• 0

BTW-teruggave op factuur zónder BTW-nummer en KVK-nummer?

Hoi,

 

Ik heb een vraag over de boekhouding.

De vraag gaat over een inkoop die ik doe en die ik later als product weer verkoop.

Bij degene waar ik inkoop graag ik een factuur met BTW bedrag apart vermeld. Het gaat over een inkoop van 18 euro.

 

nu is mijn vraag kan ik deze BTW terugvragen als voorbelasting ook al staan er een aantal gegevens niet op de factuur van de leverancier (BTW-nummer en KVK-nummer).

 

Ik wil dit graag weten op de site van de belastingdienst al gekeken maar daar staat dat je voorwaarde zijn voor de verkoper. Maar in dit geval ben ik inkoper. Ook heb ik gelezen over facturen onder de 100 euro en daarboven.

 

2de vraag

Gelden er invoerkosten en apart extra berekende BTW over inkopen binnen een EU-land?

 

Alvast bedankt voor de hulp en nog een fijne dag verder

 

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Formeel moet een factuur aan de eisen voldoen wil ie recht geven op teruggaaf van btw. (art 15-1-a Wet OB: "... op een op de voorgeschreven wijze opgemaakte factuur.")

In de praktijk wordt btw-aftrek ook geaccepteerd bij bonnetjes van de Hema, en die bonnetjes voldoen ook niet aan de factuureisen.

 

Ik word wel wat argwanend van facturen zonder gegevens, heb je je verkoper al gevraagd of hij voor jou correcte facturen kan maken?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ja heb ik gevraagd. Ze zeggen dat ze een consumenten verkoper zijn. Ze verkoper aan consumenten. Maar een vereenvoudigde factuur onder 100 gelden andere regels.

 

Ik kan alleen vinden waar een factuur aan moet voldoen van de verkopende partij. Maar wat er op een factuur moet staan voor inkoop om btw terug te vragen is niet duidelijk te vinden op de site van de belastingdienst.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Bestel een keer zes van die dingen tegeiljk --> factuur boven 100,- euro --> art. 34d Wet OB (vereenvoudigde factuur) niet meer van toepassing

 

Verder hebben ze inderdaad een punt, als ik 34d en 35a-2 van de Wet OMzetbelasting zo bekijk. Als de factuur onder de 100,- is, en er staat een datum op, de leverancier, de aard van de goederen en het btw-bedrag, dan voldoet de factuur aan de eisen voor een vereenvoudigde factuur en heb je volgens 15-1-a recht op teruggaaf.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Als ik het nu goed begrijp mag ik de btw terugvragen van de fiscus. Ook al staan niet alle gegevens erop omdat het onder de 100 euro bedraagt?

 

Nog een vraag moet je douane kosten betalen als je goederen uit een land binnen de EU haalt?

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om een eventuel terug te ontvangen bedrag van Euro 3,12. Of dat al die moeite en tijd loont?

 

Mbt je laatste vraag: een van de voordelen van de EU is het vrije handelsverkeer. Eenvoudig gezegd: Je kunt goederen binnen de landen van de EU kopen en verkopen zonder deze bij de douane aan te geven. Daarom staat er aan de grens ook geen douane meer die je vraagt "hebt u iets aan te geven" als je over de grens gaat.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Het loont altijd om btw terug te vragen. Als het mag waarom zou je het dan niet doen. Dat was de vraag ook of het mocht. De andere zeiden dat het wel mag.

 

De bedankt voor de beantwoorden van de tweede vraag.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Bij inkoop uit een ander EU-land is de kans groot dat je als ondernemer met de verleggingsregeling te maken krijgt en zelf de btw over de inkoop moet afdragen via je eigen aangifte omzetbelasting (en daarop diezelfde btw ook weer terugvraagt, zodat het saldo 0 is). Het kan geen kwaad daar wat meer informatie over te verzamelen, met www.belastingdienst.nl als belangrijk startpunt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het betreft hier volgens mij een Buitenlandse leverancier binnen de EU die gewoon BTW belast?

 

Allereerst zou de leverancier dat niet moeten doen als jij netjes jouw BTW nummer overlegt.

 

Ten tweede is het volgens mij zo dat je deze betaalde BTW niet simpelweg in NL kunt verrekenen maar terug dient te halen bij de Belastingdienst in het land waar de BTW is geheven. Veel werk voor wisselgeld.

Link naar reactie
  • 0

Veel werk voor wisselgeld.

Dat valt tegenwoordig wel mee, want dat kan gewoon digitaal via de Nederlandse fiscus, die het teruggaafverzoek dan doorsluist naar het betreffende EU-land. Wel is het altijd goed opletten welk land welke eisen stelt aan het verzoek.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik kan alleen vinden waar een factuur aan moet voldoen van de verkopende partij. Maar wat er op een factuur moet staan voor inkoop om btw terug te vragen is niet duidelijk te vinden op de site van de belastingdienst.

 

Een factuur is een factuur, er is geen factuur "voor een verkoper" en een factuur "voor een inkoper". Volgens de site van de belastingdienst zijn de voorwaarxen om BTW als voorbelasting te mogen aftrekken als volgt:

- U gebruikt de aangeschafte goederen of diensten voor omzet die belast is met btw.

- U hebt de goederen en diensten daadwerkelijk ontvangen.

- U krijgt een factuur met btw, die voldoet aan de eisen voor een btw-factuur.

Dat laatste betekent volgens mij dat er minimaal het juiste BTW bedrag op moet staan. Dat terugvragen teveel moeite en tijd kost voor een bedrag van 3 euro zal ook wel meevallen want dat doe je in je BTW-aangifte. Als het tenminste om Nederlandse BTW gaat......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.