bewijs niet meer vinden, omdat meer dan 10 jaar geleden.

2006 heeft een Nederlander de boot gekocht met een koopcontract waarin de prijs staat inclusief BTW.

Nu wil een Duitser de boot kopen, maar wil een bewijs dat de BtW betaald is. Is het mogelijk dit bewijs van de Franse Belastingsdienst te krijgen? Waar moet dat aangevraagd worden? En welke informatie hebben zij nodig om dit te kunnen uitzoeken?

Of is dat niet nodig en is er een andere oplossing?

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu wil een Duitser de boot kopen, maar wil een bewijs dat de BtW betaald is.

 

Waarom zou hij dat bewijs willen hebben?

 

Is het mogelijk dit bewijs van de Franse Belastingsdienst te krijgen? Waar moet dat aangevraagd worden? En welke informatie hebben zij nodig om dit te kunnen uitzoeken?

 

Dat lijkt mij net zo onwaarschijnlijk als dat zo'n bewijs bij de Nederlandse Belastingdienst verkrijgbaar zou zijn. Ik zou eerder bij de Franse leasemaatschappij aankloppen.

 

Of is dat niet nodig en is er een andere oplossing?

 

Zoals ik het lees is op dit moment:

 

2004 heet Belg de boot gekocht en heeft de BTW in Frankrijk moeten betalen, verklaart hij. Maar hij kan het bewijs niet meer vinden, omdat meer dan 10 jaar geleden.

 

de boot een margegoed geworden. De Belg heeft aan de Franse leasemaatschappij immers BTW moeten betalen waardoor er geen sprake is van een intracommunautaire levering (zoals daarvoor wel steeds het geval was omdat er toen geen BTW in beeld was, althans bij levering 0%). Jullie factureren dus exclusief BTW en dragen alleen over de marge BTW af. De aard van een margegoed impliceert dat er ooit BTW afgedragen is.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Nu wil een Duitser de boot kopen, maar wil een bewijs dat de BtW betaald is.

 

Waarom zou hij dat bewijs willen hebben?

 

Voor boten is dat erg relevant. Anders kun je in iedere haven worden aangeslagen wegens invoer van die boot en ben je dan BTW verschuldigd.

Een BTW verklaring (liefst met foto van de boot en zo) is onontbeerlijk! Dat het nu een marge-regeling-boot is geworden, maakt daarvoor helaas niets uit!

Link naar reactie
  • 0

Helder, weer wat geleerd ;)

 

Als ik het goed begrijp kan er op basis van de aankoopnota een verklaring aangevraagd worden bij de Belastingdienst. Zou niet op basis van de margefactuur (waarover dus wel degelijk BTW afgedragen wordt) zo'n verklaring aangevraagd kunnen worden?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor de snelle reactie. Wat de Duitser vraagt is echt nodig, anders kan het zijn dat hij de BTW moet betalen. Dat wil hij natuurlijk voorkomen!

Volgens de Belg heeft hij de TVA niet aan de lease maatschappij betaald, maar aan de franse Belastingsdienst. Zo herrinnert hij het zich.

In Duitsland schijnt het zo te zijn dat je via de Belastingsdienst het bewijs kan krijgen dat de MWSt voor wen Boot is betaald, daarom kwam ik,opmhetnodee dat het in Frankrijk misschien ook mogelijk is!

Nog een extra onformatie, we hebben de koopovereenkomst tussen de Belg en de Nederlander. In dit contract staat dat de boot inclusief BTW is verkocht. Volgens de Duitser zou dat nietbgenoeg zijn?

Link naar reactie
  • 0

Ik kwam het volgende tegen:

 

Belastingdienst/Douane Roosendaal, Locatie Vlissingen, Unit Pleziervaart: Telefoon 0118-484624.

Email: douane.landelijk.team.jachten@belastingdienst.nl

 

Wellicht kun je daar eens informeren naar de mogelijkheden? Zij zijn bij uitstek de experts die je verder kunnen helpen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een tijdje niet gereageerd, omdat ik alle adviezen van jullie heb opgevolgd. Er is nu meer duidelijkheid, maar nog steeds geen oplossing.

De boot is in eerste instantie aan een franse leasemaatschappij verkocht, zonder BTW natuurlijk. Veel franse werften deden dit in 2002 en 2003 om dat de franse staat dan speciale fiscale ondersteuning gaf. Die leasemaatschappij heeft de boot geleased aan de eerste eigenaar. Die heeft zijn maandelijkse bedragen betaald en de boot gekocht met een laatste betaling. Die rekening hebben we en daar is de BTW opgevoerd. De laatste rekening was over 30.000,- euro, dus heel weinig BTW.

De boot is vervolgens geregistreerd in Zeebrugge en heeft daar een Flaggenbrief gekregen. De eigenaar van toen zegt dat hij toen nogmaals een BTW betaling heeft gedaan, omdat in Belgie alleen een Flaggenbrief wordt afgegeven als de BTW is betaald. Ook de amtenaar in Zeebrugge bevestigde dat. De douane in Nederland vertelde mij dat daarvoor een DL2B formulier is ingevuld. Dit formulier moet de eigenaar 10 jaar bewaren, het is nu 11 jaar.

De nederlandse douane geeft geen bewijs af, we hebben het wel aangevraagd, omdat de BTW niet in Nederland is betaald.

Dus we zijn weer bij af! De duitser die de boot wil kopen heeft steeds contact met de duitse Zoll en die amtenaar bevestigd niet dat de Belgische Flaggenbrief bewijs is van BTW betaling.

Ik heb vandaag gesproken met Vlissingen en die gaf aan dat misschien Zeebrugge het dossier nog heeft en er kopien gemaakt kunnen worden van het DL2B formulier, dat is onze enige kans! Of nogmaals BTW betalen!

We hebben vandaag gesproken met

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.